title
کد خبر: 248735
00
نسخه الکترونیک پیش نیاز اصلی توسعه سلامت الکترونیک

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: طرح نسخه الکترونیک یکی از پیش نیازهای اصلی توسعه سلامت الکترونیک محسوب می‌شود و گام‌های اولیه هر گونه برنامه نوآورانه و مبتکرانه در حوزه الکترونیکی شدن خدمات سلامت مبتنی بر نسخه الکترونیک است.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر علی رضا زالی درباره طرح نسخه الکترونیک که مجری آن سازمان بیمه سلامت ایران بوده و از دی ماه ۱۴۰۰ به صورت سراسری در کشور اجرا شده، افزود: برای اجرای طرح نسخه الکترونیک نیاز به هماهنگی زیرساختی، برنامه ریزی، آموزش‌های لازم، توانمندسازی کارکنان، جلب مشارکت‌های همکاران، استفاده از ظرفیت گروه‌های پزشکی بود. 
 وی ادامه داد: در ابتدای راه، اجرای طرح نسخه الکترونیک بسیار سخت بود، زیرا به هماهنگی زیادی نیاز داشت، اما سازمان بیمه سلامت ایران با دانشگاه‌های علوم پزشکی جلسه‌های فشرده‌ای در این راستا برگزار کرد و با وجود همه مشکلاتی که در ابتدای راه وجود داشت، با تلاش‌های انجام شده، در حال حاضر بخش قابل توجهی از گروه‌های ارائه دهندگان خدمات سلامت، نسخه‌های خود را به صورت الکترونیک می‌نویسند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: به هر حال طرح نسخه الکترونیک نیز مثل هر برنامه دیگری نیازمند بازنگری و اصلاح و تغییر در فرآیندهاست و این طرح از ابتدا به شکلی برنامه ریزی شده که در طول مسیر، چالش‌های آن برطرف شود. تعدادی از شرکت‌های نرم افزاری هم توانستند در این زمینه تجربه خوبی کسب کنند.

زالی گفت: جامعه پزشکی نقش مهمی در زمینه اجرای نسخه الکترونیک داشتند، البته برنامه‌های تشویقی برای همکاری پزشکان از گذشته در نظر گرفته شده بود و در سال‌های گذشته برای تحقق طرح نسخه الکترونیک، تشویق‌های تعرفه‌ای نیز در نظر گرفته شده بود و در حال حاضر بیشترین پوشش نسخه الکترونیک را داریم. 
 به گزارش ایران پزشک، طرح نسخه الکترونیک به عنوان یکی از مهمترین طرح‌های الکترونیک در نظام سلامت توسط سازمان بیمه سلامت ایران اجرا شد و در ادامه سایر سازمان‌های بیمه گر پایه نیز در مسیر اجرای آن گام برداشتند. با وجود مقاومت‌های فراوان، بالاخره این طرح با حمایت دولت سیزدهم از دی ماه ۱۴۰۰ در سراسر کشور اجرایی شد.

نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک دو طرح هم راستا هستند که هم زمان با یکدیگر پیش رفته و علاوه بر کاهش مصرف کاغذ، منجر به افزایش دقت در نسخه‌های نوشته و پیچیده شده می‌شوند. طرح نسخه الکترونیک مهمترین پیش نیاز و زیرساخت تشکیل پرونده الکترونیک سلامت محسوب می‌شود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز