title
کد خبر: 239555
00
توصیه‌هایی برای پیشگیری از عفونت قارچی پای ورزشکاران

«پای ورزشکاران» یک عفونت قارچی واگیر است که پوست پا را درگیر می‌کند.

به گزارش بهداشت نیوز، این عارضه که در اصطلاح پزشکی tinea pedis نامیده می‌شود، ممکن است ناخن‌های پا را هم گرفتار می‌کند. این عفونت را از این لحاظ «پای ورزشکاران» می‌نامند که در ورزشکاران شیوع بیشتری دارد.

این عفونت قارچی یا در اثر تماس مستقیم با فردی که دچار همین عفونت است یا با لمس کردن سطوح آلوده به قارچ منتقل می‌شود. قارچ‌ها معمولا در محیط‌های گرم و مرطوب رشد می‌کنند، از جمله دوش‌ها، اتاق رختکنی و در اطراف استخرهای شنا.

ترک خورن، خارش و تغییر رنگ پوست شایع‌ترین علائم این عارضه هستند. اگر ناخن پا هم گرفتار شود، تغییر رنگ ناخن به رنگ زرد یا قهوه‌ای و شکاف برداشتن و تکه‌تکه‌شدن آن هم ممکن است رخ دهد.

برای پیشگیری از دچار شدن به عفونت قارچی پا به این توصیه‌ها عمل کنید:

- در مکان‌های عمومی مانند استخرها، دوش‌ها، رختکن‌ها و سالن‌های ورزشی پابرهنه راه نروید و همیشه یک دمپایی لاانگشتی و یا  نوعی کفش حمام به پا کنید.

- کفش‌هایی بپوشید که اندازه پایتان باشند و به هوا اجازه جریان بدهد تا پاهای‌تان خشک‌تر باقی بماند. همچنین می‌توانید پیش از پوشیدن کفش پای‌تان را با پودر تالک آغشته کنید تا پا خشک باقی بماند.

- جوراب‌های ضخیم و جاذب بپوشید که  پاها را خشک نگه می‌دارند و آنها را دست کم روزانه عوض کنید.

-  ناخن‌های پاهایتان را به‌صورت خط مستقیم بگیرید و کوتاه نگهدارید و مراقب رشد ناخن درون بافت‌های اطراف باشید.

- کفش‌های کهنه اعم از چکمه‌ها، دمپایی‌ها و کفش‌های ورزشی‌های کهنه را دور بریزید.

- هیچ وقت از کفش و جوراب فردی دیگر استفاده نکنید.

- پزشکتان برای درمان ممکن است یک داروی ضد قارچی موضعی یا صابون و شامپوی ضد قارچ و گاهی داروی خوراکی تجویز کند.

- داروی ضد قارچی را به طور کامل استفاده کنید و هنگامی که به نظر می‌رسد عفونت دارد ناپدید می‌شود، آن را قطع نکنید. عفونت ممکن است هنوز وجود داشته باشد.

منبع: ایسنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز