title
کد خبر: 246437
00
زمان های طلایی ورزش کردن برای در امان ماندن از دیابت

تحقیقات جدید منتشر شده در Diabetologia نشان می دهد که فعالیت بدنی صبح و بعدازظهر با خطر کمتر ابتلا به دیابت نوع 2 در تمام سطوح تحصیلی و درآمدی جمعیت مرتبط است، اما هیچ ارتباط آماری معنی داری بین فعالیت بدنی عصرگاهی و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 پیدا نکرده است. این مطالعه توسط دکتر Caiwei Tian، دانشگاه هاروارد، کمبریج، و دکتر Chirag Patel، دانشکده پزشکی هاروارد، بوستون و همکاران انجام شده است.

به گزارش بهداشت نیوز، فعالیت بدنی یک عامل پیشگیری کننده برای دیابت نوع ۲ است، اما زمان بندی و ثبات آن (برخلاف مجموع کلی فعالیت بدنی) نسبتا ناشناخته بوده است. دستگاه‌های مبتنی بر شتاب‌سنج که فعالیت بدنی را اندازه‌گیری می‌کنند، فرصت جدیدی برای اندازه‌گیری عینی رفتار در طول روز و هفته را فراهم می‌کنند.

نشان داده شده است که فعالیت بدنی ظهر تا بعدازظهر اما نه عصر با خطر کمتر مرگ و میر در مقایسه با فعالیت بدنی صبحگاهی مرتبط است، اما رابطه با دیابت نوع ۲ هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته است. در این مطالعه جدید، نویسندگان رابطه بین فعالیت بدنی صبح، بعدازظهر یا عصر و روتین و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را تجزیه و تحلیل کردند.

گروهی متشکل از 93095 شرکت‌کننده در بیوبانک بریتانیا (میانگین سنی 62 سال) بدون سابقه دیابت نوع 2 به مدت یک هفته از شتاب‌سنج مچی استفاده کردند. نویسندگان اطلاعات شتاب‌سنج را برای تخمین معادل متابولیک کار (MET) (معیار متداول فعالیت بدنی) تبدیل کردند و ساعت‌های MET کل فعالیت بدنی را جمع کردند.

فعالیت بدنی ساعت MET شامل انواع فعالیت‌هایی است که فرد در طول روز انجام می‌دهد و با شتاب‌سنج اندازه‌گیری می‌شود، از جمله کارهای خانگی، پیاده‌روی و فعالیت شدید. نویسندگان MET های تکمیل شده را در سه بخش زمانی (صبح، بعدازظهر، و عصر)، ساعت 06:00-12:00 (صبح)، ساعت 12:00 تا 18:00 (بعد از ظهر)؛ و ساعت 18:00 تا 24:00 (عصر) تقسیم و اندازه گیری کردند.

نویسندگان با تجزیه و تحلیل واریانس (تفاوت) فعالیت هر فرد از میانگین شخصی خود، فعالیت بدنی وی را کمی سازی کردند. آنهایی که انحرافات کمتری داشتند سازگارتر بودند و بالعکس. نویسندگان همچنین شدت ورزش را در نظر گرفتند: فعالیت بدنی متوسط تا شدید (MVPA) و فعالیت بدنی شدید (VPA) در ارتباط با بروز دیابت نوع 2.

نویسندگان ارتباطات حفاظتی فعالیت بدنی را مشاهده کردند که هر یک واحد افزایش MET با کاهش 10% و 9% در خطر ابتلا به دیابت نوع 2 با فعالیت در صبح و بعد از ظهر به ترتیب مرتبط بود. با این حال، هیچ ارتباط آماری معنی داری بین فعالیت بدنی عصرگاهی و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 وجود نداشت.

رابطه با فعالیت بدنی صبح و بعدازظهر تا حد زیادی خطی بود، به این معنی که افرادی که MET-h بیشتری داشتند، در مقایسه با افرادی که کمتر از آن ها MET-h داشتند، با خطر ابتلا به دیابت نوع 2 بسیار کمتری روبه رو بودند (10٪ / 9٪ در هر MET-h، به ترتیب برای صبح و بعد از ظهر).

نویسندگان بر این باور بودند که عوامل سبک زندگی، مانند میزان خواب و رژیم غذایی، بر میزان فعالیت بدنی در صبح، بعد از ظهر و عصر تأثیر می‌گذارد و بنابراین نقش مهمی در خطر ابتلا به دیابت دارد. برای پرداختن به چگونگی تأثیر این عوامل بر فعالیت بدنی، نویسندگان آنها را در مدل های تحلیلی خود در نظر گرفتند. آنها دریافتند که هنگام تنظیم عوامل سبک زندگی، ارتباط ساعت‌های MET با زمان‌های مختلف روز دقیق‌تر می‌شود.

ثبات فعالیت بدنی اندازه گیری شده با MET با دیابت نوع 2 مرتبط نبود، اما با شدت آن مرتبط بود، هر دو MVPA و VPA با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در تمام ساعات روز مرتبط بودند.

نویسندگان می گویند مطالعه آنها اولین گزارش در مورد تأثیر ثبات فعالیت است و توضیح می دهند: ثبات یا ادامه دار بودن فعالیت بدنی ارتباط قوی با دیابت نوع ۲ نداشت. به عبارت دیگر، افرادی که مدت زمان کمتری ورزش می‌کنند، در مقایسه با افرادی که به همان میزان ورزش می‌کنند، اما با برنامه‌های معمول کمتر، در معرض خطر ابتلا به دیابت نیستند.

برخلاف مطالعات قبلی، نویسندگان تاکید می‌کنند که یکی از نقاط قوت این تحقیق جدید این است که از MET h به عنوان اندازه‌گیری هدف فعالیت بدنی برای در نظر گرفتن تمام فعالیت‌های روزانه استفاده کردند. نتایج آنها پس از تعدیل سایر متغیرهای سبک زندگی از جمله خواب، رژیم غذایی، تحصیلات و درآمد نیز از نظر آماری معنادار بود.

نویسندگان نتیجه می گیرند: یافته های ما نشان می دهد که کل فعالیت بدنی، اما نه ثبات آن در هفته، ممکن است عامل مهمی باشد که بر خطر دیابت نوع ۲ تاثیر می گذارد. زمان بندی فعالیت ممکن است در کاهش خطر دیابت نقش داشته باشد. فعالیت در صبح و بعدازظهر می تواند به شکل موثرتری در پیشگیری از دیابت نوع دو عمل کند.

آنها می افزایند: مطالعه ما ارتباطی با خطر دیابت بین صبح و بعدازظهر و فعالیت بدنی عصر را نشان داد. یافته ها همچنین نشان می دهد که انجام برخی فعالیت های با شدت بالاتر برای کمک به کاهش خطر ابتلا به دیابت و سایر بیماری های قلبی عروقی مفید است.
منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز