title
کد خبر: 59450
00
قلنج شکستن تنها در شرایط عادی، یک رفتار مفید است

قلنج شکستن حرکتی است که هر فرد ممکن است آن را انجام دهد، بدون آن که در انجام موردی آن عوارض مهمی داشته باشد ولی این عمل می‌تواند تبدیل به یک رفتار تکراری و تیک عصبی در فرد شود، بی آن که خود فرد متوجه باشد.

به گزارش بهداشت نیوز،«محمد باقر اولیا» -فوق تخصص روماتولوژی و استاد تمام دانشگاه اظهار کرد: قلنج شکستن برخلاف تصور در شرایط عادی می‌تواند یک رفتار حتی مفید باشد چرا که در خستگی‌های شدید مانند رانندگی‌های طولانی، همزمان به کشیدگی اعضاء بدن به آزاد شدن مفاصل جا افتادگی و تحرک آن‌ها کمک می‌کند.
وی تکرار این عمل خارج از کنترل و اراده فرد را یک عادت غیر مفید دانست و گفت: وقتی این عمل به صورت تیک عصبی بروز پیدا کند نه تنها مفید نیست بلکه به یک بیماری تبدیل می‌شود.
این فوق تخصص شکستن انگشتان را مشابه قلنج عنوان و اظهار کرد: این حرکت  غیر ارادی برخلاف قلنج، هیچ نکته مثبتی ندارد و به بار منفی اجتماعی و حتی آسیب بالقوه مفاصل برای فرد منجر می‌شود.
اولیاء ادامه داد: هر چند بروز آسیب‌های جدی به دنبال این حرکت، ثابت نشده است اما باید دانست که هر فشار غیر عادی به مفاصل به مرور، بالقوه آسیب‌رسان خواهد بود.
 
منبع:ایسنا
 

مرتبط ها
ارسال نظر
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.