title
کد خبر: 4685
00
در نشست خبری بررسی چالش های صنعت داروسازی کشور عنوان شد:
پیش بینی شتاب صادرات دارویی کشور در سال آینده

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران پیش بینی کرد: در سال آینده شاهد شتاب در صادرات دارویی کشور باشیم.

به گزارش بهداشت‌نیوز، دکتر عباس کبریایی زاده بعدازظهر امروز در نشست خبری نقد چالش های صنعت داروسازی کشور گفت: صنایع دارویی کشور همواره به عنوان یکی از شاخص های افزایش ارتقای سلامت جامعه تلقی شده است.
 
وی با اعلام اینکه صنعت داروسازی کشور با وابستگی کمتر از ۸۰۰ میلیون دلار توانسته نیاز ۹۷ درصدی جامعه به داروها را تامین کند، افزود: این در حالی است که ۱.۱ میلیارد دلار برای واردات ۳ درصد داروها هزینه می شد.
 
کبریایی زاده با تاکید بر صیانت از صنعت داروسازی کشور تصریح کرد: صنایع دارویی باید با بی توجهی های مدیریتی و عملکردهای سوء برخی مدیران آسیب ببیند.
 
وی با انتقاد از اظهارات برخی افراد که عنوان می کنند داروهای تولید داخل کیفیت لازم را ندارند، افزود: متاسفانه رسانه ای شدن این قبیل مباحث منجر به این می شود که اعتماد به داروی ایرانی در داخل و خارج از مرزها تحت الشعاع قرار می گیرد.
 
به گفته کبریایی زاده در حال حاضر بیش از ۹۹ درصد داروهایی که برای کنترل فشار خون مصرف می شوند تولید داخل هستند همچنین بیش از ۹۹ درصد داروهای بیماران دیابتی نیز در داخل تولید می شود.
 
رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران تاکید کرد: صد درصد آنتی بیوتیک ها از ماده اولیه تا محصول نهایی در داخل کشور تولید می شود.
 
کبریایی زاده با عنوان این مطلب که صنایع داروسازی جزو معدود صنایعی است که می تواند ادعا کند ۵۰ درصد خودکفایی کامل را دارد، گفت: دارو می تواند یکی از مصداق های عینی اقتصاد مقاومتی در کشور باشد.
 
وی با بیان این مطلب که صنعت داروسازی به حدی از بلوغ رسیده که ۹۷ درصد نیاز کشور را تامین می کند، اظهار داشت: در حال حاضر ظرفیت دارو در داخل کشور ۳ برابر نیاز داخلی است و باید برای آن بازارهای صادراتی پیدا کنیم.
 
کبریایی زاده با عنوان این مطلب که در اطراف کشورمان منطقه ای با ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت وجود دارد که فاقد صنعت داروسازی بوده یا در حدی نیست که نیازهای آنها را برطرف کند، ادامه داد: ما می بایست بدنبال تسخیر بازار دارویی این کشورها باشیم.
 
در ادامه محمود نجفی عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران با اشاره به مشکلات فراوانی که صنعت داروسازی کشور در موضوعات مالی با آن مواجه است، گفت: در حال حاضر بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان مطالبات شرکت های پخش دارویی از مراکز درمانی بخش دولتی است.
 
وی افزود: عدم پرداخت به موقع مطالبات شرکت های دارویی باعث شده که صنعت داروسازی درگیر چالش های فرسایشی شود.
 
به گفته نجفی در سال گذشته مطالبات شرکت های دارویی از بخش دولتی در حدود هزار میلیارد تومان بود که امسال به رقم ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
 
همجنین دکتر مرتضی خیرآبادی یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران با عنوان این مطلب که یک دهم صنعت داروسازی ایران را کشورهای منطقه ندارند، تاکید کرد: بهترین دارو در داخل تولید می شود ولی متاسفانه دولت از صنعت داروسازی حمایت نمی کند.
 
داروهای تولید داخل برای بیماران دیالیزی یک ششم قیمت خارجی آن است
 
وی با اعلام اینکه تا سال گذشته ۲۷ هزار بیمار دیالیزی با داروهای ساخت داخل درمان می شدند، افزود: این در حالی است که داروهای تولید داخل برای بیماران دیالیزی یک ششم قیمت خارجی آن است.
 
خیرآبادی اظهار داشت: اگر ۱۰ درصد امکانات حمایتی دولت از صنایع خودروسازی، نساجی و پتروشیمی را برای صنعت دارو اختصاص می دادند وضعیت صنایع دارویی کشور قطعا بهتر از وضعیت موجود بود.
 
وی با انتقاد از اینکه دولت از شرکت های دارویی حمایت نمی کند، افزود: متاسفانه ما در بحث صادرات دارو به کشورهای دیگر تنها مانده ایم.
 
دولت با دست خودش صنعت داروسازی را فلج می کند
 
همچنین دکتر علی منتصری عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران با انتقاد شدید از اینکه دولت با دست خودش صنعت داروسازی را فلج می کند، گفت: ما ۲ هزار و ۵۰۰۰ میلیارد تومان طلب از بخش دولتی داریم در حالی که گردش مالی صنعت داروسازی کشور در سال ۱۰ هزار میلیارد تومان است.
 
بحرانی ترین شرایط را در صنعت داروسازی تجربه می کنیم 
 
وی با اعلام اینکه بحرانی ترین شرایط را در صنعت داروسازی تجربه می کنیم اظهار داشت: تعیین بودجه برای انضباط مالی و شفاف سازی کارها انجام می شود یعنی هیچ مدیری نباید به خودش اجازه بدهد بدون تامین اعتبار خرید کند اما متاسفانه مدیران دولتی امروز بدون اعتبار و بودجه، دارو خریداری می کنند و باعث می شوند شرکت های دارویی دچار مشکلات مالی شوند.
 
بیشترین بار سلامت کشور بر دوش صنعت داروسازی است
 
در ادامه دکتر هاله حامدی فر نایب رئیس اول هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران با بیان اینکه بیشترین بار سلامت کشور بر دوش صنعت داروسازی است، گفت: صنعت سازی برای احیا شدن به شوک نیاز دارد.
 
وی با طرح این سئوال که چرا باید تامین کننده ۹۸ درصد نیاز دارویی کشور زمین بخورد، اظهار داشت: چرا دولت نمی تواند ۳ هزار میلیارد تومان پول به صنعت داروسازی پرداخت کند.
 
در ادامه کبریایی زاده با بیان این مطلب که صنعت داروسازی کشور در سالهای ۸۲ و۸۳ در اوج صادرات خودش بود، گفت: پیش بینی می کنیم در سال ۹۶ شاهد شتاب در صادرات دارویی کشور باشیم به طوری که در حال حاضر ۲۲ شرکت ایرانی در عراق داروهای خودشان را برای فروش ثبت کرده اند.
منبع: مهر

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز