title
کد خبر: 256240
00
اگر می خواهید پوست تان دیرتر پیر شود این کارها را انجام دهید

سن تنها عامل تعیین‌کننده در میزان تولید و یا از دست دادن کلاژن پوست نیست، عادات خوب و بد ما در زندگی هم در روند پیر شدن پوستمان نقش موثری دارد.

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از everyday health، تولید کلاژنی که پوست را صاف و سفت نگه می‌دارد در اواخر دهه بیست و اوایل سی سالگی شروع به کاهش می‌کند، اما یک برنامه روزانه درست می‌تواند به حفظ و تقویت آن کمک کند - بدون استفاده از راهکارهای پزشکی.

از دست دادن کلاژن چه زمانی رخ می‌دهد؟
دکتر پائولو فاچینی فلمینگ توضیح می‌دهد که «بین ۲۵ تا ۳۰ سالگی، ما سالانه یک درصد کلاژن را از دست می‌دهیم. این روند بعد از ۴۰ سالگی تسریع می شود. این متخصص زیبایی می گوید که اجرای روتین مناسب می تواند به حفظ کلاژن موجود و تحریک تولید کلاژن جدید کمک کند. مداخلات زیبایی - مانند تزریق‌ها یا درمان‌های فرکانس رادیویی - تفاوت ایجاد می‌کند، اما حتی اگر زیاده‌روی کنید، باز هم باید عادات خوب مراقبت از پوست را ایجاد کنید و به آنها پایبند باشید. عادت‌های خوب واقعاً تفاوت ایجاد می‌کنند، بنابراین قبل از هر گونه درمان پزشکی، ما همیشه سعی می‌کنیم بیماران را دوباره آموزش دهیم تا به نتایج مطلوب دست یابیم.»

کلاژن چیست و چه تاثیری بر ظاهر پوست دارد؟
دکتر مار میرا می گوید: «کلاژن فراوان ترین پروتئین در بدن انسان است و توسط سلول هایی به نام فیبروبلاست ها تولید می شود. عملکرد اصلی آن ایجاد و حفظ ساختارهای بافت‌هایی است که بدن را تشکیل می‌دهند و فیبرهای مقاوم، قوی و انعطاف‌پذیر به نام فیبرهای کلاژن تولید می‌کنند. این فیبرها به بافت‌های همبند مانند تاندون‌ها، ماهیچه‌ها یا پوست متصل می‌شوند و با افزایش سن تحت تأثیر قرار می‌گیرند، زیرا متابولیسم سلول‌های پوستی به طور فزاینده‌ای کندتر می‌شود و بر سرعت سنتز کلاژن تأثیر می‌گذارد.» دکتر فاچینی فلمینگ می‌افزاید: «کاهش کلاژن، همراه با از دست دادن الاستین (پروتئین ضروری در پوست که وظیفه ارتجاعی پوست را بر عهده دارد) و کم‌آبی پوست، سه عامل کلیدی هستند که پیری پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهند.»

۱۱ ویژگی درونی افرادی که عزت نفس پایین دارند
۶ عادت ساده که اکنون باید اجرا کنید
دکتر میرا می گوید: «سن تنها عامل تعیین کننده در میزان تولید و یا از دست دادن کلاژن نیست. عادات خوب می تواند کمک کند.»

۱. قرار گرفتن در معرض نور خورشید را کاهش دهید و روزانه از SPF استفاده کنید
اشعه ماورای بنفش به دلیل اکسیداسیون تولید شده با سرعت بخشیدن به تخریب کلاژن و کاهش تولید آن، بر تولید کلاژن در پوست تأثیر می گذارد. دکتر میرا می گوید: استفاده از کرم‌های محافظتی کافی در برابر آفتاب بسیار مهم است.

۲. دم‌کرده چای سبز و زنجبیل بنوشید
متخصصان زیبایی دمنوش های آنتی اکسیدانی و ضد التهابی مانند چای سبز و زنجبیل را توصیه می کند. فیتوکمیکال ها ترکیبات گیاهی قدرتمندی هستند که می توانند به جلوگیری از آسیب اکسیداتیو به سلول ها کمک کنند.

۳. غذاهای غنی از کلاژن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید
دکتر میرا اشاره می کند که پروتئین کلاژن را می توان در مواد غذایی زیر یافت:

آب قلم، آبگوشت استخوان
ماهی هایی مانند ماهی تن یا سالمون
محصولات لبنی
آجیل
غذاهای غنی از ویتامین C (گوجه فرنگی، توت فرنگی، پرتقال، فلفل) نیز به تولید کلاژن کمک می کنند.

۶ عادت روزانه افرادی که در دوران بازنشستگی هم موفق هستند
۴. مصرف چربی‌ها، قندها و غذاهای فرآوری‌شده را کاهش دهید
دکتر میرا توضیح می دهد: آنها بر تولید کلاژن و الاستین به دلیل پروتئین های با کیفیت پایین تأثیر می گذارند.

۵. هیدراته، هیدراته، هیدراته
او خاطرنشان می کند: سلول های ما برای بازسازی و از بین بردن سموم به آب نیاز دارند.

۶. از مصرف دخانیات و الکل خودداری کنید
این مورد واضح است، اما باید به خاطر داشت که چقدر روی پوست تأثیر منفی می‌گذارد، چون باعث از بین رفتن فیبرهای کلاژن می شود و بر احتباس مایعات و اکسیژن رسانی و تغذیه سلول ها تأثیر می گذارد.

منبع: همشهری آنلاین


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز