title
کد خبر: 255912
00
راهکارهای مقابله با استرس و اضطراب به هنگام معامله‌گری در بازارهای مالی

معامله‌گری در بورس ایران، فارکس، طلا، دلار و سایر بازارهای مالی، احتمالِ افزایشِ سطح استرس را به دنبال خواهد داشت. البته کاملا طبیعی است که در راه کسب ثروت و ریسک کردن بر روی سرمایه، افراد دچار استرس شوند.

 

به گزارش بهداشت نیوز، راهکارهای مختلفی برای کنترل استرس و غلبه بر آن در زمان معامله‌گری یا ترید کردن وجود دارد. راهکارهایی مانند کشیدن نفس عمیق، نوشیدن آب و البته پایبندی به استراتژی یا روش معاملاتی‌ای که برای کسب ثروت انتخاب کرده‌اید.

کنترل استرس برای پیشگیری از ضرر و زیان در بازارهای مالی و کسب بیشترین سود الزامی است. علاوه بر این، تحمل طولانی مدتِ استرس منجر به از دست رفتن سلامت عمومی بدن خواهد شد. بنابراین به جهت حفظ سلامتی، ۱۰ راهکار مهم مقابله با استرس در بازارهای مالی را توضیح می‌دهیم.

۱- ورزش کنید

ورزش کردن یکی از راه‌های مقابله با استرس در معامله‌گری است. هر نوع ورزشی حتی یک پیاده‌روی ساده در این زمینه به شما کمک خواهد کرد. ورزش کردن، تنش ایجاد شده به هنگام انجام معاملات را کاهش داده و درصد موفقیت شما را نیز افزایش می‌دهد.

البته در قدم اول باید نحوه معامله کردن و خرید و فروش را به شکل اصولی یاد بگیرید تا کمترین استرس ممکن را به هنگام ترید کردن در بازارهایی مانند بورس و فارکس، داشته باشید.

۲- مصرف کافئین را کاهش دهید

هر چند عملکرد کافئین در از بین بردن احساس خواب آلودگی عالی است اما در مواقع تنش‌زا، احساس وحشت و اضطراب افراد را بیشتر می‌کند. انجام معاملات در بازارهای مالی به خودی خود استرس زا است. بنابراین بهتر است با مصرف کافئین این استرس را بیشتر نکنید.

پس از کم کردن مصرف کافئین، بهتر است به دنبال یک دوره آموزشی جامع بگردید که نحوه معامله کردن در بازارهای مالی جهانی را به زبان ساده به شما آموزش دهد. فارکس (Forex)، بزرگترین و مهم‌ترین بازار مالی در جهان است که ایرانیان بسیاری در آن فعالیت می‌کنند اما به دلیل عدم استفاده از آموزشهای معتبر، همه این افراد به سوددهی نمی‌رسند. پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به وب سایت آموزش بورس با سرفصل‌های آموزشی دوره فارکس آشنا شده و تجربیات سایر افرادی که از این دوره استفاده کرده‌اند را مشاهده کنید. همان طور که پیشتر نیز اشاره شد، یادگیری اصولی اولین قدم برای کاهش تنش و استرس در بازارهای مالی است.

۳- در مورد استرس خود با دیگران صحبت کنید

به نقل از وبسایت بیبی پیپز(babypips.com)، عضویت در انجمن‌های تخصصی فارکس یا سایر بازارهای مالی به شما کمک می‌کند تا در خصوص احساسات و اضطراب خود به هنگام معامله کردن با سایر افراد صحبت کنید. در نهایت متوجه خواهید شد که صحبت کردن با افرادِ همفکر و همکار، علاوه بر کاهش تنشِ معاملات منجر به یادگیری مطالب جدید نیز می‌شود.

۴- تمرکز خود را افزایش دهید

معامله‌گری به تمرکز کافی نیاز دارد. بنابراین در صورت افزایش تمرکز، احتمال موفقیت شما بیشتر شده و خود به خود میزان استرس نیز کمتر شده یا از بین می‌رود. به نقل از وبسایت مدرسه پزشکی هاروارد، «ذهن آگاهی یا مایندفولنس (Mindfulness)، آموزش شناختی (Cognitive training) و داشتن یک سبک زندگی سالم تمرکز افراد را افزایش خواهد داد.

  • ذهن آگاهی به معنای توجه به زمان حال است. برای رسیدن به ذهن آگاهی می‌توانید هر روز چند دقیقه چشمان خود را بسته و بی حرکت بنشینید و روی تنفس خود و صداهای اطراف تمرکز کنید.
  • آموزش شناختی، مجموعه فعالیت‌هایی است که برای حفظ یا بهبود توانایی‌های شناختی فرد انجام می‌شود. بازی‌هایی وجود دارد که منجر به بهبود زمان پاسخ‌دهی و توجه افراد شده و بدین وسیله به افزایش تمرکز و توجه پایدار در افراد منجر می‌شوند.
  • خواب کافی (۷ تا ۸ ساعت در شبانه روز) و انجام فعالیت‌های ورزشی (۱۵۰ دقیقه ورزش هوازی در هفته) به افزایش تمرکز و توانایی شناختی شما کمک خواهد کرد.»

۵- مدیریت ریسک در معاملات را یاد بگیرید

ریسک، بخش جدایی‌ناپذیر بازارهای مالی است. بدین معنی که در بازارهای مالی هم امکان سود کردن افراد وجود دارد و هم امکان متضرر شدن آنها. بنابراین باید آموزش معامله‌گری را در کنار تکنیک‌های مدیریت ریسک مانند تعیین اصولی حد ضرر (Stop Loss) یاد بگیرید. حد ضرر، ناحیه‌ای است که اگر قیمت به آن محدوده برسد، معامله‌گر از معامله خارج می‌شود تا دچار ضرر بیشتری نشود. به عبارت دیگر با تعیین اصولی حد ضرر در صورت اشتباه کردن، تنها بخش کوچکی از سرمایه افراد (در حد ۱٪) از بین می‌رود تا توانایی جبران آن در معاملات بعدی وجود داشته باشد. یک دوره آموزشی معتبر، علاوه بر آموزش نحوه خرید و فروش، تکنیک‌های مدیریت ریسک را نیز آموزش می‌دهد.

۶- مقداری از درآمد خود را برای تفریح خرج کنید

سرمایه‌گذاری در بازار بورس، طلا، دلار و ... بدین معنی نیست که ثروت شما باید حتما هر روز، بیشتر و بیشتر شود. بهتر است به منظور احساس آرامش و کاهش اضطراب، بخشی از درآمدِ خود را برای تفریح کردن اختصاص دهید.

۷- به مقدار کافی آب بنوشید

نوشیدن آب به جای قهوه و چای، به حفظ آرامش شما منجر می‌شود. بنابراین به جای استفاده از نوشیدنی‌های قندی مانند نوشابه و نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه به نوشیدن آب عادت کنید.

۸- به استراتژی معاملاتی خود پایبند بمانید

استراتژی معاملاتی، مجموعه دستورالعمل‌هایی است که زمان درست ورود به معامله و زمان مناسب برای خروج از آن را به شما نشان می‌دهد. اگر سودده بودن استراتژی معاملاتی شما اثبات شده باشد، باید در تمام شرایط به آن پایبند بمانید. در دوره‌های معتبر آموزشی فارکس و سایر بازارهای جهانی، استفاده از استراتژی معاملاتی موفق نیز آموزش داده می‌شود. فرض کنید استراتژی شما از هر ۱۰ معامله ۸ تا را با موفقیت انجام می‌دهد. بنابراین باید تحمل بازنده شدن در ۲ معامله دیگر را داشته باشید و در نقاط حد ضرری که استراتژی به شما نشان می‌دهد، از معامله خارج شوید. البته با سودی که از ۸ معامله دیگر به دست می‌آورید، می‌توانید ثروت خود را بیشتر کرده و به ترید کردن در روزهای آینده بپردازید.

۹- رسیدن به موفقیت و ثروت را در ذهن خود تصویرسازی کنید

یکی از فاکتورهای مهم موفقیت در هر حرفه‌ای، تصویرسازی افراد از موفقیت در آن شغل است. معامله‌گری نیز از این قاعده مستثنی نیست. به عبارت دیگر برای ثروتمند شدن باید یک ذهن قوی و پذیرای ثروت داشته باشید. تصویرسازی موفقیت علاوه بر قدرت عجیب‌اش در عملی کردن موفقیت، میزان استرس و اضطراب را به شدت کاهش می‌دهد.

۱۰- نظم و انضباط را رعایت کنید

داشتن یک برنامه مشخص برای معامله کردن و رعایت آن منجر به کاهش اضطراب و افزایش درصد موفقیت معامله‌گران می‌شود. داشتن برنامه‌ی از قبل مشخص شده به شما کمک می‌کند که به هنگام رخ دادن موقعیت‌های ناگهانی در معاملات دچار اضطراب نشده و طبق آنچه قبلا تصمیم گرفته‌اید، عمل کنید.

در صورت کنترل نکردن استرس، جسم و روح شما بیمار می‌شود. بنابراین اگر قصد کسب ثروت در بازارهای مالی و شروع معامله‌گری را دارید، باید در قدم اول از یک دوره معتبر آموزشی استفاده کرده و در قدم بعدی راهکارهایی که در این مقاله به آنها اشاره شد را انجام دهید.

منبع: https://amoozesh-boors.com


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
چاپ آبان
اینستاگرام بهداشت نیوز