title
کد خبر: 257461
00
نسخه غذایی برای درمان ترش کردن و رفلاکس معده

«رفلاکس معده» یا بازگشت اسید، از شایع ترین بیماری های گوارشی است و زمانی رخ می دهد که محتویات معده به داخل مری باز می گردد. اگر بیش از دو بار در هفته علائم رفلاکس اسید معده را تجربه کنید، ممکن است به بیماری رفلاکس معده به مری مبتلا شده باشید.

به گزارش بهداشت نیوز، در صورت درمان نشدن، این مشکل می ‌تواند آسیب های جدی مثل زخم دیواره مری، سختی در بلع و در نهایت سرطان مری را به دنبال داشته باشد. از علائم این بیماری می توان به احساس سوزش در ناحیه  قفسه سینه، احساس طعم تلخ یا ترش در دهان، برگشت مواد غذایی از معده به دهان و سرفه های مزمن اشاره کرد. دلایل متعددی مثل چاقی و اضافه وزن، بارداری، مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی، سیگار کشیدن، مصرف زیاد و طولانی مدت داروهایی مثل آسپرین و مسکن ها، بیماری مزمن انسدادی ریه(COPD)و افزایش اضطراب و استرس نقش مهمی در پاتولوژی این بیماری ایفا می کند.

اما رژیم غذایی نقش بسیار مهم و پررنگی در کاهش علائم رفلاکس معده ایفا می کند. در ادامه راهکارهای موثر در این زمینه را دنبال می کنیم:

مواد غذایی موثر در تشدید علایم رفلاکس معده

مصرف غذاهای چرب و سنگین، نوشیدنی های حاوی کافئین (قهوه، نسکافه،...) و نوشیدنی های گازدار، نوشیدنی های الکلی، پیاز، نعنا، شکلات، ترکیبات اسیدی مثل گوجه فرنگی، مرکبات ترش و آناناس (به ویژه در زمانی که التهاب یا زخمی درون مری وجود دارد) سبب تشدید علائم می شود. بنابراین باید از مصرف آنها خودداری کرد.

همچنین توصیه می شود تا دو ساعت پس از غذا دراز نکشید و در زمان خواب برای جلوگیری از برگشت اسید معده، از بالشت های بلند استفاده شود.

جویدن آدامس می تواند در قلیایی کردن محیط مری و کاهش علائم کمک کننده باشد، همچنین سعی کنید غذا را در وعده های متعدد و با حجم کم مصرف کنید.

دوری از استرس نیز از دیگر توصیه های کاربردی در این زمینه است./ف.نوروزی فرد

«زهرا مصلی نژاد»، کارشناس ارشد تغذیه، دانشکده تغذیه و علوم غذایی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز