title
کد خبر: 52239
00
 چرا سنگ کلیه در جوامع مدرن افزایش پیداکرده است

مطالعات آماری نشان می‌دهد طی بازه زمانی دهه هشتاد میلادی تا امروز، آمار مبتلایان به سنگ کلیه با افزایش زیادی روبه‌رو بوده است و هنوز مشخص نیست که دلیل این موضوع بهبود تکنیک‌های تصویربرداری پزشکی است یا تغییر سبک زندگی؟

به گزارش بهداشت نیوز: نتایج پژوهش‌های جدید نشان‌دهنده افزایش بروز سنگ کلیه دردناک در جوامع مدرن است. تیمی از پژوهشگران پروژه بیماری‌های همه‌گیری روچستر و کلینیک مایو  (Rochester Epidemiology Project, Mayo Clinic) با کشف این موضوع که در دوران معاصر آمار ابتلا به سنگ کلیه افزایش زیادی داشته است، به مطالعه این مسئله پرداختند که آیا دلیل این همه‌گیری، بهبود خدمات پزشکی و شناسایی بهتر بیماری است یا با یک همه‌گیری براثر دلایلی ناشناخته روبه‌رو هستیم؟

    بر اساس یافته‌های پژوهشگران سفیدپوستان نسبت به دیگر گروه‌های نژادی گرایش بیشتری نسبت به ابتلای به سنگ کلیه دارند. البته  تکنیک‌های تصویربرداری نیز در طول دوره‌ای که در آن مطالعه انجام‌شده بهبودیافته است که این موضوع نیز به‌نوبه خود در افزایش آمار موارد ثبت‌شده سنگ کلیه تأثیر به سزایی دارد.

در ادامه اعضای این گروه تحقیقاتی مواردی همچون جنسیت، سن و نحوه شکل‌گیری سنگ‌ها را بررسی کرده  و در مرحله اول به مطالعه آماری و گستردگی و نوع موارد ابتلا به سنگ کلیه در منطقه مینه سوتا در بازه زمانی بین سال‌های 1984 تا 2012 پرداختند.

یافته‌های آن‌ها نشان می‌داد که آمار ابتلا به سنگ کلیه در زنان به‌طور معناداری از مردان بیشتر بوده و در این میان بیشتر زنان دارای سنگ کلیه نیز در فاصله سنی 18 تا 39 سال قرار داشتند. از سوی دیگر موارد ابتلا به سنگ مثانه در مقایسه با سنگ کلیه دارای تکرار کمتری بوده و البته در بین مردان بیشتر از زنان مشاهده می‌شود که شاید دلیل این موضوع به علت انسداد پروستات باشد درحالی‌که زنان به علت عفونت‌های مجاری ادراری بیشترین میزان عفونت را در بین جامعه آماری موردمطالعه داشتند.

دکتر آندرو روله (Andrew Rule) سرپرست این گروه تحقیقاتی در رابطه با یافته‌های به‌دست‌آمده اعلام کرد: « درمجموع شاهد این مسئله هستیم که بیماری سنگ کلیه در بین هر دو گروه جنسیتی زنان و مردان با افزایش زیادی روبه‌رو شده است. بخشی از این موضوع می‌تواند ناشی از ابداع روش‌های جدید مطالعه و شناسایی سنگ کلیه از قبیل تصویربرداری سی‌تی‌اسکن باشد.»

به باور دکتر روله، پیشرفت در تکنیک‌ها و فنون تصویربرداری پزشکی به پژوهشگران این اجازه را می‌دهد که در مقایسه با دوران گذشته به‌طور دقیق‌تر و در زمان کوتاه‌تری سنگ کلیه را در همان مراحل اولیه تشکیل شدن، شناسایی کرده و درمان را آغاز کنند. به گفته این محقق: «امروزه ما به‌راحتی می‌توانیم مواردی از  ابتلا به سنگ کلیه را شناسایی کنیم که در دهه‌های پیشین امکان انجام آن وجود نداشت.»

امروزه به بیمارانی که تجربه داشتن سنگ کلیه دردناک را پشت سر گذاشته‌اند، توصیه می‌شود تا برنامه و رژیم غذایی خاصی را دنبال کنند تا در آینده این مشکل مجدداً برایشان تکرار نشود. به این گروه از بیماران توصیه می‌شود مواردی همچون نوشیدن آب و مایعات زیاد، کاهش مصرف نمک و گوشت و محصولات پروتئینی را رعایت کنند.

درمجموع می‌توان اذعان داشت که اگرچه نتایج مطالعات مبتنی بر مطالعات جمعیتی در مورد شکل‌گیری سنگ  کلیه نشان می‌دهد این بیماری در دهه‌های اخیر افزایش پیداکرده است اما انجام تحقیقات بیشتری برای کشف یافته‌های مرتبط با این حوزه  ضروری است.  داده‌های این پژوهش نشان می‌دهد که سفیدپوستان نسبت به دیگر گروه‌های نژادی گرایش بیشتری نسبت به ابتلای به سنگ کلیه دارند. البته  تکنیک‌های تصویربرداری نیز در طول دوره‌ای که در آن مطالعه انجام‌شده بهبودیافته است که این موضوع نیز به‌نوبه خود در افزایش آمار موارد ثبت‌شده سنگ کلیه تأثیر به سزایی دارد. البته سرپرست این گروه پژوهشی در پایان مطالعات خود این‌چنین نتیجه‌گیری می‌کند که هنوز نمی‌توان با اطمینان اعلام کرد که افزایش بروز سنگ کلیه تنها ماحصل بهبود روش‌های تشخیص پزشکی است یا ما با پدیده‌ای جدید درزمینهٔ بهداشت همگانی روبه‌رو هستیم.

منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز