title
کد خبر: 259460
00
ریواس را خام بخوریم بهتر است یا پخته؟

یک متخصص تغذیه با اشاره به فواید بسیار گیاهان خودروی بهاری گفت: این فواید زمانی حاصل می‌شود که مصرف این گیاهان به اندازه باشد و زیاده روی در مصرف آنها اصلا توصیه نمی شود.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر هادی عبدالله زاد با اشاره به ارگانیک بودن گیاهان خودروی بهاری گفت: این گیاهان بدون هرگونه کود و مواد شیمیایی در دل طبیعت پرورش می‌یابند و همین امر ارزش غذایی آنها را چند برابر کرده است.

وی افزود: این گیاهان منبع غنی فیبر هستند و مصرف آنها می تواند موجب کاهش اختلالات دستگاه گوارش شود.

وی افزود: فیبر این گیاهان خاصیت پِرِبیوتیکی دارد، به این صورت که می توانند میکروارگانیسم های مضر دستگاه گوارش فرد را کاهش دهد.

عبدالله زاد گفت: همچنین فیبر این گیاهان موجب کاهش سطح قند و چربی خون شده و از این جهت مصرف آنها می تواند برای بیماران قلبی و دیابتی بسیار مفید باشد.

وی افزود: فیبر این گیاهان همچنین موجب بهبود حرکات دستگاه گوارش شده و از بروز یبوست جلوگیری می کند.

وی خاطرنشان کرد: در کنار خواص مشترک، این گیاهان هریک خواص ویژه خود را هم دارند، بطور مثال قارچ منبع خوبی از پروتئین و ویتامین D است.

عبدالله زاد با بیان اینکه نباید در مصرف گیاهان خودروی بهاری زیاده روی شود، گفت: این گیاهان در کنار فواید بسیار، در صورت استفاده زیاد بویژه برای بیماران مبتلا به بیماری های خاص می توانند آسیب رسان باشند.

وی افزود: بطور مثال ریواس اسید اگزالات بالایی دارد که مصرف آن برای بیماران سنگ کلیه می‌تواند مشکل ساز شود، بنابراین افراد بیمار باید در مصرف این گیاهان احتیاط کرده و سایر افراد هم در مصرف آنها زیاده روی نکنند.

این متخصص تغذیه با تاکید بر مصرف این گیاهان بصورت آب‌پز، گفت: این گیاهان بصورت خام هم قابلیت مصرف دارد، اما برای بهره مندی از خواص هرچه بیشتر آنها بهتر است در انواع غذاها مانند آش ها، بورانی و خورش ها نیز از آنها استفاده شود.

وی افزود: سرخ کردن این گیاهان به هیچ عنوان توصیه نمی شود، چرا که تمام خواص آنها را از بین برده و با توجه به استفاده از روغن، مصرف چنین خوراکی هایی مضر خواهد بود.

منبع: ایسنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز