title
کد خبر: 254200
00
داروی سرطان به کمک درمان بیماری نقرس می‌آید

شیوع نقرس از دهه ۱۹۶۰ در ایالات متحده بیش از دو برابر شده است، اما یک داروی سرطان می‌تواند به این بیماران کمک کند.

به گزارش بهداشت نیوز در حال حاضر تحقیقات زیادی روی توسعه مهارکننده‌های Polo-like kinase1 (PLK ۱) برای درمان سرطان با چندین دارو که در حال حاضر در آزمایش‌های بالینی و حداقل یکی در مرحله آخر آزمایش فاز ۳ است، وجود دارد. اما دانشمندان دانشگاه «کمبریج» فکر کردند که روش متفاوتی را با استفاده از یک مهارکننده PLK 1 برای مهار یک عامل بد در بیماری‌های التهابی امتحان کنند و همانطور که انتظار می‌رفت، کارساز بود.

پژوهشگران در این مطالعه، مولکول NLRP 3 را مورد بررسی قرار دادند که نقشی اساسی در به صدا درآوردن زنگ هشدار سیستم ایمنی ذاتی ما در پاسخ به عوامل خارجی خطرناک درک شده ایفا می‌کند و باعث تحریک التهاب برای حمله به مزاحمان میکروسکوپی می‌شود.

در حالی که این التهاب با طیف وسیعی از محرک‌ها فعال می‌شود، می‌تواند بیش از حد تحریک شود که ریشه بسیاری از بیماری‌های التهابی جدی از جمله نقرس و نارسایی قلبی است.

در نقرس، تجمع بلور‌های اورات در مفاصل باعث التهاب دردناک می‌شود و در حمله قلبی، تجمع سلول‌های مرده در عضله باعث واکنش ایمنی ذاتی تهاجمی می‌شود که می‌تواند اندام آسیب دیده را بدتر کند.

مولکول PLK 1 در طیف وسیعی از فرآیند‌های مهم سلولی درگیر است، اما شاید بیشتر به عنوان تنظیم کننده تقسیم سلولی (میتوز) شناخته شود. اختلال عملکرد PLK 1 در این فرآیند، هم رشد سرطان را افزایش می‌دهد و هم آن را به شدت تسریع می‌کند.

اما یکی دیگر از عملکرد‌های آن ایفای نقش در تنظیم التهاب NLRP 3 است. چیزی که پژوهشگران کمبریج بیشتر به آن علاقه‌مند بودند. PLK 1 همچنین به سازماندهی اسکلت سلولی میکروتوبول‌ها در سلول‌های ما کمک می‌کند که دانشمندان می‌گویند مانند ریل قطار برای انتقال مواد داخل سلول‌ها عمل می‌کنند.

پژوهشگران در مطالعه‌ای بر روی موش‌ها دریافتند که یک مهارکننده PLK1 می‌تواند انسداد‌های جاده‌ای را در امتداد آن مسیر سلولی ایجاد کند تا واکنش التهابی را کاهش دهد و فعالیت NLRP 3 را در سلول‌های تقسیم نشونده تنظیم و آرام کند.

دکتر ژوان لی نویسنده ارشد از گروه پزشکی دانشگاه کمبریج این مطالعه گفت: اگر بتوانیم در حالی که میکروتوبول‌ها سعی می‌کنند خود را سازماندهی کنند، مانع از آن شویم، در واقع می‌توانیم پاسخ التهابی را کاهش دهیم و از ایجاد آسیب جانبی به بدن جلوگیری کنیم. ما معتقدیم که این می‌تواند در پیشگیری از تعدادی از بیماری‌های رایج که می‌توانند باعث درد و ناتوانی و در برخی موارد منجر به عوارض تهدیدکننده زندگی شوند، مهم باشد.

اکنون پژوهشگران در حال برنامه‌ریزی برای آزمایش مهارکننده PLK 1 بر روی بیماری‌های التهابی در آزمایشات بالینی هستند.

دکتر لی می‌گوید: اگر متوجه شویم که این دارو برای این بیماری‌ها مؤثر است، می‌توانیم به طور بالقوه شاهد درمان‌های جدیدی برای نقرس و بیماری‌های التهابی قلب و همچنین تعدادی از بیماری‌های التهابی دیگر در آینده نه چندان دور باشیم.

وی افزود: آزمایش‌های این دارو‌ها قبلاً مراحل ایمنی سنجی را برای سرطان گذرانده‌اند؛ بنابراین ما خوش‌بین هستیم که می‌توانیم تأخیر در رسیدن به نقاط عطف بالینی و نظارتی را به حداقل برسانیم.

این پژوهش در مجله Clinical Investigation منتشر شده است.

منبع: ایسنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز