title
کد خبر: 115304
00
اجرای تعهدات برجامی اروپا، آزمون بزرگ استقلال

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: اجرای تعهدات اروپا در برجام و تسریع در فراهم ساختن شرایط بهره‌مندی ایران از مبادلات اقتصادی و تجاری با اروپا، آزمایش بزرگی برای استقلال اروپاست، زیرا آمریکا در تلاش است با تهدید و فشار برجام را نابود سازد و اروپا را نیز تحقیر نماید.

دکتر سیدکمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی عصر دوشنبه در پاریس با لوموئن، دبیر دولت در وزارت امور خارجه فرانسه ملاقات کرد.

لوموئن در این جلسه با اشاره به دیدار وزیران خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس در بروکسل اظهار داشت: با وجود فشارهای آمریکا، ما صادقانه در تلاش هستیم اینستکس را عملیاتی کنیم تا توافق هسته‌ای به حیات خود ادامه دهد.

وی افزود: اجرای توافق هسته‌ای فقط یک آزمایش برای استقلال اروپا نیست، بلکه برای حفظ معاهده NPT است.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که ایران نیز با ادامه تعهدات برجامی خود به این فرایند کمک کند.

 لوموئن با مهم خواندن روابط دیرینه دو کشور بر تقویت همکاری‌های دوجانبه و گفتگوهای منطقه‌ای تأکید کرد.

 دکتر خرازی هم با استقبال از تلاش فرانسه و شرکای اروپایی آن برای عملیاتی کردن اینستکس اظهار داشت: اجرای تعهدات اروپا در برجام و تسریع در فراهم ساختن شرایط بهره‌مندی ایران از مبادلات اقتصادی و تجاری با اروپا آزمایش بزرگی برای استقلال اروپاست، زیرا آمریکا در تلاش است با تهدید و فشار برجام را نابود سازد و اروپا را نیز تحقیر نماید.

دکتر خرازی افزود: بدانید که تصمیم اخیر تهران، تصمیم نظام و قطعی است و لذا امیدواریم با اجرای سریع تعهدات اروپا نیازی به برداشتن گام‌های بعدی در تعلیق تعهدات ایران نباشد.

دکتر خرازی همچنین با اشاره به حملات ائتلاف عربستان به یمن و ادامه بمباران مردم بیگناه آن کشور، ضرورت توقف فروش تسلیحات به عربستان و قطع بمباران‌ها را مورد تأکید قرار داد و ابراز امیدواری کرد که با ادامه روند سیاسی استکهلم مردم یمن بتوانند آزادانه و بدون دخالت بیگانگان برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

دکتر خرازی در ادامه با تشریح نقش ثبات آفرین جمهوری اسلامی ایران در منظقه و اعلام آمادگی برای گفتگو با سایر کشورهای منطقه برای توسعه صلح و امنیت، ابراز نگرانی اروپا از موشک‌های ایران را بی اساس خواند و اظهار داشت: موشک‌های ایران قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای ندارد و جنبه دفاعی دارد.

رئیس شورای راهبردی رواطب خارجی علاوه بر این، مذاکره درباره سلاح‌های استراتژیک کشورها را غیرقابل توجیه دانست و گفت هیچ کشوری چنین دخالتی را نمی‌پذیرد.

نقل از شورای راهبردی روابط خارجی


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز