title
کد خبر: 248926
00
سرماخوردگی کودکان چند بار در سال باشد طبیعی است؟

یک فوق تخصص ایمونولوژی می‌گوید: فردی که بیش از ۱۰ تا ۱۲ بار در سال سرما می‌خورد و فاکتورهای خطرناک را هم ندارد، مثلا رشدش خوب است، تغذیه و خوابش خوب است، مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک هم ندارد، باید حتما توسط پزشک متخصص مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش بهداشت نیوز خیلی از افراد در طول سال، بارها و بارها مبتلا به سرماخوردگی و سایر عفونت‌های ویروسی می‌شوند و گاهی هنوز علائم بیماری قبلی بهبود پیدا نکرده، یک عفونت ویروسیِ دیگر می‌گیرند و از کار و فعالیت روزانه می‌افتند.

پزشکان معتقدند برای این که بتوانیم بگوییم ابتلای فرد به عفونت‌های ویروسی و تنفسی، بیشتر از حد معمول است یا نه، باید یک نُرم داشته باشیم.

دکتر محمدحسن بمانیان، فوق تخصص ایمونولوژی بالینی و استاد دانشگاه در گفتگو با همشهری‌آنلاین در این خصوص توضیح می‌دهد: کودکان سنین مدرسه حداقل ۶ بار در سال و گاهی ۱۰ تا ۱۲ بار در سال می‌توانند دچار سرماخوردگی و سایر عفونت‌های ویروسی شوند و این تعداد دفعات نرمال تلقی شود. درباره بزرگسالان تعداد دقیق و ثابتی وجود ندارد ولی می‌توان ۴ تا ۵ بار ابتلا در سال را به عنوان نرم در نظر گرفت.

این ایمونولوژیست تاکید می‌کند: اگر این عفونت‌ها که معمولا به عنوان سرماخوردگی‌ شناخته می‌شود، ۲ تا ۳ بار در سال همراه با عفونت گوش باشد و چرک از گوش کودک بیرون بیاید، یا کودک ۲ تا ۳ بار در سال دچار سینوزیت شود، یا بیشتر از ۲ - ۳ بار در سال عفونت ریه بگیرد، یا بیشتر از یک بار در عمر دچار عفونت مغز یا همان مننژیت شود، یا بیش از یکی دو بار در عمر دچار عفونت بافت نرم یا سلولی شود، اینها احتمالا سیستم ایمنی‌شان به طور مادرزاد و ژنتیکی مشکل دارد و باید حتما بررسی شوند.

این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: همچنین افرادی که مرتب دهان‌شان برفک می‌زند، خانم‌هایی که مرتب دچار قارچ دستگاه تناسلی می‌شوند که مزمن شده و کنترل نمی‌شود، یا ممکن است همزمان ناخن‌هایشان هم دچار شکنندگی شود، کودکانی که بند ناف‌شان در چند هفته اول نمی‌افتد، کودکانی که واکسن می‌زنند و به جای ایمن‌شدن در مقابل واکسن، آن بیماری را می‌گیرند. مثلا قطره فلج اطفال به بچه می‌دهند اما فلج می‌شود. یا مثلا واکسن سل به او می‌زنند اما سلِ منتشر می‌گیرند، سیستم ایمنی اینها باید حتما مورد بررسی قرار بگیرد. چون احتمالا سیستم ایمنی‌شان مشکلی ژنتیکی دارد.

دکتر بمانیان اضافه می‌کند: درکل، فردی که بیشتر از ۱۰ تا ۱۲ بار در سال سرما می‌خورد ولی فاکتورهای خطرناک را هم ندارد، باید توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد. مثلا رشدش خوب است، تغذیه‌اش خوب است، خوابش خوب است، مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک ندارد، علائم آلرژی زیاد در او پیدا نیست، اما به طور مکرر سرما می‌خورد. چنین فردی نیاز است حتما توسط پزشک متخصص تحت بررسی دقیق قرار گیرد. چراکه ممکن است مشکل بزرگ‌تری مثل نقص سیستم ایمنی بدن در میان باشد.

 
منبع: همشهری آنلاین

مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز