title
کد خبر: 131777
00
نگاهی به فعال شدن یک چهره
حاج حسین؛ از روایت‌گر جهادی تا سلبریتی حزب‌اللهی

این روزها برنامه تلویزیونی «روایت مردم» به‌مرور فعالیت‌های جهادی قرارگاه سازندگی امام رضا(ع) و بنیاد کرامت می‌پردازد. شروع دوباره این برنامه بهانه خوبی برای مرور کارنامه «حاج حسینِ روایت مردم» به‌عنوان چهره رسانه‌ای یا سلبریتی حزب‌اللهی‌هاست.

یک سالی می‌شود که گه‌گاه در یکی از شبکه‌های تلویزیون حضور دارد. برنامه‌هایی با محور مردم و دغدغه‌هایشان که بناست بوی انتقاد بدهند و وجه اشتراکشان «حسین یکتا» از فرماندهان سابق سپاه است.

متولد سال ۱۳۴۶ در قم است. از رزمندگان جنگ بود و یک چشمش را در آنجا جا گذاشته و به خانه بازگشته است. اولین دلیل شهرت یکتا به روایت‌هایی بازمی‌گردد که در مجموعه سفرهای راهیان نور برای اهالی این کاروان‌ها نقل می‌کرد. مهم‌ترین سمت‌هایی که یکتا در آن فعالیت کرده است، عبارت‌اند از: دبیری ستاد مرکزی راهیان نور، مدیرعاملی بنیاد خاتم‎الاوصیا(عج) از زیرمجموعه‌های فرهنگی سپاه پاسداران، مدیریت بنیاد کرامت امام رضا(ع) و فرماندهی قرارگاه سازندگی امام رضا(ع) وابسته به آستان قدس رضوی. در یک‌کلام، حلقه مشترک همه کارهای او «فعالیت جهادی» در مناطق محروم است؛ این روزها، او به چهره رسانه‌ای بچه حزب‌اللهی‌ها تبدیل‌شده و حداقل هرماه تریبونی در اختیار داشته است.

موکب‌های اربعین، از زلزله تا سیل

نگاهی به فعالیت‌های او طی سه سال اخیر، تصویر واضح‌تری از او ارائه می‌کند.

فرودین‌ماه سال جاری، در پی وقوع سیل در لرستان، در قالب بنیاد کرامت در پل‌دختر مستقر شد و با برپایی موکب، تهیه و توزیع غذا و خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان را شروع کرد. او در چند گفت‌وگوی مستقیم با شبکه‌های سیما، گزارشی از اقدامات همراهان خود و بنیاد کرامت یا همان نیروهای جهادی در لرستان ارائه کرد. البته خبرگزاری فارس نیز ویدئویی منتشر کرد که یکتا در آن سوار بر خودرویی روباز  می‌گوید «اینجا حماسه است، پل‌دختر، پلی به‌سوی خیرات، آخرت و خداست.» در بخش دیگری از این ویدئو با بیان اینکه «نیروهای جهادی اینجا مشغول‌اند، اما تمایلی به حضور مقابل دوربین ندارند»، شرایط پل‌دختر را با پیاده‌روی اربعین مقایسه می‌کند و می‌گوید «اربعین دیگری را اینجا می‌بینم». البته فعالیت‌های جهادی‌اش را نه با سیل در لرستان، بلکه پیش از آن با راه‌اندازی بنیاد کرامت آغاز کرد؛ سال گذشته حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی، تولیت وقت آستان قدس در پیامی که در صفحه اینستاگرامش هم منتشر شد، یکتا را مامور کرد تا برای رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان کرمانشاه و رفع مشکل آب آشامیدنی در خوزستان راهی آنجا شود. او برای کمک به مردم کرمانشاه، کمپینی تحت عنوان «دوباره زندگی» راه‌اندازی کرد و با حضور در برنامه‌های تلویزیونی از آن به‌عنوان یک دستاورد جهادی و مردمی یاد می‌کند. از دیگر برنامه‌های او راه‌اندازی موکب‌های خدمات‌رسانی به زائران کربلا در ایام «پیاده‌روی اربعین» در استان‌های مرزی است و همین روزها هم سخت سرگرم همین موضوع است.

انتقاد از دولت به بهانه عدم مدیریت جهادی

بخش دیگری از فعالیت‌های یکتا که می‌توان آن را یادگار قرارگاه خاتم‌الاوصیا دانست، فعالیت رسانه‌ای اوست. خبرسازترین برنامه او «روایت مردم» است؛ بخش اول این برنامه، تابستان سال گذشته و بعد از اعتراضات گروهی از بازاری‌ها در پی افزایش قیمت ارزهای خارجی پخش شد. در آن مستند، او بین بازاری‌ها حضور پیداکرده بود و درد دل‌ها و گلایه‌های اقتصادی و معیشتی‌شان را می‌شنید؛ این مستند با انتقادهای بسیاری همراه شد و برخی آن را «تخریب دولت» تفسیر کردند. در قسمت جدید این برنامه که اخیراً از شبکه سه سیما پخش می‌شود، او در بین مردم سیل‌زده خوزستان، لرستان و گلستان حضور می‌یابد و خاطرات ایام سیل و خدماتی که بنیاد تحت سرپرستی‌اش به مردم ارائه کرده است، مرور می‌کند.  

در هفته  دفاع مقدس نیز با ویژه‌برنامه‌ای به نام «شب‌های پرستاره» که زنده از شبکه افق پخش می‌شد، به روایتگری که پیشه اصلی‌اش محسوب می‌شود، بازگشته بود. چندی پیش نیز به‌عنوان نسل دیروز جهادی‌ها و از پیشگامان عرصه خدمت در برنامه «نسل امروز» که از شبکه پنج پخش می‌شود، حضور یافت و از ضرورت حضور بسیجی‌ها و جوانان جهادی برای مخاطبان تلویزیون گفت. ماه رمضان امسال مهمان برنامه «ماه‌نشان» شبکه افق بود؛ او در این برنامه نیز به سیاق همیشه از برنامه‌های بنیاد کرامت در مناطق محروم گفت، در بخش دیگری از صحبت‌هایش به حضور افسران جنگ نرم در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها پرداخت و تأکید کرد: «رهبری نیز می‌فرمایند در جبهه جنگ نرم، افسران جوان جبهه فرهنگی، آتش به اختیار هستند، این نشان می‌دهد در بخشی از جبهه فرهنگی ما، کار گره‌خورده و مردم باید وارد میدان شوند؛ در دوران دفاع مقدس هم وقتی کار گره‌خورده بود و بنی‌صدر و دیگران در رأس کار بودند، قرارگاه‌های مردمی شکل گرفتند و ارتش و سپاه با یکدیگر متحد شدند و در نهایت به آزادی خرمشهر و عملیات بزرگ فاو انجامید.».

«ماه من» دیگر برنامه شبکه سه است که یکتا ماه رمضان اخیر مهمان آن بود و در آن به‌عنوان یک الگو معرفی شد. اردیبهشت‌ماه نیز ویژه‌برنامه «شب‌های بله برون» را روی آنتن شبکه افق داشت؛ در این برنامه که به‌عنوان یادمان شهدای عملیات کربلای ۵ پخش شد، ماجراهایی از جنگ را برای جوانان مسافر راهیان نور روایت می‌کرد. اواخر سال ۹۶ به‌عنوان یکی از چهره‌های فعال در زلزله کرمانشاه، مهمان برنامه «حالا خورشید» شد و درباره خدمات‌رسانی به زلزله‌زدگان و مدیریت امور کشور گفت: «هر موقع مدیریت جهادی گم شود، دیگر چیزها هم گم می‌شود. با همه انتقادمان به دولت، نمی‌گوییم کاری انجام نمی‌شود اما مدیریت جهادی و شب عملیاتی که در جنگ داشتیم، گم‌ شده است.». سپس در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اینکه «حضور سپاه، ارتش و نیروهای جهادی و مردمی مشکلات کرمانشاه را رفع کرد»، گفت: «البته دولت هم بود اما انتظار مدیریت جهادی و قوی‌تری هست».

خطابه انتخاباتی به بسیجیان: این بار بیایند ریشه‌تان را می‌کَنند

بخش سوم فعالیت‌های یکتا معطوف به بسیجی بودن اوست؛ او به‌عنوان راوی جنگ در برنامه‌ها و نشست‌های مختلف جریان حزب‌الله سخنران می‌کند. از بین سخنرانی‌هایی که او طی سال‌های اخیر انجام داده است، دو سخنرانی جنجالی شد. در ایام نزدیک به انتخابات  مجلس دهم، یکتا با حضور در مراسمی با عنوان «جهادگران آسمانی» گفت: «در دیداری که چند روز پیش با حضرت آقا داشتیم ایشان فرمودند به بچه‌ها بگویید عده‌ای آمده‌اند که اسلام و انقلاب را می‌خواهند با هم از ما بگیرند، هرکسی هر کاری که می‌تواند انجام دهد.». دومین صحبت‌های جنجالی او به انتخابات ۹۶ مجلس بازمی‌گردد؛ در آن ایام وب‌سایت رجانیوز فایلی صوتی از یکتا منتشر کرد که در آن از بسیجیان خواسته بود همه امور خود را تعطیل کنند و این‌یک ماه را برای انتخابات فعالیت کنند. در این فایل صوتی خطاب به بسیجیان گفت: «این بار اگر بیایند ریشه‌تان را می‌کَنند. این خط و این نشان! خدا شمر را روی سینه امام حسین دیده و ککش هم نگزیده است!»

در همان ایام انتخابات ۹۶، آگهی‌ای در گروه‌ها و کانال‌های اصولگرا منتشر شد که نشان می‌داد یکتا در کنار برخی چهره‌های خاص جریان اصولگرا چون حسن عباسی، وحید یامین پور و مهرداد بذرپاش، دوره «تحلیل آتش به اختیاری» برگزار می‌کرد.

البته او کتابی با عنوان «مربع‌های قرمز» نیز منتشر کرده که در آن، خاطرات ایام جنگش که سال‌ها در راهیان نور تعریف کرده را مکتوب کرده است.

هیچ‌وقت خسته نمی‌شود

هواداران یکتا معتقدند فعالیت‌های یکتا در حوزه‌های مختلف سبب شده است رهبری در دیدار بدنه فرهنگی جبهه انقلاب، او را تحسین کنند. گرچه به دلیل نبود این جملات در پایگاه نشر آثار رهبری، متن آن قابل استناد نیست، اما از رهبری این گونه نقل شده که یکتا از آدم‌هایی است که تمام نمی‌شود، دائماً می‌جوشد و هیچ‌وقت خسته نمی‌شود.

در عینحال برخی فعالیت‌ها و اظهارات «حاج حسین یکتا» انتقاد برخی چهره‌ها چون حسام‌الدین آشنا و محمد مهاجری و دیگر چهره‌های سیاسی را برانگیخته است. آشنا در واکنش به فایل صوتی او در ایام انتخابات نوشت: «روایتگریِ دفاع مقدس را خرج هیچ رئیسی نکنیم. شهدا، بسیج و رهبری را برای سلایق و منافع خود هزینه نکنیم. فردای انتخابات، هم مداح می‌خواهیم و هم روایتگر»

در شرایطی که ستاره‌ و سلبریتی‌، پدیده این روزهای عصر رسانه است، به نظر می‌رسد به جای بهره‌گیری از سلبریتی‌ها، افرادی چون حاج حسین یکتا قرار است از این پس خود نقش سلبریتی حزب‌اللهی را ایفا کنند.

نقل از ایرنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز