title
کد خبر: 238061
00
راه اندازی آزمایشگاه تشخیص مولکولی سالک در یک مرکز بهداشت در استان فارس

رئیس مرکز بهداشت شهدای والفجر از راه اندازی آزمایشگاه تشخیص مولکولی سالک در این مرکز خبر داد.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر «علیرضا شریعتی» با اعلام این خبر گفت: بیماری لیشمانیوز که از سوی انگل لیشمانیا به عنوان عامل سالک ایجاد می شود، شامل اشکال احشایی، جلدی، مخاطی و منتشره است که هر سه فرم اصلی این بیماری در استان فارس مشاهده شده است.

او افزود: با توجه به شیوع بسیار بالای انگل سالک یا لیشمانیوز در استان فارس و در برخی مناطق شهر به ویژه در بافت های فرسوده و در حال تخریب یکی از معضلات بهداشتی مهم به شمار می رود.

متخصص انگل شناسی و مسوول فنی آزمایشگاه تشخیص ملکولی سالک رفرانس استان فارس نیز در این زمینه گفت: تشخیص بیماری لیشمانیوز از طریق نمونه گیری از پوست بیمار و رنگ آمیزی با گیمسا انجام می شود که بر طبق آخرین اطلاعات منتشر شده در مقالات، در بهترین حالت کمتر از ۸۰ درصد حساسیت برای تشخیص این بیماری دارد که با خطاهای انسانی در زمان بررسی اسمیر بیمار، کیفیت نامناسب رنگ آمیزی، نمونه گیری نامناسب مرتبط است.

دکتر «نرجس یکتاییان» افزود: در راستای بهبود کیفیت تشخیص و همچنین کنترل کیفی لام های تهیه شده در سراسر استان، تشخیص گونه انگل برای انتخاب روش های مناسب برای مبارزه با عامل بیماری از جمله جوندگان از مهم ترین دلایل راه اندازی این آزمایشگاه در مرکز بهداشت شهدای والفجر است.

«طاهره پاکدل» مسوول امور آزمایشگاه های مرکز بهداشت شهدای والفجر نیز گفت: این آزمایشگاه با تلاش و پیگیری دکتر «نرجس یکتاییان» با همکاری اداره امور آزمایشگاه های معاونت بهداشت و امور آزمایشگاه های مرکز بهداشت شهدای والفجر پس از دریافت تاییدیه از آزمایشگاه مرجع سالک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی راه اندازی شد.

روابط عمومی مرکز بهداشت شهدای والفجر، این بخش با به کارگیری تجهیزات به روز و تخصصی در زمینه تشخیص مولکولی راه اندازی شده که نمونه های اسمیر بیماران همراه با مشخصات کامل به آزمایشگاه ارسال و پس از بررسی میکروسکوپی برای انجام آزمایشات مولکولار آماده سازی می شوند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز