title
کد خبر: 65525
00
علت زردی چشم چیست؟

سندرم ژیلبرت یکی از انواع بیماری های کبدی است که معمولا به تور خوش خیم بروز می شود و با زردی پوست و چشم همراه است.

به گزارش بهداشت نیوز، سندرم ژیلبرت (Gilbert's syndrome یا GS یا Gilbert–Meulengracht syndrome) یک بیماری کبدی ژنتیکی خوش خیم مزمن است که. از علائم بنیادی آن زردی پوست و چشم به جهت افزایش تراکم بیلی روبین غیرکونژوگه در خون است. علت ازدیاد بیلی روبین غیرکونژوگه در خون، افت فعالیت آنزیم گلوکورونیل ترانسفراز است که کار این آنزیم کونژوگه کردن بیلی روبین و برخی مولکول های چربی دوست دیگر است.کاشت مو

این بیماری در ۳ تا ۱۲ درصد جامعه دیده می شود و در هر دو جنس و در تمام سنین دیده می شود، اما تمایل چشمگیری به جنس مرد دارد. این نشانگان از ولادت با فرد همراه است اما علایم آن ممکن است تا ۲۰ الی ۴۰ سالگی پیدا نشوند.

علائم سندرم ژیلبرت

تنها نشانه ای از بیماری ژیلبرت این است که در پوست شما و سفید پوستان بعلت اندازه کمی بالابودن بیلی روبین در خون شما، گاهی اوقات زردی ایجاد می شود . برخی از شرایط و شرایطی که می توانند میزان بیلیروبین را افزایش دهند، و منجر به زردی شود، در افراد دچار به سندرم ژیلبرت عبارتند از:

بیماری، مثل سرماخوردگی یا آنفولانزا

روزه گرفتن یا خوردن یک رژیم غذایی خیلی کم کالری

کم آبی

قاعدگی

فشار

تمرین های ورزشی دشوار

کمبود خواب

علل بیماری ژیلبرت

سندرم ژیلبرت ازطریق یک ژن غیر طبیعی، از پدر و مادر به اولاد می رسد.

کبد در دفع بیلی روبین در صفرا خوب عمل نمی کند که این باعث می شود سطح بیلی روبین خون از حالت طبیعی بالاتر باشد.

بعضی از مشکلات و بیماری هایی که مسبب ازدیاد بیلی روبین خون می شوند، عبارتند از سرماخوردگی یا آنفلوآنزا، گرسنگی و یا اجرای یک رژیم لاغری خیلی کم کالری، تنزل آب بدن، دوره عادت ماهانه زنان، انجام ورزش شدید.

عوارض سندروم ژیلبرت

یکی از بااهمیت ترین عارضه ها این سندروم، ابتلا به زردی است. البته زردی آن خفیف است و تقریبا مشکلات جدی را برای فرد ایجاد نمی کند. چنانچه زردی همچنان امتداد پبدا کند، باید تحت نظر دکتر اقدامات ضروری را انجام داد.

قرار داشتن سطح پایین آنزیم تجزیه کننده بیلی روبین، عوارض داروهای مصرفی را افزایش می دهد، زیرا این آنزیم نقش مهمی در حذف برخی داروها از بدن دارد.

به طور نمونه اگر فردی مبتلا به سرطان باشد، بهسبب پایین بودن این آنزیم، به شکمروش سخت گرفتار می شود.

بنابراین اگر به این سندروم مبتلا هستید، باید بدانید که در صورت ابتلا به بیماری هایی خاص شبیه سرطان باید حتما پزشک معالج خود را در جریان بگذارید تا داروهایی را برای شما تجویز کند که حداقل عوارض را با توجه به بیماری زمینه ای شما ایجاد کند .

روش های تشخیص سندروم ژیلبرت

اگر فردی خلال مراجعه به پزشک، علایم مشکلات کبدی را بیان کند، مانند ادرار تیره و یا درد نقطه شکم ، پزشک برای رسیدگی موارد زیر، آزمایش خون برایش تجویز می کند :

همچنین بخوانید : انواع مشکلات چشم و درمان آن

اندازه بیلی روبین

شمارش تمام سلول های خونی

کارکرد کبد

اگر آزمایش تعداد سلول های خونی و کبدی معمولی باشد و تنها اندازه بیلی روبین او بالا باشد، ابتلای فرد به سندروم ژیلبرت را افزایش می دهد.

سونوگرافی کبد و طحال نیز از دیگر روش های تشخیصی است.

ایضاً آزمایش ریفامپین به عنوان یک تست تشخیصی مورد استفاده قرار می گیرد.

درمان سندرم ژیلبرت

اینکه سندرم ژیلبرت یک بیماری هست یا نه مورد اختلاف است. اما اگر شخص به هر جهت بخواهد زردی پوست را حل کند، القاکننده های آنزیم مثل کارمابازپین و فنوباربیتال می توانند میزان بیلی روبین غیر کونژوگه را کاهش دهند و ممکن است علائم دیگر را هم بهبود دهند.

تغییر سبک غذایی نیز می تواند مؤثر باشد. تازگی یک تحقیق بر روی یک مبتلای سندرم ژیلبرت، علائم مربوط به این بیماری با رژیم غذایی پارینه سنگی و به خصوص با رژیم غذایی کتوژنی پارینه سنگی رفع شدند.

دلیل زردی چشم یا سندرم ژیلبرت چیست ؟

یکی از علت زردی چشم یا سندرم ژیلبرت تابش مستقیم نور خورشید به چشم هاست . سعی کنید عینک افتابی مناسب بزنید تا از تابش بلاواسطه افتاب به چشم جلوگیری کنید. یکی دیگر از دلیل زردی چشم یا سندرم ژیلبرت ، یرقان است . در این بیماری سفیدی چشم و پوست صورت مایل به زرد می شود و همانطور که گفتیم دلیل این امر بیلی روبین زیاد خون است . این بیلی روبین به دو علت زیاد می شود . اولین علت تخریب غیرطبیعی گلبول های قرمز خون یا به کم خونی ناشی از همولیز و دومین دلیل بیماری های کبد مثل التهاب کبد (هپاتیت) و سیروز، گرفتگی کیسه صفرا یا مجاری صفراوی درون کبدی منجر به کیسه صفرا می باشد .

متاسفانه یکی از انواع علت زردی چشم یا سندرم ژیلبرت سرطان کبد است . باید بدانید که این مریضی از سلول های غیرطبیعی کبدی یا مجاری صفراوی منشأ گرفته باشد یا از توسعه (متاستاز) سرطان اندام دیگری به کبد بوجود خواهد امد . سرطان اندامهایی مثل رکتوم، روده بزرگ، ریه، پستان، لوزالمعده، مری و پوست (ملانوم بدخیم) به کبد توسعه پیدا میکند . یکی از علایم سرطان کبدهمان زردی چشم است . حکماً تا چشمتان زرد شد نگویید سرطان دارم .

رژیم غذایی بیماران ژیلبرت

سبک غذایی مملو از پروتئین و کم چرب، استفاده مایعات و اقسام ویتامین ها به صورت طبیعی در بهبود افراد مبتلا اثر بخش می باشد. از انواع مواد غذایی تاثیرگذار در معالجه سندرم ژیلبرت می توان از کلم، گل کلم، کلم بروکلی، هویج، چغندر، آلو، زرشک، ذغال اخته، دم کرده گل قاصدک، شاه انگبین، روغن ماهی و گردو نام برد.

درمان گیاهی سندرم ژیلبرت

بیماران مبتلا سندرم ژیلبرت اخلال در عملکرد کبد دارند، صفرای خونشان زیاد است. می بایست غذاهای خوب و سالم بخورند و از خوردن غذاهای صنعتی اجتناب کنند تا بار کاری سلولهای کبدی شان کمتر و سبک تر شود.

بیماران به منظور درمان گیاهی سندرم ژیلبرت می بایست بیشتر خوراکی های با طبع سرد و تر بخورند و از مواد غذایی با طبع گرم و خشک کمتر استفاده کنند.

درمان ژیلبرت با طب سنتیمصرف کلم، گل کلم، کلم بروکلی، هویج، چغندر، آلو، زرشک، ذغال اخته، دم کرده گل قاصدک، شاه انگبین، روغن ماهی و گردو از پیشنهاد های درمان ژیلبرت با طب سنتی است.

 

منبع:نمناک


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز