title
کد خبر: 260319
1814
 تخت جمشید ۱۰۰ سال قبل به این شکل بود  +عکس

از سرستون‌ها و دیوارهای مدفون در خاک تا ستون‌های فروریخته و گیاهانی که بر پلکان قصر ۲۵۰۰ ساله روییده‌اند؛ این عکس‌ها تصویری روشن از وضعیت تخت جمشید را در پیش از آغاز کاوش‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهند.

به گزارش بهداشت نیوز ساخت بنای باستانی تخت جمشید از اواخر قرن ششم پیش از میلاد در زمان پادشاهی داریوش کبیر آغاز شد و احتمالا در طول حدودا ۱۲۰ سال همچنان بخش‌هایی به آن افزوده می‌شد. این بنای عظیم و حیرت‌انگیز در حدود سال ۳۳۰ پیش از میلاد به دست اسکندر مقدونی ویران شد اما ویرانه‌های آن نیز در طول قرون مختلف همچنان مایۀ اعجاب و شگفتی بازدیدکنندگان باقی ماندند.

 

گذر زمان به تدریج چهرۀ تخت جمشید را هر چه بیشتر در میان غبار و ویرانی مدفون ساخته بود تا جایی که در حدود یکصد سال قبل، بخش‌های قابل توجهی از این بنا در زیر خاک فرو رفته بود، هرچند که بخش قابل توجهی نیز همچنان آشکار بود.

در سال 1931 میلادی ارنست هرتزفلد، باستان‌شناس آلمانی، نخستین کاوش‌های باستان‌شناسی را در تخت جمشید آغاز کرد؛ کاوش‌هایی که بخش‌های مدفون این اثر را نمایان ساخت و شناخت بیشتری نسبت به هویت واقعی آن را نیز موجب شد.

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز