title
کد خبر: 238405
00
 ضرورت همکاری کشورهای گروه پنج در مهار بیماری‌ها

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر ضرورت همکاری کشورهای گروه پنج در مهار بیماری ها تاکید کرد.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر حسین فرشیدی در «بیست و ششمین نشست کارشناسان ارشد کشورهای گروه پنج در زمینه همکاری‌های نظام سلامت» گفت: تا پنج سال پیش فکر می کردیم بیماری های واگیردار دیگر از دنیا رخت بربسته است و بخش عظیمی از این بیماری ها در مرحله ریشه کنی است، ولی کووید 19 تجربه های بسیار بزرگی در این زمینه به ما داد.

وی افزود: یکی از این تجربیات این بود که بیماری مرز نمی شناسد و اگر در بخشی از جهان با یک بیماری مواجه شویم در مدت زمان کوتاهی همه دنیا درگیر بیماری می شود. بنابراین بهتر آن است که با هماهنگی در اشکال مختلف، بتوانیم به مهار بیماری بپردازیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: بعد از کووید یاد گرفتیم تاب آوری نظام سلامت خود را تقویت کنیم. ما در منطقه ای قرارداریم که 400 میلیون انسان زندگی می کنند و تجربه  های بسیار خوبی از بیماری هایی مثل مالاریا و نحوه برخورد با این بیماری ها و همچنین کارشناسان و دانشمندان بسیار خوبی در این عرصه ها در اختیار داریم.

دکتر فرشیدی با بیان این که اگر این ظرفیت ها با دیدگاه مشترک در کنار هم قرار گیرند قطعا می توانند یک برنامه اجرایی بسیار گسترده منطقه ای و جهانی ارائه کنند، گفت: جابجایی های وسیع جمعیتی در مناسبت های خاص در منطقه یکی از مسائل مهم ماست. این تجمعات اهمیت سلامت مرزهای زمینی، دریایی و هوایی را گوشزد می کند. گسترش واکسیناسیون بسیار مهم است وایران با در اختیار داشتن 6 پلتفرم واکسن کرونا و تزریق بیش از 160 میلیون دز واکسن کووید تجربه های گرانبهایی دارد.

وی اضافه کرد: سازمان بهداشت جهانی بر شعار سلامت برای همه تاکید می کند و جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای سواد سلامت برنامه فراگیری دارد. لازم است در جهت تقویت تاب آوری نظام شبکه و افزایش سلامت خانواده گام های اساسی برداریم و کشورهای گروه پنج در این زمینه ها باید با هم همکاری کنند.

وی ابراز داشت: ادغام آموزش پزشکی در نیازهای جامعه مساله دیگر ماست که باید به آن توجه کنیم. هر چه بهداشت به عنوان نیاز اعلام می کند، بخش آموزش پزشکی باید در کمیته های تخصصی مربوطه پیگیری کند. آموزش علوم پزشکی در ایران به شکلی است که فرآیند محور و در جهت اهداف مشخص قرار دارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در پایان گفت: دانشگاه های ایران می توانند در 17 رشته بهداشتی دکترای حرفه ای تربیت کنند و قادریم این تجارب را در اختیار همسایگان قرار دهیم. همچنین موسسه ای برای آموزش مدیران عالی در جزیره کیش قرار دارد و دراین زمینه نیز می توانیم با همسایگان خود برنامه مشترک داشته باشیم.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز