title
کد خبر: 10776
00
راههای جلوگیری از آتش سوزی منزل در تعطیلات

آتش سوزی عامل مخرب مهمی است که در صورت عدم رعایت نکات ایمنی، باعث خسارت های جانی و مالی فراوان می شود و با بسیاری از بلایای طبیعی و سوانح همراه است.

به گزارش «بهداشت نیوز» هرسال در روزهای پایانی سال و در تعطیلات نوروزی شاهد حوادث ناگواری از جمله مرگ و میر شماری از هموطنان مان در سوانح مختلف، حوادث جاده‌ای و غیره هستیم. یکی از مواردی که پیش از سفر موجب نگرانی می شود، اطمینان از ایمن بودن نسبت به آتش سوزی است.

با توجه به اینکه هموطنان و شهروندان در ایام تعطیلات عید نوروز اقدام به مسافرت می‌نمایند، بنابراین در زمان این سفرها منازل آنان خالی مانده و ممکن است به دلیل بی احتیاطی و عدم رعایت موازین ایمنی، خطر بروز ‌کند و حادثه و حریق به‌وقوع بپیوندد و در نهایت کاشانه و سرمایه این عزیزان که با عمری زحمت و تلاش فراهم آمده است دچار نابودی و خسارت شود و در مواردی حتی خسارات جانی و مالی به دیگر شهروندان نیز وارد ‌آید. به همین منظور توصیه هایی برای ایمن سازی منزل نسبت به آتش سوزی ارائه شده است.

ایمن سازی منزل پیش از سفر

۱) قبل از ترک منزل برای پیشگیری از خطر آتش سوزی تمامی وسائل غیرضروری الکتریکی را خاموش و درصورت امکان جریان برق آنان را از ناحیه فیوز مینیاتوری قطع نمایید.

۲) کلیه وسایل گرمازا اعم از گازسوز و یا نفت‌سوز را خاموش نموده و شیر اصلی گاز را از ناحیه بعد از کنتور و یا سیلندر گاز کاملاً ببندید.

۳) از بسته بودن شیرهای آب گرم و سرد منزل خود در زمان ترک منزل کاملاً مطمئن شده و سپس محل را ترک نمایید.

۴) درصورت وجود نشتی در شبکه آب رسانی گرم و سرد منزل قبل از ترک منزل نسبت به رفع آن توسط متخصصان اهل فن اقدام نمایید.

۵ ) قبل از ترک منزل از بسته بودن درها و پنجره‌های خانه اطمینان کامل حاصل نموده و کلید خانه را به سرایدار و یا شخص قابل اطمینان خود بسپارید تا در هنگام وقوع حادثه احتمالی بتوان از آن استفاده کرد.

۶) از قراردادن هرگونه وسیله اضافی و یا اثاثیه منزل در بالکن منزل خودداری نموده چرا که در اثر وزش باد احتمال سقوط اجسام روی عابران و یا افراد محتمل می‌باشد و یا در اثر افتادن مواد آتش زنه امکان آتش سوزی میسر می‌باشد.

۷) از نگهداری ظروف مواد قابل اشتعال و یا کپسول گاز اضافی در محیط خانه جدا‌ خودداری نموده و اینگونه وسائل را در خارج از محیط منزل در مکانی مناسب انتقال دهید.

توصیه هایی در حین سفر

مسافران و گردشگران برای جلوگیری از آتش سوزی از روشن کردن آتش در جنگل‌ها پرهیز کنند. با توجه به مساعد بودن هوا در ایام نوروز، ازدیاد بیش از حد مسافران و گردشگران و سفر به مناطق جنگلی احتمال وقوع حوادث ناشی از سهل انگاری و بی احتیاطی برخی از افراد وجود دارد لذا به مسافران عزیز توصیه می‌کنیم حتی الامکان از روشن کردن آتش برای پخت غذا و گرم شدن پرهیز کنند.

در مواقع لزوم بعد از استفاده از آتش، از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کنید و درصورت وقوع هر نوع حوادث مشابه مراتب را بی‌درنگ به آتش‌نشانی یا مراکز امدادی، نیروی انتظامی، هلال احمر، بسیج، شوراهای اسلامی محلات و… اطلاع دهید.

همچنین شما می‌توانید هنگام رخداد آتش سوزی در جنگل و یا پارک، چوب‌ها و برگ‌های خشک را از اطراف آتش جمع آوری کنیدو با ریختن خاک بر روی آتش سعی کنید از پیشروی جلوگیری کنید.

از انداختن بطری‌های شیشه‌ای و پلاستیکی در طبیعت خودداری کنید که این امر در شرایط خاص موجب باز تابش نور خورشید به صورت متمرکز بر روی خار و خاشاک و برگ درختان می‌شود و موجبات آتش سوزی را فراهم می‌آورد.

توصیه های ایمنی بعد از سفر

قبل از ورود به خانه برای احتیاط از انفجار گاز کنتور برق را قطع کنید.

بزرگتر خانواده پیش از ورود دیگر افراد، بازدید کلی از منزل داشته باشد. که در صورت وجود مشکل آنرا رفع کند(ورود جانوران موذی، ریخته شدن خرده شیشه‌های شکسته، نشست گاز، احتمال آوار،….)

از بسته بودن همه شیرهای لوازم گاز سوز اطمینان حاصل و سپس شیر اصلی گاز را باز کنید.

هنگام روشن کردن وسایل گاز سوز ابتدا کبریت را روشن و سپس شیر گاز را باز کنید.

برای جلوگیری از انتقال بیماری‌ها ناشی از گرد و غبار، میکروب‌ها، قارچ‌ها و کپک‌ها یی که در طول سفر بر روی لوازم نشسته، وسایل خود را از خودرو خارج کنید و همه آنها را بشوئید.

خودرو خود را نیز شستشو دهید.

قبل از باز کردن فلکه اصلی آب همه شیرهای آب را بررسی کنید و ببندید.

برای پیشگیری از بروز آتش‌سوزی این نکات را رعایت کنید

در خانه شناساگرهای دود نصب و  آنها را به طور مکرر آزمایش کنید.

باتری‌های این دستگاه‌ها را هر شش ماه یک بار تعویض کنید.

دست کم هر  ده سال یک بار از یک متخصص برق بخواهید سیستم سیم‌کشی ساختمان را وارسی کند.

چند کپسول آتش‌نشانی را در نقاط مختلف خانه نگهدارید و مطمئن شوید که طرز استفاده از آنها را می‌دانید.

راهنمای آتش سوزی

منبع: نبض ما


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز