هرقدر به روزهای سرد سال نزدیک میشویم، سروکله گلودردهای عذاب آور هم پیدا میشود. اما آیا دوای دردتان مصرف نوشیدنی گرم است یا بلعیدن تکههای سرد بستنی یخی؟محققی از دانشگاه کاردیف بریتانیا معتقد است هردو خوب هستند اما نوشیدنی گرم بهتر است.
به گزارش بهداشت نیوز: بنابر بررسیهای انجام شده، بزرگسالان، معمولا سالی ۲ تا ۵ بار، سرما میخورند و این تعداد در دانشآموزان به ۷ تا ۱۰ بار میرسد و عفونتهای گلو، شرایط را بدتر هم میکنند. اگرچه بیشتر بیماریهای ما ناشی از حملات ویروسها و یا باکتریهاست، اما مقصر اصلی، سیستم ایمنی بدنمان است. ماکروفاژها-درشت خوارها-ی سلولهای محافظ موجود در سیستم ایمنی بدن هستند و دایما ما را از ویروسها و یا باکتریها مصون میدارند. در واقع این درشتخوارها مولکولهای ایمنی تولید کرده و علیه این میکروارگانیسمها مبارزه می کنند. گلودرد معمولا ناشی از تحریک شدن پایانههای عصبی موجود در گلویمان بر اثر این مبارزه است.
یکی از محققان دانشگاه کاردیف از بریتانیا، که در زمینه درمانهای مختلف سرماخوردگی تخصص دارد، می گوید،” تکه های کوچک بستنی های یخی گزینه مناسبی برای گلودرد هستند. زیرا این تکههای یخی میتوانند بافت های ملتهب را خنک و تا حدی بیحس کنند. به همین دلیل از حساسیت عصبهای موجود در گلو کاسته و درد را آرام میکنند. همچنین تکههای یخ با پایین آوردن دمای موجود در پایانههای عصبی گلو، علایم درد را کاهش می دهند.”
از طرفی دیگر، نوشیدنیهای گرم نسبت به تکه های یخ، خوش طعمتر هستند و میتوانند بزاق بیشتری تولید کرده و اثری همچون دارونما داشته و درد را تسلی بخشند.
این محقق با بررسی ۳۰ بیمار مبتلا به گلودرد به این نتیجه رسید، افرادی که نوشیدنی گرم مصرف کرده بودند، درد گلویشان خیلی زود برطرف شده بود.بنابر گزارش طبنا، نوشیدنیهای گرم و در عین حال شیرین، همانند مسکن عمل کرده و با تاثیر بر نواحی مربوط به درد در مغز، گلودرد را تسکین میدهند.
بنابراین هنگام گلودرد، نوشیدنیهای گرم بنوشید.
طبنا


نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.