title
کد خبر: 35856
00
 مسمومیت دارویی در کودکان را چگونه پیشگیری کنید؟

مسمومیت های دارویی در کودکان اغلب اتفاقی و در اثر کنجکاوی کودک و یا اشتباه والدین رخ می دهد. 40 درصد از مسمومیت های مراجعه شده به بیمارستان های تخصصی کودکان ناشی از دارو است.

 به گزارش بهداشت نیوز، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی فسا در خصوص پیشگیری از مسمومیت ها در کودکان اظهار داشت: مسمومیت های دارویی در کودکان اغلب اتفاقی و در اثر کنجکاوی کودک و یا اشتباه والدین رخ می دهد. 40 درصد از مسمومیت های مراجعه شده به بیمارستان های تخصصی کودکان ناشی از دارو است.

دکتر صفورا محبی برای پیشگیری از بروز مسمومیت دارویی در کودکان چند توصیه کرد و گفت: چنانچه در خانه کودک زیر 5 سال دارید حتما داروها را در کمدهای بالا و دور از دسترس و مجهز به قفل قرار دهید. مراقب باشید تا در هنگام بیماری کودک دوز تکراری و یا داروی بیشتر از حد تجویز شده به کودک ندهید. داروهای مصرفی افراد خانواده را دور از دسترس کودکان نگهدارید. از قرار دادن دارو در کیف دستی پرهیز کنید تا مانع خورده شدن دارو توسط کودکان شود. داروهای خود را در مقابل چشم کودکان نخورید چرا که کودکان از رفتار بزرگسالان تقلید می کنند و ممکن است دور از چشم والدین داروها را به دهان ببرند.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: چانچه فردی در خانواده در حال درمان ترک اعتیاد می باشد از دسترسی کودکان به داروهای درمان کننده اعتیاد مانند قرص یا شربت متادون جدا خودداری نمائید. مرگ بسیاری از کودکان و حتی بزرگسالان به دلیل نگهداری شربت متادون در یخچال مخصوصا به دلیل تعویض بطری دارو با بطری داروهای دیگر و یا نوشیدنی های خوراکی و مصرف اتفاقی آنها صورت گرفته است. شربت متادون به تنهایی در طی 4 سال اخیر منجر به 11 هزار مورد مسمومیت در کشور گردیده، که در برخی موارد منجر به مرگ شده است. بدیهی است مرگ کودکان در اثر داروی متادون تنها به دلیل سهل انگاری والدین و بستگان کودک، عدم استفاده از ظروف دارای قفل کودک و جابجایی دارو و نگهداری آن در بطری های دیگر داروها و یا نوشیدنی ها رخ داده است که به راحتی توسط خانواده ها قابل پیشگیری می باشد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز