title
کد خبر: 25062
00
در گرمای تابستان روزانه چقدر آب بنوشیم؟

قائم مقام قطب علمی - آموزشی نفرولوژی کشور بیان کرد: بدن انسان به صورت طبیعی روزانه به 3 لیتر آب نیاز دارد که یک لیتر از این مقدار از طریق مصرف میوه و سبزیجات تامین می‌شود، بنابراین افراد باید روزانه 2 لیتر آب بنوشند.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر منصور گتمیری، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران با توجه به گر‌م‌تر شدن هوا و افزایش نیاز کلیه‌ها به آب، گفت: آب به شکل‌های مختلف از جمله پوست، تنفس و ادرار از بدن دفع می‌شود که وقتی دمای هوا افزایش می‌یابد، تبخیر آب از طریق پوست و تنفس نیز بیشتر می‌شود که این امر بدن را دچار کم‌آبی می‌کند.

وی با بیان اینکه کاهش میزان آب بدن در عملکرد کلیه‌ها تاثیر منفی می‌گذارد، افزود: در بدن ما به طور طبیعی 50 الی 60 نوع سم وجود دارد که این سموم از طریق کلیه‌ها از بدن دفع می‌شوند، حال اگر میزان آب بدن کاهش یابد کلیه در انجام وظیفه خود دچار مشکل می‌شوند و سموم در بدن باقی می‌مانند، بنابراین به افراد توصیه می‌شود مصرف آب روزانه خود را به خصوص در روزهای گرم سال افزایش دهند.

این فوق تخصص نفرولوژی در ادامه یادآور شد: بدن ما روزانه 1.5 تا 2 لیتر از طریق ادرار و 800 تا 1000 سی سی از طریق پوست و تنفس آب از دست می‌دهد، بنابراین برای جبران این میزان افراد باید به طور طبیعی روزانه 3 لیتر آب مصرف کنند که تقریبا 1 لیتر از آب مورد نیاز از طریق مصرف میوه و سبزیجات تامین می‌شود.

گتمیری تصریح کرد: این میزان توصیه شده برای روزهای با دمای مناسب و فعالیت حداقل است اما اگر فعالیت و یا دمای هوا افزایش پیدا کند میزان آب از دست رفته نیز افزایش می‌یابد که نیاز است افراد میزان آب بیشتری بنوشند.

قائم مقام قطب علمی - آموزشی نفرولوژی کشور خاطرنشان کرد: برخی بیماری‌ها مانند اسهال و استفراغ نیز موجب افزایش میزان آب دفعی بدن می‌شود بنابراین افراد به هنگام ابتلا به این بیماری‌ها باید میزان آب دریافتی خود را افزایش دهند.

وی گفت: رنگ ادرار نشانه مناسبی برای آگاهی از میزان آب بدن است، بدین صورت که اگر ادرار غلیظ و زرد رنگ باشد بدن دچار کم آبی شده و هر چه رنگ ادرار شفاف باشد میزان آب بدن مناسب است.

این فوق تخصص نفرولوژی خاطرنشان کرد: به سالمندان و افرادی که زمینه ابتلا به بیماری‌های کلیوی را دارند، توصیه می‌شود از تردد غیرضروری در ساعات گرم روز خودداری کنند.

گتمیری یادآور شد: با توجه به اینکه دمای هوای کشور طی چند روز اخیر بسیار افزایش داشته افراد به خصوص شهروندان ساکن جنوب کشور باید به صورت مداوم قمقمه آب با خود به همراه داشته باشند.

منبع: آنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز