title
کد خبر: 239422
00
سندرمی که زنان را تا یک سال از پا می‌اندازد

این خستگی از آن خستگی‌ها نیست، چون هیچ‌وقت در نمی‌رود. ممکن است شش ماه حتی یک سال هم در تن‌تان بماند، جا خوش کند و هر روز هم بدتر شود.

به گزارش بهداشت نیوز، برای همین هم هست که اسمش را بیماری گذاشته‌اند. بیماری‌ای به نام سندرم خستگی مزمن که می‌تواند به‌راحتی جلوی همه فعالیت‌های روزمره را بگیرد، بدن را دردمند، رنجور، خسته و نالان فقط بچسباند به تخت. سندرم خستگی مزمن بیماری مرموز عجیبی است که خیلی هم سخت شناخته و درمان می‌شود. یک بیماری موذی که حال و حوصله افراد را می‌گیرد. یک خستگی بی‌دلیل که می‌آید یا به زور می‌رود یا شاید هیچ‌وقت دلش نخواهد که برود.

سندرم خستگی مزمن چیست؟

این بیماری باعث می‌شود فرد به حدی احساس خستگی و ناتوانی کند که حتی نتواند کارهای عادی و روزمره‌اش را انجام بدهد. سندرم خستگی مزمن مجموعه‌ای از نشانه‌هایی است که با انجام هرگونه فعالیت جسمی یا ذهنی بیشتر می‌شود. این بیماری با انواع خستگی، کم خونی، کمبود ویتامین و افسردگی متفاوت است. همچنین این خستگی بعد از کار زیاد یا اضطراب و بی‌خوابی رخ نمی‌دهد. این نوع خستگی شدید  با استراحت بهتر نمی‌شود. این خستگی همه بدن را احاطه می‌کند و هرگونه فعالیت بدنی و توان فرد را به‌شدت کم می‌کند.

مهم‌ترین نشانه این بیماری خستگی و ناتوانی طولانی به مدت بیشتر از شش ماه است. کسانی که به بیماری خستگی مزمن دچار می‌شوند ممکن است یک یا دو سال بعد بهبود پیدا کنند و برای همیشه از آن در امان بمانند اما برای بعضی‌ها این خوش شانسی وجود ندارد، چون ممکن است چند سال با این خستگی‌های مداوم دست‌وپنجه نرم کنند. هنوز دلیل اصلی این بیماری شناخته نشده است. بعضی از دانشمندان معتقدند سندرم خستگی مزمن یک بیماری کاملا مستقل با مجموعه‌ای از نشانه‌های خاص است اما گروهی دیگر این بیمای را جدا و مستقل نمی‌دانند.

چه دلایلی باعث بروز بیماری خستگی مزمن می‌شود؟

همان‌طور که گفته شد دلایل خاص و مشخصی نمی‌توان برای بروز این بیماری پیدا کرد اما موضوعی که مشخص است این خستگی واقعی است و یک اختلال ذهنی نیست. یعنی بدن به مجموعه‌ای از عوامل روحی و جسمی واکنش نشان می‌دهد. گاهی این بیماری بعد از یک بیماری دیگر مثل آنفلوانزا رخ می‌دهد اما باز هم هیچ دلیل مشخصی درباره رابطه آن‌ها وجود ندارد.

پزشکان متخصص معتقدند مجموعه‌ای از عوامل کنار هم قرار می‌گیرند تا این بیماری رخ نشان بدهد. البته به‌تازگی گروهی از دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که خستگی مزمن می‌تواند به دلیل فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن باشد.  این گروه از دانشمندان دلیلی که می‌آورند این است که  خستگی مزمن فقط اساس روانی ندارد و بعد از یک بیماری عفونی و ویروسی در بیماران ظاهر می‌شود. این پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که خستگی مزمن از فعالیت شدید سیستم ایمنی بدن ناشی می‌شود که در رابطه با عوامل ژنتیک است.

این بیماری چه نشانه‌هایی دارد؟

مهم‌ترین نشانه این بیماری خستگی بیش از حد است. یعنی اگر به این بیماری مبتلا شده باشید باید این نشانه‌ها را در خود ببینید: 

ممکن است در فکر کردن، تمرکز کردن و به خاطر سپردن مشکل داشته باشید.

همیشه خسته‌اید یا بیشتر مواقع احساس خستگی می‌کنید.

مشکلاتی در خوابیدن دارید. دیر بخواب می‌روید و هر وقت از خواب بیدار می‌شوید احساس خستگی و خواب‌آلودگی می‌کنید. در شب ممکن است چندبار از خواب بیدار شوید و باز به سختی بخوابید. حتی اگر ساعت‌های زیادی هم خواب باشید باز خسته‌اید و انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است.

بیشتر بیمارانی که به سندرم خستگی مزمن مبتلا هستند از دردهای عضلانی، درد مفاصل، ‌گلو درد، درد در غدد لنفاوی و سردرد می‌نالند.

ممکن است دیگر نتوانید کارهایی را که تا دیروز انجام می‌دادید، انجام بدهید. یعنی توانایی انجام کارهای هر روزه را ندارید.

شاید نشانه‌های افسردگی هم داشته باشید. غم و اندوه همراه خستگی، ناتوانی و دردهای مزمن بدن.

سرگیجه و سنگینی سرو گیجی که به آن مه مغزی هم گفته می‌شود. احساس گیجی می‌تواند ماه‌ها طول بکشد.

ممکن است صبح‌ها با ضعف شدید بدنی از خواب بیدار شوید.

در این بیماری سردردهای مزمن و جابه‌جا شونده تجربه می‌کنید.

خستگی، التهاب مزمن چشم، تاری دید و حساسیت چشم به نور را هم تجربه می‌کنید.

ممکن است بدن‌تان به تغییرات دما حساسیت نشان بدهد. در تابستان به گرما  و در زمستان به سرما.

یکی از نشانه‌های این بیماری تشنگی شدید و احتیاج سریع به تخلیه ادرار هم می‌تواند باشد.

حمله‌های عصبی 

شاید افت فشار خون و افزایش ضربان قلب در زمان ایستادن هم داشته باشید.

ممکن است گر هم بگیرید.

شاید دست و پاهایتان هم گاهی سرد شود و هم گاهی عرق کند.

ممکن است پرش‌های عضلانی غیرارداری را هم تجربه کنید.

لرزش پا زمان ایستادن و نداشتن تعادل بخصوص زمانی که از خواب بیدار می‌شوید هم می‌تواند از نشانه‌های این بیماری باشد.

آلرژی و حساسیت به غذا هم می‌تواند یکی از نشانه‌های این بیماری باشد.

نامنظم بودن ضربان قلب

درد در کمر، گردن و جمجمه

بروز دردهای شکمی، اسهال، تهوع و نفخ 

وجود هرکدام از این نشانه‌ها دلیل بر مبتلا بودن شما به این بیماری نیست. این بیماری را فقط پزشک متخصص می‌تواند تشخیص بدهد و این نشانه‌ها می‌تواند به او کمک کند.

سندرم خستگی مزمن چه تاثیری در زندگی بیماران دارد؟

طبق آمار ۸۰ درصد بیماران را زنان تشکیل می‌دهند. بیشتر کسانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند افرادی فعال یا شاغل هستند که تا قبل از آن هیچ مشکلی برای انجام کارهای روزانه نداشتند و بدون هیچ مشکلی وظایف‌شان را انجام می‌دادند اما با بروز این بیماری دیگر نمی‌توانند مثل گذشته انسان‌های فعالی باشند. یعنی حتی کوچک‌ترین کارهای شخصی را هم با سختی انجام می‌دهند و به همین دلیل زندگی بیشتر آن‌ها دستخوش تغییر می‌شود.

بیماری خستگی مزمن چگونه درمان می‌شود؟

راستش را بخواهید تا امروز هیچ درمان مشخص و واحدی برای سندرم خستگی مزمن وجود ندارد اما این امیدواری وجود دارد که بسیاری از علائم این بیماری را می‌توان درمان کرد. با این‌که بهبود و درمان این بیماری کمی طول می‌کشد اما می‌توان از شر آن خلاص شد. پزشک متخصص همه نشانه‌های یک به یک بررسی و سعی می‌کند برای هرکدام از آن‌ها درمان جداگانه‌ای پیدا کند.

به همین دلیل درمان ثابت و مشترکی برای همه بیماران وجود ندارد. برای بهبود این بیماری خود فرد هم باید سعی و تلا ش کند. درمان در منزل هم می‌تواند کمی نشانه‌های آن را از بین ببرد. تغییر در برنامه‌های روزانه و عادت‌های خواب بهتر و ورزش می‌تواند قدم خوبی در درمان این بیماری باشد. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند از نقش یک مشاور خوب نباید غافل شوند. دوری از سرخوردگی خشم و اندوه می‌تواند جلوی افسردگی و تبعات آن را بگیرد.

چگونه می‌توان این بیماری مرموز را تشخیص داد؟

برای تشخیص این بیماری آزمایش مشخصی وجود ندارد. یعنی پزشک متخصص بعد از این‌که بیماری‌هایی را که علائم مشابهی دارند، بررسی می‌کند و جوابی نمی‌گیرد، می‌تواند به این نتیجه برسد که فرد دچار سندرم خستگی مزمن شده است. چون بیماری‌های زیادی هستند که می‌توانند باعث خستگی و ناتوانی شوند.

 
منبع: همشهری آنلاین

مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز