دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوزه ارائه خدمات به بیماران در بیمارستانهایش با کمبود بیش از 3 هزار پرستار روبروست و این در حالی است که به اذعان مسئولان این دانشگاه، باوجود نبود محدودیت در جذب کارشناس پرستاری، اما پرستار متقاضی کار در تهران وجود ندارد.
بر همین اساس این دانشگاه همسو با برنامههای وزارت بهداشت و در جهت تأمین نیروی کارشناسی پرستاری موردنیاز، دو طرح را پیش میبرد تا بهاینترتیب همراستا با افزایش ظرفیت پذیرش رشته پرستاری، بتوان از ظرفیت بیمارستانهای دولتی و خصوصی نیز در تربیت کارشناسان پرستاری استفاده کرد.
به گزارش بهداشت نیوز، دکتر صدف علیپور، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران دراینباره گفت: یکی از معضلات جدی بیمارستانهای استان تهران، کمبود پرستار است و علیرغم اینکه در طی هفت سال اخیر محدودیتی در جذب کارشناس پرستاری در قالب مجوزهای موجود نداشتهایم، به دلیل نبود کارشناس پرستاری متقاضی کار در تهران، این نیرو تأمین نشده است.
وی افزود: درواقع در سال 92 باوجود نیاز به حدود 7000 کارشناس پرستاری در بیمارستانهای دانشگاه، حدود 4300 نفر مشغول به کار بودهاند و بیش از 2700 نفر کمبود پرستار داشتهایم و این کمبود در سالهای 95 و 96 به بیش از 3000 نفر رسیده است.
دکتر علیپور ادامه داد: در طرح اخیر معاونت آموزشی، دانشکده خواهد توانست با استفاده بیشتر از پتانسیلهای موجود در بیمارستانها، نیروی کارشناس پرستاری متعهد به فعالیت در آن بیمارستان را آموزش دهد. امید ما نیز این است که با این طرح، بخشی از مشکلات ما در آینده برطرف شود.
همچنین دکتر جلیلی، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران دراینباره گفت: بهمنظور تحقق سیاستهای وزارت بهداشت و تأمین نیروی پرستاری، ظرفیت پذیرش رشته پرستاری دانشگاه برای آزمون سراسری سال تحصیلی 97 - 1396 افزایش یافت.
وی گفت: در سال تحصیلی پیشرو، دانشگاه تلاش میکند با استفاده بهینه از ظرفیت آموزشی مراکز بزرگ آموزشی، پژوهشی و درمانی بخشی از نیاز بیمارستانها به نیروی کارشناسی پرستاری را تأمین کند. به دنبال برآوردهای کارشناسی که در وزارت بهداشت انجام شد، دو آئیننامه «استفاده از ظرفیت بیمارستانهای دولتی و خصوصی در تربیت کارشناسان پرستاری» و «توسعه همکاری بیمارستانها و مراکز بهداشتی درمانی با دانشکدههای پرستاری و مامایی در آموزش دانشجویان پرستاری» توسط وزارت متبوع تدوین و به دانشگاهها ابلاغ شد.
دکتر جلیلی افزود: به دنبال ابلاغ آئیننامههای مذکور، جلسات متعددی در دانشگاه با حضور مسئولین دانشکده پرستاری و مامایی، بیمارستانهای آموزشی و مدیریت پرستاری معاونت درمان دانشگاه و معاونت آموزشی تشکیل شد و جهات مختلف موضوع موردبررسی قرار گرفت. در ادامه این مسیر و بهمنظور بررسی ظرفیت بیمارستانها و مراکز آموزشی چکلیست ارزیابی بیمارستان آموزشی درمانی متولی تربیت دانشجوی پرستاری تدوین و به بیمارستانها ارسال گردید و براین اساس بیمارستانهای موردنظر انتخاب شدند. درنهایت با جمعبندی بحثهای صورت گرفته توافقنامه مشخصی فیمابین رئیس دانشکده پرستاری و مامایی و معاونت آموزشی تدوین شد که در آن به روال پیشبینیشده تأکید شده است.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در این روش دانشجویان از طریق کنکور سراسری جذب میشوند و دانشکده پرستاری و مامایی دانشجویان را پذیرش میکند و کلیه مراحل آموزش و فارغالتحصیلی آنان تحت مدیریت این دانشکده و براساس ضوابط مصوب انجام میشود. دانشکده با انعقاد تفاهمنامه با بیمارستانهای موردنظر نسبت به آموزش دانشجویان اقدام میکند و برای آموزش این دانشجویان از اساتید دانشکده و در صورت لزوم با کمک گرفتن از پرستاران واجد شرایط (بهعنوان همکار آموزش بالینی دانشکده) بیمارستانهای مربوطه و اعضای هیئتعلمی بالینی مستقر در بیمارستان که از طریق آئیننامه ذیربط جذب شدهاند، بهره خواهد جست.
وی افزود: دانشگاه نیز ضمن پایش کیفی دوره و رعایت ضوابط و استانداردها تلاش خود را برای فراهم کردن بستر و زیرساختهای لازم به عمل خواهد آورد. انتظار میرود بیمارستانهای دخیل در آموزش، ضمن مساعدت در برگزاری هرچه بهتر دوره از بین این دانشجویان پس از فراغت و بهمنظور تأمین نیروی پرستاری موردنیاز خود برای ارائه خدمات سلامت اقدام به جذب آنان کنند.
منبع: ایسنا


نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.