title
کد خبر: 238597
01
شناسایی عاملی که افسردگی و استرس را با هم کاهش می دهد

استرس و افسردگی اغلب دست به دست هم داده و زندکی افراد را تحت شعاع قرار می دهد. اکنون، تحقیقات جدید نشان داده است که یک عامل ضد افسردگی شناخته شده به نام KNT-127، استرس را نیز کاهش می دهد و پتانسیل درمان های جدید را دارد.

به گزارش بهداشت نیوز، استرس روانی عامل اصلی بیماری های روانی مانند افسردگی است، وضعیتی رایج که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد، اما ارتباط بین استرس روانی و افسردگی نامشخص است.

مطالعات قبلی در مورد ارتباط بین استرس و سلامت روان از مدل های حیوانی برای بررسی تأثیر استرس فیزیکی بر افسردگی به جای تحلیل استرس روانی استفاده کرده است. یک مطالعه جدید در ژاپن از مدل موش افسردگی استفاده کرده است تا فقط بر روی حیواناتی که مکرراً در معرض استرس روانی قرار می ‌گیرند، تمرکز کند.

محققان دانشگاه علوم توکیو برای مطالعه خود، اثربخشی KNT-127، یک آگونیست مخدر دلتا را در درمان افسردگی در موش آزمایش کردند. سیستم اپیوئیدی علاوه بر ایفای نقش مرکزی در کنترل درد، پاسخ استرس بدن را تنظیم می کند. گیرنده‌های افیونی دلتا (DOPs) در مغز و سیستم عصبی مدت‌هاست که به‌خوبی در پردازش هیجانی نقش دارند. مطالعات ژنتیکی نشان داده‌ اند: حذف ژن کد کننده گیرنده‌ دلتا منجر به پاسخ‌های مرتبط با اضطراب و رفتارهای شبه افسردگی می ‌شود.

آگونیست های گیرنده‌ دلتا عملکرد گیرنده های مخدر دلتا را مسدود می کنند. مطالعات قبلی نشان داده که KNT-127، یک آگونیست گیرنده‌های افیونی دلتا ، یک ضد افسردگی موثر است و عوارض جانبی کمتری نسبت به داروهای ضد افسردگی موجود ایجاد می کند.

آکیوشی سایتو (Akiyoshi Saitoh) پژوهشگر مسئول این مطالعه گفت: ما قبلاً کشف کرده بودیم که آگونیست‌های گیرنده‌های افیونی دلتا (DOP) ممکن است اثر سریع داشته و در مقایسه با داروهای موجود خطر عوارض جانبی کمی داشته باشند. بنابراین، ما روی توسعه بالینی آنها به عنوان یک استراتژی درمانی جدید برای افسردگی کار کرده ایم.

هدف از این تحقیق درک چگونگی تأثیر KNT-127 بر نواحی کلیدی مغز مرتبط با افسردگی و همچنین تأثیر آن بر سلول‌های عصبی (نورون‌ها) و التهاب در مغز بود که تصور می ‌شود با افسردگی مرتبط است.

محققان با استفاده از مدل موش افسردگی خود، موش های نر پنج هفته ای را به مدت ۱۰ روز به مدت ۱۰ دقیقه در روز در معرض استرس روانی شدید قرار دادند. KNT-127 در طول رویداد استرس زا و به مدت ۲۸ روز پس از دوره استرس به موش ها داده شد تا اثربخشی آن آزمایش شود. تجویز KNT- ۱۲۷ در طول رویداد استرس زا، محققان را قادر ساخت تا تأثیر دارو را بر استرس آزمایش کنند.

محققان دریافتند: KNT-127 در حین و بعد از استرس به طور قابل توجهی تعامل اجتماعی موش ها را بهبود می بخشد و سطح هورمون کورتیکوسترون را که موش ها در پاسخ به استرس تولید می کنند، کاهش می دهد. پژوهشگران همچنین دریافتند که KNT-127 تجویز شده در هنگام استرس، مرگ نورون ها را کند می کند و التهاب عصبی را کاهش می دهد.

بر اساس یافته‌ ها، محققان امیدوارند: KNT-127 یا سایر آگونیست‌های افیونی دلتا برای ایجاد درمان‌های جدید برای افسردگی استفاده شود. سایتو در خاتمه گفت: ما انتظار داریم که توسعه موفقیت آمیز بالینی آگونیست های دلتا گزینه های درمان افسردگی را در آینده گسترش دهد.

شرح کامل این مطالعه در مجله Neuropharmacology منتشر شده است.
منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز