title
کد خبر: 252252
00
رقابت آزاد هلال احمر در تولید سرنگ با بخش خصوصی

مدیرعامل تدارکات پزشکی هلال احمر گفت: شرکت‌های تابعه سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر در حوزه تولید دارو و تجهیزات پزشکی بر اساس قانون تجارت فعالیت دارند و حتی یک ریال هم به این مجموعه‌ها کمک دولتی نمی‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز، علیرضا عسگری، مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما درباره دلیل رقابت هلال احمر در تولید سرنگ و سرسوزن با بخش خصوصی گفت: شرکت‌هایی که تابعه سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر هستند و در حوزه تولید دارو و تجهیزات پزشکی، پخش و عملیات بازرگانی فعالیت می‌کنند، کاملا رفتار خصوصی دارند.
وی افزود: درست است که این شرکت‌ها زیرمجموعه هلال احمر هستند، اما بر اساس قانون تجارت، فعالیت هایشان را پیش می‌برند طوری که یک ریال کمک دولتی به این مجموعه‌ها صورت نمی‌گیرد و مانند سایر شرکت‌های خصوصی بر اساس فعالیت‌های تولیدی و حسابرسی‌های مرتبط، رفتار کاملا خصوصی دارند و همانند سایر شرکت‌های خصوصی، در حال فعالیت هستند.
عسگری ادامه داد: در بحبوحه جنگ یعنی زمانی که برای دسترسی به حداقل تجهیزات پزشکی مانند سرنگ که امروز کف نیاز‌های تجهیزات پزشکی تلقی می‌شود، با مشکل مواجه بودیم، بهترین تولید خطوط سرنگ کشور در جمعیت هلال احمر انجام می‌شد و در حال حاضر هم یکی از باکیفیت‌ترین انواع سرنگ در هلال احمر تولید می‌شود.
مدیرعامل تدارکات پزشکی هلال احمر گفت: خطوط تولید شرکت‌های تابعه هلال احمر در طول این سال ها، نه تنها رسالت حاکمیتی برای نیاز در شرایط خاص را اجرا می‌کرده است بلکه در کنار این فعالیت با به بروزرسانی، کیفیت تجهیزات تولیدی را هم بالا برده است، نباید فراموش کنیم که مجموعه‌هایی مانند هلال احمر و تولیدات آن‌ها، سوپاپ اطمینان در نظام و جامعه کشور است.
وی افزود: بخش خصوصی را نمی‌توان وادار به تولید کرد ممکن است به لحاظ صرفه اقتصادی، تولیدات این بخش تغییر کند و کاهش یابد مانند اتفاقی که سال گذشته در حوزه آنتی بیوتیک کشور رخ داد، اما مجموعه‌هایی مانند هلال احمر که فارغ از سود اقتصادی به رسالت بشردوستانه و وظایف حاکمیتی خود نیز می‌پردازند به میدان آمده و نیاز‌های کشور را مرتفع می‌سازند.
عسگری ادامه داد: در حال حاضر هم اگر در هر نقطه‌ای از دنیا مشکلاتی بوجود بیاید که به تجهیزات پزشکی و حتی دارو نیاز باشد، جمعیت هلال احمر ورود خواهد کرد و از همین تولیدات و تجهیزات کمک می‌گیرد البته هلال احمر بر اساس مجوز‌هایی که وزارت بهداشت می‌دهد، کار خود را پیش می‌برد.
مدیرعامل تدارکات پزشکی هلال احمر گفت: هلال احمر در تولید تجهیزات پزشکی عمدتا به سوی تولید محصولاتی که ممکن است برای بخش خصوصی جذاب نبوده است، می‌رود.
وی افزود: به طور مثال از سال‌ها قبل هلال احمر در حوزه دیالیز به طور جدی ورود کرده و در حال حاضر هم تلاش می‌کند به روزترین خطوط تولید را وارد کشور کند تا نیاز مردم را پاسخ دهد، ممکن است بخش خصوصی در صنعت دیالیز، با اقبال روبرو نشده باشد، اما هلال احمر فعالیت خود را انجام می‌دهد؛ هم اکنون در تولید ست تالاسمی، آنژیوکت و سایر موارد نه تنها تولید می‌کنیم بلکه تولیدات رو به افزایش است.
عسگری ادامه داد: نکته مهمی‌که وجود دارد ممکن است بر اساس مجوز‌هایی که مبادی ذیربط می‌دهند ده برابر میزان تولید فعلی، تولیدکننده سرنگ یا هر محصول دیگری به عرصه تولید وارد شود؛ اینکه صرفا اسم هلال احمر را بیاورند در درجه اول آدرس غلطی است، زیرا بازار رقابت وجود دارد، بازار رقابتی که کاملا مساوی است و همه تولیدکنندگان مانند هم تولید می‌کنند.
وی اضافه کرد: اگر ما می‌خواهیم بازار را به شکل منطقی بر اساس سود، کنترل کنیم خوب است افرادی که مجوز می‌دهند در این زمینه پاسخگو باشند که چرا مجوز صادر می‌کنند و گرنه ما بر اساس اساسنامه هلال احمر و قوانین آن، کاملا در چارچوب آن چیزی که برای ما رسالت حاکمیتی و بر اساس اساسنامه است، کار می‌کنیم.
مدیرعامل تدارکات پزشکی هلال احمر درباره میزان تولید و صادرات تجهیزات پزشکی با توجه به رسالت امدادی و کمک‌های بشردوستانه گفت: ما هلال احمر هستیم؛ هم در داخل کشور و هم در خارج از کشور بر اساس سیاست‌هایی که در نظام جمهوری اسلامی ایران اتخاذ می‌شود وهر جایی که نیازمندی به محصولات هلال احمر وجود داشته باشد، آماده هستیم.
وی افزود: فراموش نکنید ما مجموعه‌ای هستیم که کاملا خصوصی فعالیت می‌کنیم و مجموعه کارگری داریم که بایستی با قدرت روی پا‌های خود بایستیم و برای پاسخگویی به نیاز‌ها باید بتوانیم اقتصاد خود را تامین کنیم بنابراین در بازار داخلی بدون هیچ انحصاری در رقابت آزاد فعالیت می‌کنیم.
عسگری ادامه داد: در خطوط تولیدی موجود، توان تولید تا ۵۰۰ میلیون قطعه سرنگ به صورت سالانه را داریم، اما به میزان نیازی که بازار داخلی و خارجی داشت در سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۸۳ میلیون قطعه و در سال ۱۴۰۱ به میزان ۲۴۰ میلیون قطعه سرنگ تولید داشتیم که به بازار عرضه کردیم.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز