title
کد خبر: 257692
00
بهترین برنامه غذایی برای ماه رمضان

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ماه رمضان پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل، یعنی تامین انواع مختلفی از مواد غذایی به تناسب و مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن و رعایت میانه‌روی توصیه می‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز، سیده سمیه اصغری بیان کرد: روزه‌داری ماه رمضان یکی از ارکان پنجگانه اسلام است که با قصد قربت و بندگی آفریدگار برای تکامل انسان و فریضه‌ایی واجب برای تمام مسلمانان است.

وی اظهار کرد: مطالعات متعددی، نقش موثر روزه‌داری را در سلامتی، بخصوص روی سطح گلوکز خون، چربی‌های خون، فشار خون، کنترل وزن و بهبود بیماری‌های مختلف نشان داده‌اند که در بیشتر بیماری‌هایی که عادات غذایی غلط، چاقی و افزایش وزن در بروز آن‌ها دخالت دارند، روزه‌داری مفید است.

اصغری گفت: روزه‌داری می‌تواند موجب کاهش پاسخ‌های التهابی و تنظیم سیستم ایمنی بدن شود که چنین فعالیتی سلول‌های دفاعی بدن و ترشح ایمونوگلوبولین‌های مخاطی را که از عوامل ایمنی بدن هستند، در روزه‌داری بیشتر می‌کند. در مجموع، روزه‌داری صحیح و رعایت رژیم غذایی مناسب در وعده‌های سحر و افطار، در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: با رعایت تغذیه صحیح و مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین‌های A، D، E، C و منابع غذایی حاوی آهن و روی و سلنیم که برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن لازمند، نگرانی از نظر تضعیف سیستم ایمنی بدن در روزه‌داری کاهش می‌یابد.

اصغری ادامه داد: غذاها براساس ‌محتوای‌ پروتئین‌، ویتامین‌ و موادمعدنی در شش گروه اصلی غذایی قرار دارند که انتخاب انواع غذاها از گروه‌های مختلف به مواد غذایی جایگزین در هر گروه غذایی برای بر طرف کردن نیازهای تغذیه‌ای شامل آب، املاح، ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن افراد روزه‌دار در سه وعده غذایی (سحر، افطار و شام) ضروری است.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درباره شش گروه غذایی اصلی و جایگزین آنها، گفت: نان‌ها (شامل سنگک، بربری، نان جو، لواش، تافتون و سایر نان‌های محلی)، برنج، انواع ماکارونی، رشته‌ها، غلات صبحانه، بلغور گندم و بلغور جو است که توصیه این است که حداقل نیمی از نان و غلات مصرفی روزانه از نوع سبوسدار باشد.

وی بیان کرد: مصرف مقادیر کافی از گروه سبزی‌ها و میوه‌ها در روزه داری با تامین ویتامین‌ها بخصوص ویتامین C و پیش‌ساز ویتامین A به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و توصیه این است که  برای مصرف لبنیات از نوع کم‌چرب (کمتر از ۲.۵ درصد چربی) مصرف شود.

اصغری افزود: در روزه‌داری به مصرف منابع کافی پروتئین اعم از حیوانی یا گیاهی که برای عملکرد طبیعی بدن لازمند، باید توجه شود. انواع حبوبات، منبع  پروتئین هستند و وقتی همراه با غلات مصرف می‌شوند، به‌عنوان جایگزین گوشت، مرغ و ماهی می‌توانند یک پروتئین خوب و با کیفیت را برای بدن تامین کنند.
منبع: ایسنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز