title
کد خبر: 112844
00
ریاست سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در پاسخ به خبرنگار بهداشت نیوز:
متولی پایش سلامت روان وزارت بهداشت است

دوشنبه 9 اردیبهشت ماه، سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور به مناسب روز مشاوره و روانشناس، نشستی خبری با حضور دکتر محمد حاتمی، ریاست سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور و جمعی از خبرنگاران و اهالی رسانه برگزار کرد.

به گزارش بهداشت نیوز در ابتدای این نشست رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در رابطه با عملکردشان در طی دو ماهی که مسئولیت ریاست را پذیرفته اند و اقداماتی که قرار است توسط این سازمان در آینده نزدیک صورت پذیرد، صحبت کردند.

وی گفت: در این دوره از فعالیت سازمان، تلاش داریم ارتباط خوب و تنگاتنگی با رسانه ها داشته باشیم و اطلاع رسانی مستمری از عملکرد خود به اعضاء و گروه های مختلف ارائه دهیم. در این راستا بخش روابط عمومی را تقویت کرده ایم و ارسال بولتن های داخلی به اعضا یکی از فعالیت های سازمان در این مدت کوتاه بوده است.

دکتر حاتمی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه های ما بحث نظارت و بازرسی است؛ مسئولین در جریانند که نرخ آسیب های روانی در کشور افزایش یافته و یکی از علل این افزایش ناهماهنگی بین نهادها، دستگاه ها و بخش های خدمت رسان در حوزه روانشناسی و مشاوره و دخالت افراد غیرمسئول و غیرمرتبط در این حوزه است.

 

فعالیت افراد سودجو به نام روانشناس در فضای مجازی

وی در اینباره افزود: در بخش نظارتی به فضای مجازی توجه ویژه داشته ایم چون افراد ی سودجو خود را به عنوان روانشناس و مشاوره معرفی می کنند و مردم ناآگاهانه به این ها مراجعه کرده و مشکلاتی برایشان ایجاد می شود. تلاش داریم که با تقویت نظارت بر فضای رسانه، از حقوق مردم در برابر آسیب هایی که از جانب این افراد برایشان به وجود می آید، دفاع کنیم. از صداو سیما هم می خواهیم  که برخی پرونده های تخلف را بدون اسم اطلاع رسانی کنند .

همچنین رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره اعلام کرد: مردم  خدمات مشاوره و روانشناسی را از افرادی که پروانه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره دارند دریافت کنند و در صورت مشاده موارد تخلف، حتما به ما اطلاع دهند. به منظور ساماندهی این مسأله دو هفته ی پیش نام 5 هزار نفر روانشناس که پروانه دارند را در سایت سازمان درج کرده ایم.

او ضمن بیان اینکه حدود 2 هزار نفر از فارغ التحصیلان مشاوره و روانشناسی هم  عضو سازمان شده اند و می توانند تحت نظر استاد مشاور فعالیت کنند، گفت: از روانشناسان و مشاوران می خواهیم خیلی سریع به عضویت سازمان در بیایند و اگر تاریخ عضویت و صدور پروانه آن ها گذشته و نیاز به تمدید دارد نسبت به این مسأله اقدام کنند چون در غیراینصورت اگر مشکلات حقوقی برایشان پیش بیاید نمی توانیم از آن ها دفاع کنیم.

هر ارگانی نباید پروانه فعالیت برای روانشناسان صادر کند

دکتر محمد حاتمی درخواستی جدی هم از برخی نهادها داشت: از ارگان هایی که به جای ما اقدام به صدور پروانه کرده اند می خواهیم که سریعا لیست افرادی که پروانه فعالیت برایشان صادر کرده اند را به ما معرفی کنند تا اعتباربخشی مجدد برایشان انجام دهیم.

وی دراینباره تأکید کرد: هر ارگانی نمی تواند پروانه ی فعالیت برای روانشناسان صادر کند چون با این کار نه تنها به آسیب های اجتماعی دامن می زنند بلکه از این پس نهادهای قانونی به عنوان متخلف با آن ها مقابله می کنند. از مسئولین بهزیستی هم می خواهیم که به جای مداخله در فعالیت های سازمان نظام روانشناسی، گروه هدف خود را تحت پوشش قرار دهند تا آسیب ها کم شود.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در رابطه با دیگر اقدامات اخیر خود هم گفت: شورای نظارت حرفه ای را در کنار شورای مرکزی ایجاد کرده ایم که بتوانیم به طور منظم و متوالی تعداد بیشتری از مراجعین را در کمیسیون ها مورد مصاحبه قرار دهیم و افراد در نوبت مصاحبه نمانند.

وی اضافه کرد: برنامه های توانمندسازی و آموزشی مشاوران و روانشناسان در اولویت بعدی ما بوده که انشاالله در ماه جاری عملیاتی خواهند شد. همچنین در دو ماه اخیر توانسته ایم تعدادی از مسئولین را در راستای فعالیت های هم سو با خود، منصوب کنیم.

بیمه اجتماعی برای مشاوره و روانشناسی را نهادهای اجرایی باید پیگیری کنند

دکتر حاتمی گفت: برای اینکه اقشار آسیب پذیر ما بتوانند از خدمات مشاوران و روانشناسان بهره ببرند، نیاز به سوبسید از طرف دولت و یا مجلس دارند. چون نرخ بالای جلسات مشاوره و روانشناسی، باعث شده گروه های آسیب پذیر نتوانند از خدمات روانشناسی استفاده کنند.

ریاست سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ی کشور در آخر تصریح کرد: سازمان نظام روانشناسی و مشاوره وظیفه ی نظارت را برعهده دارد نه اجرا. از مجلس و هیئت دولت و نهادهای مربوطه چون بهزیستی، وزارت کشور و هلال حمر که وظیفه اجرایی دارند می خواهیم به جای رسیدگی و صرف هزینه در امور غیرمرتبط، بحث بیمه خدمات روانشناسی را جدا پیگیری کنند زیرا رفع این مسأله  باعث کاهش چشمگیر آسیب های اجتماعی و روانی در جامعه خواهد شد.

متولی پایش سلامت روان کیست؟

دکتر حاتمی در پاسخ به سوال خبرنگار بهداشت نیوز که بالاخره چه نهادی متولی پایش سلامت روان است، گفت: وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به طور کلی متولی پایش سلامت است که سلامت روان نیز یکی از زیر شاخه های آن به حساب می آید. اشکال حاکمیت و مجلس این است که اداره ی تمام بخش های سلامت را به وزارت بهداشت واگذار کرده اند اما وزارت بهداشت به دلیل فعالیت گسترده در حوزه ی سلامت جسم، به سلامت روان توجه ویژه ای ندارد.

 وی اضافه کرد: لایحه سلامت روان که توسط  وزارت بهداشت نوشته شد و به هیئت دولت فرستادند، سلامت روان را برای بیمارانی که نیاز به بستری دارند، تعریف کرده بود، در حالیکه پیشگیری از  اختلالات روانی نیز بسیار مهم است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران در تکمیل پاسخ خود گفت: خوشبختانه مجلس شورای اسلامی به موضوعات سلامت روان توجه خوبی  دارد و پیگیری می کنند اما خواهش من این است که مجلس به مساله پیشگیری از آسیب ها توجه بیشتری داشته باشند ما نیز تلاش می کنیم گزارشات مدونی را به مجلس و وزیر بهداشت در این خصوص ارائه دهیم تا بتوانیم وضعیت سلامت روان را بهبود ببخشیم.

گزارش: مشکات سخاوتی

 

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز