title
کد خبر: 7930
00
مدیر کل دفتر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت:
هرگونه ارتقای بیمارستانها، پیش از آنکه هزینه باشد، سرمایه گذاری است

مدیر کل دفتر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت ضمن تشکر و قدردانی از توجه رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به موضوع مهم اعتباربخشی، گفت: سخنان اخیر برخی از مسئولان ارشد خارج از ساختار وزارت بهداشت نشان دهنده اهمیت اعتباربخشی است که موجب دلگرمی همکاران ما در ادامه راه استانداردسازی خدمات بیمارستانی است.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر محمد حسین میردهقان با بیان این مطلب ضمن تشکر و قدردانی از افرادی که بر اهمیت اعتباربخشی اظهاراتی را عنوان کرده بودند، گفت: برخی از نکات مطرح شده توسط این افراد، مرتبط با ویژگی های نسل گذشته اعتباربخشی است که خوشبختانه با مشارکت صاحب نظران، این مشکلات در نسل جدید اعتباربخشی برطرف شده است.

مخاطب استانداردها کاملا شفاف است

وی مهمترین ویژگی اعتباربخشی نسل جدید را اصلاح فرایند توزیع پیاده سازی استانداردها در بین تمامی کارکنان بالینی، غیر بالینی و پزشکان عنوان کرد و افزود: مخاطب این استانداردها کاملا شفاف است و برخلاف سال گذشته که پرستاران تنها پاسخگوی کلمه مبهم کارکنان در استانداردها بودند تمامی سنجه های مرتبط با عملکرد پرستاران شفاف شده و اکثر آنها مربوط به وظایف معمول پرستاری است.

دکتر میردهقان تصریح کرد: در نسل نوین اعتباربخشی ضمن حذف تمامی مستند سازی های غیر ضرور، عملکرد واقعی بیمارستان در اجرا به عنوان ملاک تعیین شده است. بیش از ٦٠٠ خط مشی و روش در نسل گذشته به ١٦ مورد کاهش یافت و تمامی مستندات به صورت الکترونیکی ارزیابی می شوند.

رویکرد عملگرایی و پرهیز از مستند گرایی صرف در ارزیابی های انجام شده موجب رضایت همکاران بالینی شده است

مدیر کل دفتر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: بر اساس گزارش های رسیده، رویکرد عملگرایی و پرهیز از مستند گرایی صرف در ارزیابی های انجام شده در دو هفته اول اجرا، تا کنون موجب رضایت تمامی همکاران بالینی از جمله پرستاران خدوم عرصه سلامت شده است.

وی یادآور شد: بزودی شاهد شکوفایی ثمرات استانداردهای اثربخش نسل نوین اعتباربخشی در بیمارستانها خواهیم بود و باید از توجه و عنایت تمامی مسئولان دلسوز نظام به اعتباربخشی و استانداردسازی بیمارستانها تشکر و قدردانی کنم.

استانداردهای اعتباربخشی وارداتی یا بومی؟

دکتر میردهقان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: اغلب کشورهای درحال توسعه، استانداردهای بین المللی مانند کانادا و آمریکا را در بیمارستانهای خود مورد استفاده قرار می دهند و تعداد اندکی از کشورهای منطقه مدیترانه، استانداردهای بومی اعتباربخشی را متناسب با اولویت های نظام سلامت خود تدوین کرده اند.

وی با اشاره به تلاش تعداد زیادی از صاحب نظران حوزه سلامت کشور برای استفاده از تجارب جهانی و تبیین استانداردهای اعتباربخشی بیمارستانها، خاطرنشان کرد: در سال جاری، نسل سوم استانداردهای اعتباربخشی منطبق بر سیاستهای جاری حوزه سلامت و با در نظر گرفتن و تجمیع بیش از 100 دستورالعمل بومی وزارت بهداشت، طراحی ، ابلاغ و اکنون در مرحله اجرا است.

در این استانداردها به اولویتهای خاص جامعه ایران و سیاستهای بومی و اولویت بندی شده نظام سلامت در بیمارستانها توجه شده است

مدیر کل دفتر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت در ادامه گفت: در این استانداردها اولویتهای خاص جامعه ایران و سیاستهای بومی و اولویت بندی شده نظام سلامت در بیمارستانها مانند ترویج زایمان طبیعی، تمرکز بر خدمات اورژانس و توجه به کمبود تختهای بستری و تخت های ویژه، دسترسی به پزشکان متخصص، مدیریت منابع محدود، هدایت بهینه منابع انسانی و بودجه های محدود، زیرساختهای قدیمی اغلب بیمارستانها و دهها ویژگی بومی دیگر مورد توجه قرار گرفته است.

تلاش برای بی نیاز کردن بیمارستانها از اعتبار بخشی کانادایی و آمریکایی

دکتر میردهقان تاکید کرد: در سال "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" تلاش شد که با تدوین استانداردهای بومی، اعتباربخشی بیمارستانهای کشور را از استانداردهای وارداتی کانادایی و آمریکایی که هزینه های هنگفتی به بیمارستانها تحمیل می کند، بی نیاز کنیم.

وی با بیان اینکه در نسل سوم اعتباربخشی که بر پایه ارتقای ایمنی بیماران و بهبود مستمر خدمات از طریق بکارگیری بهینه منابع موجود بیمارستانها، طراحی شده است، افزود: انتظار داریم مدیران شایسته بیمارستانی با بکار گیری تمهیدات و روشهای توصیه شده، در این مدل، تراز اقتصادی مناسب تری نیز بیابند.

ارتقای بیمارستانها، پیش از آنکه هزینه باشد، سرمایه گذاری است

مدیر کل دفتر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت گفت: وجود حداقل امکانات و تجهیزات ایمن و فرایند های تحت ضمانت های کیفی و کنترل های متعدد از ویژگی بیمارستانهای معتبر در هر نقطه از جهان است و هرگونه ارتقاء در این زمینه پیش از آنکه هزینه باشد، سرمایه گذاری است و موجب بهبود شاخص اثر بخشی سطح دوم خدمات سلامت در حوزه درمان خواهد شد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با استقبال مدیران و کارکنان بیمارستانها از نسل جدید اعتباربخشی که با رویکرد عملگرایی و یاری رسانی به بیمارستانها طراحی شده است، بزودی شاهد ارتقای هرچه بیشتر کیفیت خدمات در بیمارستانهای اقصی نقاط کشور باشیم.


مرتبط ها
ارسال نظر
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.