title
کد خبر: 32398
00
 آنچه باید درباره رژیم غذایی کودکان فنیل کتون اوری بدانیم

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج، گفت: کودکان مبتلا به فنیل کتون اوری(pku) با رعایت صحیح رژیم غذایی و استفاده از شیرهای رژیمی قادر خواهند بود همانند سایر همسالان خود رشد کرده و همچنین از نظر جسمی و بهره هوشی تفاوتی با کودکان سالم نخواهند داشت.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج، گفت: کودکان مبتلا به فنیل کتون اوری(pku) با رعایت صحیح رژیم غذایی و استفاده از شیرهای رژیمی قادر خواهند بود همانند سایر همسالان خود رشد کرده و همچنین از نظر جسمی و بهره هوشی تفاوتی با کودکان سالم نخواهند داشت.

به گزارش بهداشت نیوز،  سارا جهانبازی با بیان اینکه بیماری فنیل کتون اوری بیماری ژنتیکی است  که از والدین به فرزندان منتقل شده،  افزود: این بیماری در صورتی ایجاد می‌شود که هر دو والد ناقل بوده و بیشتر در ازدواج های فامیلی به چشم می خورد.

وی اظهار داشت: این بیماری که یک نقص آنزیمی است و در اثر بالارفتن غلظت اسید آمینه (فنیل آلانین) به وجود می آید و تا آخر عمر با کودک میماند.

جهانبازی ادامه داد: ولی با رعایت صحیح رژیم غذایی و استفاده از شیرهای رژیمی این کودکان قادرند همانند سایر همسالان خود رشد کرده و از نظر جسمی و بهره هوشی هیچ تفاوتی نخواهند داشت.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج، تصریح کرد: اما اگر رژیم کودک پایش نشود و مراقبت های کافی نیز صورت نگیرد به علت بالا رفتن میزان این اسید آمینه و رسوب آن در سیستم عصبی مرکزی منجر به عقب ماندگی های ذهنی و جسمی می شود.

وی با اشاره به اینکه آزمایش pku  در حال حاضر مانند آزمایش تیروئید 3 تا 5 روزگی همزمان با آزمایش تیروئید از نوزاد گرفته می شود، افزود: در صورت مبتلا بودن نوزاد به این بیماری، شیر رژیمی با نظر پزشک و کارشناس تغذیه به همراه شیر مادر در نظر گرفته می شود تا از عوارض بعدی جلوگیری شود.

جهانبازی ادامه داد:  کودکان مبتلای زیر یک سال حداقل ماهی یکبار و بالای یکسال حداقل سه ماهی یکبار باید آزمایش خون داده تا غلظت فنیل آلانین در خون مورد ارزیابی قرار گیرد و در صورت نیاز رژیم غذایی کودک تغییر داده می شود.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج، گفت: در صورت تاخیر در تشخیص از هفته دوم به بعد آسیب های مغزی شروع می‌شود که البته شدت آسیب به مدت تاخیر در تشخیص و درصد بالا بودن فنیل بستگی دارد.

باید و نباید های تغذیه ای کودکان فنیل کتون اوری

وی با بیان اینکه تغذیه تکمیلی نوزادان مبتلا مانند سایرین از همان 6 ماهگی آغاز می‌شود، افزود: اما باید در نظر داشت که این کودکان از موادی از قبیل گوشت، لبنیات، مغزها و انواع شیرینی‌های تهیه شده از تخم مرغ، کاکائو، شکلات‌ها و انواع بیسکویت‌ها  نباید مصرف کنند.

جهانبازی اظهار داشت: اما از حدود 12 سالگی به بعد محدودیت های غذایی کمتر شده به طوری که می‌توان مقدار کمی از این مواد را هم مصرف کرد ولی باید توجه داشت که این کودکان به علت عدم مصرف منابع غذایی حاوی کلسیم در بسیاری موارد نیاز به قرص های ویتامین D  پیدا می‌کنند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز