در یکی از پرتلفاتترین شبهای نیروی هوایی آمریکا در دوران جنگ ویتنام شش فروند بمبافکن راهبردی بی ۵۲ سرنگون شدند.
به گزارش بهداشت نیوز، آمریکا در سال ۱۹۷۲ در عملیات مشهور خطشکن ۲ به دستور نیکسون بزرگترین بمباران پس از جنگجهانی دوم را در ویتنام شمالی انجام داد.
در این عملیات که توسط بمبافکنهای مشهور بی۵۲ انجام گرفت، تعداد زیادی از این پرندههای مشهور طعمه یک موشک زمین به هوای ساخت روسیه شدند و حتی یکبار در یک شب شش فروند از آنها سرنگون شدند.

اس ۷۵ دوینا قاتل بمبافکنهای بی ۵۲
نیروهای ویتنام شمالی در جنگ ویتنام از آتشبارهای اس-۷۵ دوینا بهطور گسترده برای دفاع از هانوی و هایفونگ استفاده میکردند. اس-۷۵ دوینا که در ناتو به نام سام-۲ مشهور است میتوانست موشکی با سر جنگی ۱۹۵ کیلوگرمی را تا ارتفاع ۳۰ هزار پایی پرتاب کند. موشکی که سرعتش به سه برابر سرعت صوت میرسید.

عملیات خطشکن ۲ در سومین روز بیشترین تلفات را برای ناوگان بمبافکنهای بی ۵۲ آمریکا به همراه داشت. در این شب ۶ فروند بمبافکن با آتش موشکهای ساخت روسیه سرنگون شدند.
منبع: خبرآنلاین


نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.