title
کد خبر: 239720
01
دهان شویه چای سبز جایگزین مناسب برای دهان‌شویه‌های شیمیایی

محققان کشورمان در یک پژوهش جالب، تاثیر دهان شویه های طبیعی مبتنی بر گیاه دارویی چای سبز را مورد بررسی قرار داده و نشان داده اند که این دهان شویه ها می توانند اثری مشابه با دهان شویه های شیمیایی رایج داشته و ضمنا از مضرات آن ها جلوگیری کنند.

به گزارش بهداشت نیوز پریودنتیت، مجموعه ای از بیماری های التهابی است که لثه و دندان ها را متأثرکرده و باعث از بین رفتن پیش رونده استخوان اطراف دندان می شود و اگر بدون درمان رها شود، می تواند منجر به از دست دادن دندان شود. پریودنتیت به وسیله میکروارگانیسم هایی ایجاد می شود که به سطح دندان چسبیده و رشد می کند که این پدیده با پاسخ سیستم ایمنی بر علیه این میکروارگانیسم ها همراه است. در حقیقت التهاب، اصلی ترین علامت پاتولوژیکی بیماری پریودنتال است و عامل ایجاد فرایندهای التهابی میزبان، پلاک میکروبی است.

بنابر نظر متخصصان مربوطه، جلوگیری از تجمع پلاک میکروبی روی سطح دندان مانع از بیماری های ژنژیویت و پریودنتیت می گردد. برداشت مکانیکی پلاک، روش اولیه در پیشگیری از بیماری پریودنتال است، اما همه بیماران حتی کسانی که به بهداشت دهان خود اهمیت زیادی می دهند، نمی توانند به طور کامل پلاک میکروبی را از سطح دندان به روش فوق حذف کنند، زیرا این روش احتیاج به مهارت و دقت و حوصله زیادی دارد. به گزارش سیناپرس، به همین دلیل جهت تکمیل روش برداشت مکانیکی پلاک میکروبی، می توان از روش های مختلف کنترل شیمیایی پلاک میکروبی از طریق دهانشویه ها استفاده نمود. این روش ها به طرق مختلف و موثری باعث حذف پلاک های فوق از روی دندان می شوند.

در تحقیقی که در این خصوص انجام شده است، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی به بررسی و مقایسه اثر دهانشویه های دارای منشا چای سبز با دهان شویه معروف کلرهگزیدین بر روی فاکتورهای مرتبط با التهاب لثه در بیماران مبتلا به پریودنتیت مزمن پرداخته اند.

این تحقیق با مشارکت 90 بیمار انجام شده که در سه گروه مساوی و مختلف، دهان شویه های کلرهگزیدین، چای سبز کولگیت و چای سبز ایرشا را مورد استفاده قرار دادند. پس از این کار، وضعیت فاکتورهای دهانی و دندانی مربوطه شامل پارامترهای موسوم به GI و SBI مورد سنجش واقع شد.

نتایج این بررسی ها نشان داد: اثربخشی دهانشویه چای سبز برند کولگیت در کاهش شاخص های فوق مشابه با کلرهگزیدین بود، ولی اثربخشی دهانشویه چای سبز ایرشا کمتر بود.

فرید مریخی، پژوهشگر گروه پریودنتولوژی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارتش و همکارش در این باره می گویند: به طورکلی با توجه به مطالعات کارآزمایی بالینی اندکی که به اثربخشی دهانشویه های حاوی چای سبز در بیماران پریودنتیت مزمن پرداخته اند، انجام مطالعات بالینی بیشتر در جهت اثبات برابری یا برتری دهانشویه های گیاهی در مقابل روش استاندارد دهانشویه ها یعنی کلرهگزیدین که ماده ای صرفا شیمایی است، توصیه می گردد.

آن ها افزوده اند: در تحقیق ما مشخص شد که دهان شویه هایی که از ماده گیاهی، طبیعی و بسیار موثر چای سبز در ترکیب خود استفاده می کنند، می توانند به خوبی پلاک های دندانی را مهار کرده و به سلامت دهان و دندان کمک نمایند.

این یافته ها که توجه به آن ها می تواند کمک موثری به بهبود وضعیت عمومی مردم از نظر بیماری های دهان و دندان نماید، در قالب یک مقاله علمی پژوهشی در دو ماه نامه طب نظامی متعلق به دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله (عج) منتشر شده اند.

منبع: سینا پرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز