title
کد خبر: 249334
00
ضرورت به‌کارگیری هوش‌مصنوعی برای حفظ سلامت بیمار در مقابل مسمومیت‌های دارویی

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اهمیت به‌کارگیری ظرفیت هوش مصنوعی در حوزه سلامت، به نقش این دانش در حفظ ایمنی و سلامت بیمار در مقابل مسمومیت‌های دارویی اشاره کرد.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر علیرضا زالی در پیش نشست تخصصی هوش مصنوعی و سلامت که با محوریت تشخیص تداخلات دارویی در سالن ابن سینا دانشکده پزشکی دانشگاه با حضور دکتر رضا تقی‌پور نماینده مجلس و رییس کمیسیون مشترک حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی، دکتر قاسمی دبیر رویداد ملی هوش مصنوعی و سلامت، نمایندگان دانشگاه‌های فنی وعلوم پزشکی سراسر کشور به عنوان هیئت داوران، نمایندگان شرکت‌های دانش بنیان سلامت و اعضای هیئت رئیسه دانشگاه برگزار شد، عنوان کرد: یکی از مهمترین ویژگی‌های رویداد ملی هوش مصنوعی و سلامت اشتراک تیم‌های علمی و اجرایی دانشگاه‌های سراسر کشور به ویژه سه دانشگاه علوم پزشکی پایتخت است.

وی ادامه داد: این رویداد اولین تجربه کار تیمی و عملیاتی مشترک در حوزه وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی است . دانشگاه‌ها از همان ابتدا در مسیری که باید برای همایش طراحی می‌کردند قرار گرفتند و تقسیم کار را انجام دادند که محوریت تشخیص تداخلات دارویی به کمک ابزار هوش مصنوعی بر عهده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرار گرفت.

دکتر زالی با اشاره به موضوع اصلی کنگره که هوش مصنوعی است، اظهار کرد: هیئت داوران با همین نگاه به محصولات و ایده‌های مبتکرانه ارسال شده به دبیرخانه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رسیدگی خواهند کرد.

رییس دانشگاه در ادامه پیدایش و شکل‌گیری هوش مصنوعی را نتیجه نیازهای بشر دانست و افزود: به دنبال تغییرات برق آسای حوزه سلامت، تغییرات اقلیمی، گرم شدن زمین، افزایش آلاینده‌ها، تغییرات محیطی، به خطر افتادن امنیت غذایی، خشکسالی، سالمند شدن جمعیت، تغییرات الگوی بیماری‌ها و پدیده‌های نوظهوری همچون النینو در کنار تهاجم بی‌رحمانه بشر به طبیعت چهره متفاوتی از مدیریت سلامت را پیش روی ما قرار داده است.

دکتر زالی تصریح کرد: امکان رویارویی و مقابله با این تغییرات با اتکا به دانش‌های قبلی وجود ندارد. هوش مصنوعی به نیابت از بشر با تقلید از سیستم اعصاب مرکزی می‌تواند خلف مناسبی در مقابل تغییرات باشد، چرا که با تغییر چالش‌ها ابزارها نیز تغییر پیدا می‌کند.

رییس دانشگاه در خصوص گسترش دربرگیری اینترنت اشیا نیز ادامه داد: اخیرا مفهومی تحت عنوان IOMT مربوط به اینترنت اشیا در حوزه سلامت به عنوان زیر شاخه‌ای از IOT معرفی شده است. در حال حاضر یک تریلیون حسگر به اینترنت اشیا متصل شده‌اند؛ از لوازم مصرفی گرفته تا گجت‌های پوشیدنی که بیش از ۵۰ پارامتر را مخابره می‌کنند.

وی تصریح کرد: الهام از طبیعت و طرح بحث‌های فتوژنتیک پیش بینی می‌شود بشر در آینده‌ای نزدیک بتواند به ابزارهایی که توانایی بازگشت تحرک به عضلاتی که از بدو تولد حرکتی نداشته‌اند، دست پیدا کند.

رییس دانشگاه با اشاره به تحولاتی که در عرصه جراحی و طب با ظهور پرینترهای سه بعدی ایجاد شده است، گفت: زمزمه‌هایی از معرفی پرینترهای چهار بعدی به گوش می‌رسد که همزمان در محیط داینامیک اطراف انعطاف پذیری دارد.

دکتر زالی همچنین در ادامه تصریح کرد: تجهیزات پزشکی نوین که امروزه بازار ۳۵۰ میلیارد دلاری دارد، تغییرات مهمی را تجربه خواهد کرد. پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۴ با ورود تکنولوژی رایانه محور این رقم برای اولین بار در تاریخ به ۲۰ تریلیون دلار برسد.

رییس دانشگاه خصوص مزایای استفاده از فضای ابری برای ذخیره داده‌ها و گسترش یادگیری عمیق یا deep learning توضیحاتی ارایه داد و گفت: تمام فعالیت‌های اجتماعی انسانی و شغلی که خاصیت الگوریتم نویسی و روتین پذیری دارند می‌توانند با هوش مصنوعی جایگزین شوند. همین راستا هم اکنون در ایالات متحده با دانش هوش مصنوعی می‌توان ۳۵ درصد از کارمندان دولت را به خانه فرستاد.البته به مرور زمان به دلیل بالا بودن صحت داده، پایین بودن خطا، به هنگام پذیری و انعطاف پذیری لاجرم به این سمت حرکت خواهیم کرد.

دکتر زالی از وجود ۶هزار فرمول دارویی در دنیا و ۹۵۰ هزار مورد تداخل بین دارویی خبر داد و گفت: ذهن بشری قادر به یادگیری این حجم از فرمول نیست، اما هوش مصنوعی می‌تواند در لحظه به نسخه نویس هشدار دهد. گاهی اوقات تداخلات دارویی مرگ‌آفرین است از همین رو این امکان منجر به حفظ ایمنی بیمار خواهد شد.

وی ادامه داد: از طرفی شانس تداخل برخی داروها با برخی مواد غذایی نیز بالاست که همین مسمومیت و عوارض ناشی از مصرف دارو همراه با مواد غذایی مسئله را پیچیده‌تر می‌کند.

به گفته رییس دانشگاه، تداخلات دارویی به قدری شایع است که بر اساس استاندارد جهانی به ازای هر ۱۰۰ تخت بیمارستانی باید سه داروساز بالینی حضور داشته باشد و این عدد در کشور ٠.۶ تا ٠.٧ است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت سازه‌های نوین دارویی به کمک بهره‌گیری از دانش‌ جدید و غلبه بر برخی از مقاومت‌های آنتی بیوتیکی و مقابله با بیماری‌های نوظهور در اختیار هوش مصنوعی است، گفت: دانش هوش مصنوعی می‌تواند برخی از بیماری‌های صعب العلاج و غیرقابل درمان را در رده بیماری‌های درمان پذیر قرار دهد. 

رییس دانشگاه در همین خصوص عنوان کرد: پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۵ مرگ و میر نوزادان در کل دنیا به زیر ٢ در هر ۱۰۰ هزار کاهش یابد.

دکتر زالی با بیان اینکه این پیشرفت، چالش‌هایی را نیز به همراه دارد، گفت: حفظ محرمانگی در کنار استفاده از سرعت و تکنولوژی باید مورد توجه قرار گیرد. در همین راستا مرکز تحقیقات اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال تدارک سمینار چالش‌های حقوقی هوش مصنوعی در زندگی بشر است.

وی افزود: از گذشته تاکنون بشر گاهی از دریچه هنر آمال و آرزوهای خود را دنبال می‌کرد. امروزه مسلم است بشر در جریان پرتلاطم پیشرفت‌های تکنولوژی قرار خواهد گرفت.

دکتر زالی تصریح کرد: شرکت‌های دانش بنیان با بهره‌گیری از ظرفیت سمپوزیوم ملی هوش مصنوعی با حداقل امکانات و سرمایه فرصت تجلی اعتماد به نفس را در اختیار جوانان غیرتمند و جسور در لبه‌های دانش قرار می‌دهند.
3 ایده محصول از دبیرخانه هوش مصنوعی دانشگاه به رویداد اصلی راه پیدا می‌کنند

مهندس محمودرضا اعتمادی مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این نشست عنوان کرد: توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص استفاده از دانش هوش مصنوعی در حوزه فنی و علمی کشور، دانشگاه از طریق مرکز ملی فضای مجازی عهده‌دار بررسی طرح‌ها و ایده‌های حوزه تداخلات دارویی در رویداد ملی هوش مصنوعی شد.

وی ادامه داد: متولی محورهای دیگر این رویداد که کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی و دستیار هوشمند خود مراقبتی است، دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی ایران در نظر گرفته شد.

مهندس اعتمادی تصریح کرد: همین راستا کمیته هوش مصنوعی در سلامت در دانشگاه شکل گرفت و با برنامه‌ریزی‌های اجرایی و فنی اولیه، ایده‌ها توسط دبیرخانه کمیته آغاز شد. پس از مرحله نخست داوری از میان ۴۰ طرح، ۱۰ طرح برگزیده شد و طی داوری امروز از این تعداد، سه طرح به رویداد اصلی راه پیدا می کنند.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در پایان با اشاره به اینکه شناسایی ظرفیت‌های علمی و فنی کشور در جریان برگزاری این رویداد مورد توجه است، گفت: علی‌رغم اینکه بسیاری از رسانه‌های بیگانه تلاش دارند خلاف این اصل را ثابت کنند، اما شرکت‌های دانش بنیان، دانشمندان و جوانان پرتلاش همواره سعی بالا نگه داشتن پرچم علمی و فنی ایران دارند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز