title
کد خبر: 257563
00
ورزشکاران در ایام روزه داری چه بخورند و چگونه ورزش کنند؟

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به چگونگی ورزش در ماه مبارک رمضان گفت: توصیه می‌شود ورزشکاران در فاصله افطار تا سحر، مایعات کافی بنوشند و به منظور حفظ قند خون در ساعت‌های بعدی، از کربوهیدرات‌های پیچیده مانند خرما، توت خشک یا انجیر خشک بعد از ورزش استفاده کنند.

به گزارش بهداشت نیوز، سیده معصومه تقی‌زاده با تاکید بر لزوم تداوم فعالیت جسمی در ماه رمضان اظهار کرد: فعالیت منظم جسمی موجب بهبود سوخت و ساز بدن، بهبود عملکرد قلب و عروق و سیستم عضلانی اسکلتی می‌شود و توقف آن به مدت یک ماه می‌تواند سطح عملکرد این سیستم‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، بنابراین کنار گذاشتن برنامه‌های ورزشی توسط روزه‌داران توصیه نمی‌شود و در این خصوص، تغییر برنامه غذایی و روش و زمان‌بندی ورزشی بسیار کمک‌کننده است.

وی افزود: در فعالیت‌های هوازی و تمرینات قلبی عروقی، تعداد ضربان قلب به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد و درجه حرارت بدن بالا می‌رود، بنابراین بهتر است این دسته از فعالیت‌ها ۴۵ دقیقه تا یک ساعت پس از افطار انجام شوند تا مراحل هضم، تخلیه معده و جذب اولیه کربوهیدرات‌ها در دستگاه گوارش به پایان رسیده باشد و ورزشکار به علت سطح قند خون نامناسب احساس ضعف یا کاهش کارآیی نکند.

تغذیه ورزشکار در ماه رمضان

این کارشناس تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: بر مصرف افطاری سبک و کم‌چرب حاوی کربوهیدرات پیچیده و طبیعی مانند نان سبوس‌دار، سیب زمینی آب‌پز، توت خشک و خرما و پرهیز از مواد چرب یا شیرینی‌های با قندهای مصنوعی تاکید می‌شود.

وی ادامه داد: ورزشکار باید حین فعالیت جسمانی هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، یک لیوان مایعات میل کند اما مایعات دارای کافئین توصیه نمی‌شود. بعد از ورزش، مصرف آب میوه طبیعی همراه با قدری نمک به منظور تامین آب، املاح و گلوکز از دست رفته پیشنهاد می‌شود. 

تقی‌زاده گفت: اصولا توصیه می‌شود ورزشکاران در فاصله افطار تا سحر، مایعات کافی بنوشند و به منظور حفظ قند خون در ساعت‌های بعدی، از کربوهیدرات‌های پیچیده مانند خرما، توت خشک یا انجیر خشک بعد از ورزش استفاده کنند.

وی عنوان کرد: نکته مهم در خصوص ورزش کردن در ماه مبارک رمضان این است که به منظور کاهش خطرات کم‌آبی ناشی از ورزش‌های طولانی‌مدت، بیش از ۴۵ دقیقه ورزش در زمان روزه‌داری در فاصله سحر تا افطار توصیه نمی‌شود.

زمان‌بندی ورزش در روزه‌داری

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: در فعالیت‌های قدرتی و استقامتی عضلانی، انرژی قابل توجهی مصرف می‌شود و میزان تعریق و دمای بدن در ورزش افزایش می‌یابد. بنابراین بهتر است این نوع فعالیت‌ها در فاصله بین افطار تا سحر انجام شود.

وی افزود: به منظور پرهیز از کم‌آبی، مصرف آب کافی توصیه می‌شود. برای روزه‌داران ورزشکار وعده افطار به یک میان‌وعده تبدیل و در آن غذاهای سبک میل می‌شود تا بعد از حدود یک و نیم تا دو ساعت، ورزشکار بتواند به تمرینات ورزشی بپردازد و پس از پایان تمرینات نیز وعده غذایی شام را میل کند. 

منبع: ایسنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز