title
کد خبر: 26831
00
زوج های جوان؛این نکات مهم را درخصوص نگهداری نوزاد بخوانند!

متخصص کودکان و نوزادان بیمارستان مادر و کودک شوشتری، گفت: پدر و مادرها باید مراقبت از نوزادان را پیش از تولد فرزندشان، آموزش ببینند.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر "سمیرا اسفندیاری"، با بیان اینکه یکی از مسایل سلامت نوزادان، مربوط به ناف نوزاد است، به پدر و مادرها توصیه کرد: قبل و بعد از دست زدن به ناف نوزاد، دست ها را بشویید، حمام کردن نوزاد تا زمانی که بند ناف نیفتاده است، مانعی ندارد، اما نباید بند ناف زیر پوشک نوزاد قرار گیرد، شکم یا ناف را بانداژ نکنید، ناف را دستکاری نکنید و هیچ ماده یا دارویی مانند الکل و بتادین روی ناف نگذارید.

او با بیان اینکه بهتر است نوزاد را به پهلو و یا پشت بخوابانیم، افزود: از هیچ ماده ای مانند سرمه و یا هیچ دارویی برای چشم نوزاد، بدون تجویز پزشک نباید استفاده شود، نوزاد را با حیوانات خانگی تنها نگذاریم، هرگز نوزاد را به کودکان دیگر نسپاریم و نوزاد را بالا و پایین نیندازیم.

دکتر اسفندیاری با تاکید بر پرهیز از بوسیدن مکرر و بغل کردن نوزاد از سوی افراد مختلف، تاکید کرد: محیط نوزاد باید عاری از دود، به ویژه دود سیگار و قلیان باشد، نوزادان را از بچه ها و بزرگسالان بیمار دور نگه داریم و یا در معرض مایعات داغ و وسایل سوزاننده قرار ندهیم؛ نوزاد را در تخت یا گهواره بدون حفاظ یا جاهای بلند مانند میز و صندلی تنها نگذاریم و ساک حمل نوزاد را از زیر بگیریم.

او ادامه داد: در صورت داشتن نشانه های خطر مانند زردی 24 ساعت اول، توکشیدن قفسه سینه، ناله کردن، رنگ پریدگی شدید یا کبودی، استفراغ مکرر شیر، قرمزی اطراف چشم، تحرک کمتر از حد معمول و بی حالی، بی قراری و تحریک پذیری، ترشحات چرکی ناف یا قرمزی اطراف ناف، خوب شیر نخوردن، عدم دفع مدفوع و ادرار در روزهای اول، جوش های چرکی منتشر در پوست، تب یا سرد شدن اندام ها و بدن، خروج ترشحات چرکی از چشم و تورم پلک ها، لازم است سریع به پزشک معالج مراجعه شود.

دکتر اسفندیاری، اضافه کرد: واکسن های بدو تولد نوزاد و غربالگری، شنوایی سنجی برای فرزندان، طبق کارت مراقبت نوزاد در تاریخ های مقرر و مراجعه به مراکز بهداشتی، باید انجام شود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز