title
کد خبر: 255214
00
بیمه شدن رایگان کودکان زیر 7 سال در کشور

مدیرعامل بیمه سلامت ایران از اجرای طرح بیمه رایگان کودکان زیر 7 سال با تامین مالی دولت خبر داد و تحت پوشش قرار گرفتن خدمات پرهزینه دندانپزشکی را منوط به تصمیم شورای عالی بیمه در جلسه آینده این شورا دانست.  

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر محمد مهدی ناصحی در نشست خبری دهه فجر در ستاد وزارت بهداشت، گفت: پس از تصویب قانون جوانی جمعیت وزارت بهداشت توجه ویژه ای به کودکان داشته است و طرح پوشش رایگان بیمه کودکان زیر 7 سال توسط وزیر بهداشت مطرح شده است.

وی افزود: هم اکنون در جمعیت 20 میلیونی روستایی که تا 95 درصد و در سایر نقاط کشور که تا 90 درصد تحت پوشش بیمه هستند، کودکان ار خدمات زیادی برخوردارند چون فرانشیز برای آنان اعمال می شود ولی طبق این طرح کودکان زیر ۷ سال از قبل مدرسه تحت پوشش رایگان بیمه قرار می گیرند.

وی ادامه داد: اجرای کامل این طرح 2.5همت اعتبار نیاز دارد که در صورت تامین آن از سوی دولت، پرداخت ها به بیمارستان ها در این طرح با مشکل مواجه نخواهد شد.
مدیرعامل بیمه سلامت ایران با بیان این که به دلیل تقدم پیشگیری بر درمان، معاونت پیشگیری در این سازمان ایجاد شده است، اظهار داشت: تجمیع منابع مالی بیمه ها یک ضرورت است که در صورت ایجاد سامانه یکپارچه منابع مالی، شاهد صرفه جویی در منابع، تسهیل در نظارت و ارتقای خدمات خواهیم بود.

ناصحی با اشاره به این که عمده جمعیت کشور تحت پوشش دو بیمه سلامت و تامین اجتماعی هستند، بیان کرد: در زمینه پوشش جمعیتی در سال های اخیر به ویژه پس از کرونا، گام های مهمی برداشته شده است و دیگر کسی در کشور بدون بیمه نیست.

وی با تاکید بر اجرای عدالت در سلامت، اضافه کرد: هم اکنون هر کسی دچار مشکل شود دسترسی به بیمه خواهد شد. ۳ دهک اول کشور در سال ۱۴۰۰ و دو دهک دیگر امسال تحت پوشش رایگان بیمه قرار گرفتند که این پنج دهک جمعیتی بالغ بر 12.5 میلیون نفر هستند.

مدیرعامل بیمه سلامت ایران با بیان این که تامین بیمه پایه ای که در خور شان مردم باشد وظیفه ماست ولی در زمینه بیمه جامع و کامل هنوز نقص داریم، گفت: افراد اکنون در کوتاه ترین زمان از طریق سامانه راحت می توانند بیمه شوند و مادران باردار و فرزندشان تا ۵ سالگی رایگان بیمه هستند.

وی افزود: بیمه ناباروری نیز تا 90 درصد در سیستم دولتی پوشش داده شده و در بخش خصوصی نیز خدمات ناباروری را با تعرفه غیردولتی پوشش می دهیم.

دکتر ناصحی خاطرنشان کرد: خدمات اوتیسم و توانبخشی برای اولین بار در کشور تحت پوشش بیمه پایه قرار گرفته و به صندوق صعب العلاج الحاق شده است.
وی با بیان این که گام اصلی ما در شاخص ها، شاخص های جمعیتی است، اظهار کرد: خوشبختانه رهبر معظم انقلاب در سخنرانی ابتدای امسال خود در مشهد از شاخص های بیمه تمجید کردند. این شاخص ها روز بروز بهتر می شود و بیش از ۲۰ میلیون نفر در روستاها و همجنین جمعیت عشایری تا ۹۵ درصد هزینه‌های درمانی خود در بخش دولتی اگر از طریق نظام ارجاع پذیرش شوند، از بیمه دریافت می کنند.

وی با ابراز امیدواری برای اجرای برنامه سلامت خانواده در تمام کشور، گفت: برنامه سلامت خانواده هم اکنون در بسیاری از شهرها اجرایی شده واگر به طور کامل در تمام شهرها اجرایی شود، خرید خدمت آن توسط بیمه انجام خواهد شد.

مدیرعامل بیمه سلامت ایران در ادامه اظهار داشت: صندوق صعب العلاج سال قبل ۵ همت اعتبار داشت و امسال ۷ همت اعتبار دارد و اعتبارات امسال این صندوق تا حدود ۹۰ درصد محقق شده است. تعداد 15 بیماری دیگر نیز در این حوزه توسط کارشناسان در حال بررسی است و پس از بررسی ها برای پوشش در سامانه قرار می گیرد.

دکتر ناصحی افزود: بالای 90 درصد داروهای بیماران صعب العلاج از ۷۰ درصد تا ۱۰۰ درصد، تحت پوشش بیمه است. به عنوان مثال 100 درصد داروهای هموفیلی تحت پوشش بیمه قرار دارد و برخی از داروهای گرانقیمت جدید مثل داروهای دیابت نیز تحت پوشش قرار گرفته اند و در مجموع حدود 66 داروی جدید را در این بخش تحت پوشش برده ایم که برخی از آن ها داروهای ترکیبی و مهم هستند.

وی ادامه داد: صندوق صعب العلاج خدمات بستری، سرپایی، دارویی و سایر خدمات سلامتی این بیماران را تحت پوشش قرار می دهد و تاکنون 2 میلیون بیمار در این صندوق نشان دار شده اند.

وی با بیان این که پرهزینه ترین خدمات این افراد دارویی است، یادآور شد: ۱۹۵۰ دارو تحت پوشش بیمه ها هستند و حدود ۳۰۰ داروی پرتکرار وجود دارد که پوشش بیمه ای ندارند که به ترتیب پس از تعیین قیمت های آن ها و تصویب در شورای عالی بیمه، تحت پوشش بیمه قرار می گیرند.

وی با بیان این که نظم خوبی به پرداخت ها داده شده و پرداخت های بیمه سلامت به مراکز نهایتا با تاخیر دو تا ۳ ماهه به دانشگاه های علوم پزشکی انجام می شود، گفت: بیمارستان های دولتی نیاز به حمایت دارند و از سایر بیمه ها نیز انتظار می رود شرایط آنان را درک کنند.

مدیرعامل بیمه سلامت ایران با اشاره به این که پوشش جمعیتی در دو سال گذشته به طور متناوب افزایش داشته است، ابراز داشت: 45.5 میلیون نفر در کشور تحت پوشش بیمه سلامت ایران هستند که ۶ تا ۸ میلیون نفر اعتبار دفترچه هایشان تمام شده و هنوز تمدید نکرده اند.

دکتر ناصحی در خصوص ایجاد سامانه یکپارچه خدمات بیمه ای نیز گفت: از سوی بیمه ها آمادگی لازم برای ایجاد این سامانه وجود دارد و قرار شده طی دو هفته تا یک ماه دیگر گروه های فنی نتایج کارشناسی های خود در این زمینه را اعلام کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص بیمه های تکمیلی گفت: بخش زیادی از کارکنان دولت و مردم از بیمه های تکمیلی بهره می برند و باید ارتباط داده ای و آماری بین این بیمه ها با سایر بیمه های پایه برقرار باشد که البته ارتباط بین بیمه سلامت با بیمه های تکمیلی تا حد زیادی برقرار شده است.

مدیرعامل بیمه سلامت ایران با اشاره به تحت پوشش بودن 17 خدمت دندانپزشکی، گفت: خدمات پیشگیری دندانپزشکی تحت پوشش بیمه پایه قرار دارد ولی هزینه از جیب مردم بیشتر در بخش خدمات پرهزینه دندانپزشکی مانند ترمیم ریشه است که در جلسه آینده شورای عالی بیمه در خصوص آن تصمیم گیری خواهد شد.

دکتر ناصحی افزود: تعداد موسسات دندانپزشکی در کشور ۹۲۲۸ موسسه است که ۱۶۴۷ موسسه با بیمه سلامت قرارداد دارند که روز بروز بر تعداد آن ها افزوده می شود. خدمات دندانپزشکی برای مادران باردار، زنان شیرده و کودکان زیر ۱۴ سال نیز رایگان است.

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص طرح دارویار گفت: اعتبار لازم برای پوشش بیمه ای این طرح در بخش دارو، شیرخشک و تجهیزات برای سال آینده با توجه به افزایش قیمت داروها و تجهیزات پزشکی، حدود 150 همت برآورد می شود.

مدیرعامل سازمان بیمه ایران، گفت: از ۶۹ همتی که برای امسال در طرح دارویار پیش بینی شده بود تاکنون بیش از ۴۰ همت هزینه شده ولی برای سال آینده ابتدا باید قیمت های جدید داروها و تجهیزات پزشکی تعیین شود تا سهم بیمه ها نیز مشخص شود.

دکتر ناصحی افزود: با توجه به نیاز برخی از افراد جامعه از خدمات مشاوره های روانشناسی به ویژه در حوزه خانواده، برای نخستین بار 6 خدمت روانشناسی نیز تحت پوشش بیمه پایه قرار گرفته و در صورت استقبال مردم و مراکز ارائه خدمت، این پوشش ها گسترش خواهد یافت.

بنابر اعلام وبدا، وی در پایان یادآور شد: مردم شکایات خود از بیمه سلامت را می توانند به سامانه ۱۶۶۶ اعلام کنند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز