title
کد خبر: 34668
00
راهکارهایی برای درمان افسردگی سالمندان

سرما خوردگی روان، شایع ترین اختلال روانپزشکی در دوران سالمندی است.

به گزارش بهداشت نیوز، کارشناس برنامه سالمندان مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز، با اشاره به هفته ملی سالمند با شعار "آینده ای بهتر با مشارکت سالمندان" گفت: تغییرات ناخوشایندی مانند فوت همسر، مشکلات جسمی و روحی که بسیاری از سالمندان با آن مواجه می‌شوند، می‌تواند از علت های بروز افسردگی  به ویژه در افرادی باشد که حمایت‌های روحی و فیزیکی لازم را دریافت نمی کنند.

"آزاده رضایی" افزود: افسردگی عاملی است که مانع لذت بردن فرد از زندگی شده و سلامتی افراد را با خطر مواجه می کند؛ اگر قادر به شناسایی نشانه های افسردگی و یافتن راه‌های موثر برای حمایت از این افراد باشیم‌، فرد افسرده می‌تواند زندگی شاد و شیرینی را تجربه کند.

کارشناس ارشد روانشناسی مرکز بهداشت شهدای انقلاب نیز، گفت: افسردگی شایع ترین اختلال روانپزشکی در دوران سالمندان است که به "سرماخوردگی روان" نیز معروف است.

"صدیقه رهنما" افزود: مهم ترین آسیب های افسردگی در دوران سالمندی شامل رنجش زیاد، تحریک پذیری و گوشه گیری است و اگر این اختلال روانی به درستی و به موقع درمان نشود، مشکلات زیادی برای فرد سالمند و اطرافیان در پی دارد.

او مهمترین نشانه های افسردگی را اندوه، احساس گناه و ناامیدی، افزایش و کاهش ناگهانی و غیرطبیعی وزن، احساس بی ارزشی، دلتنگی، سرباری، مدام فکر کردن و اختلال در خواب، عنوان کرد و ادامه داد: نکته دارای اهمیت این است که این نشانه ها، نشانه قطعی افسردگی نیست و ممکن است  این نشانه ها با یک بیماری یا اختلال روانی دیگر نیز همراه باشند.

این کارشناس ارشد روانشناسی، گفت: راهکارهای درمان افسردگی در سالمندان، از خانه بیرون رفتن، ارتباط با دیگران، داوطلب کمک به دیگران شدن، یادگیری مهارت جدید، خندیدن و ورزش مداوم عنوان است.

رهنما به سالمندان، توصیه کرد: به پارک یا آرایشگاه بروند، به ظاهر خود رسیدگی کنند، ناهار را با دوستان صرف کنند، زمان های تنهایی را کاهش دهند و اگر قادر به حرکت نیستند از افرادی که دوست شان دارند دعوت کنند تا به دیدن آنها بیایند یا با آن ها تماس تلفنی داشته باشند.

او افزود: با کمک به دیگران حس ارزشمندی و احترام را در خود تقویت کنید و به دنبال فعالیت هایی بروید که همیشه آرزوی انجام آن ها را داشته اید، همچنین مطالعه و گوش دادن به موسیقی، می تواند افسردگی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

این آموزش ها به همت واحد سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز، برای 20 نفر از کارکنان و سالمندان بنیاد فرزانگان برگزار شد


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز