title
کد خبر: 237926
00
راهی تازه برای جلوگیری از لخته شدن خون در عمل‌های جراحی

تیمی مشترک از محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا و دانشگاه میشیگان راهی برای تولید رقیق‌ کننده‌های خون موثرتر بدون خطر خونریزی ناشی از تکنیک های مورد استفاده فعلی پیدا کرده اند. این موضوع می تواند در موفقیت بسیاری از عمل های جراحی و فعالیت های پزشکی تاثیرگذار باشد.

به گزارش بهداشت نیوز، بر اساس یک مطالعه جدید، محققان ترکیب جدیدی به نام MPI 8 طراحی کردند که می تواند از لخته شدن خون در بخش خاصی از بدن بدون خطر ایجاد خونریزی داخلی جلوگیری کند که یکی از عوارض جانبی رایج در پی استفاده از رقیق کننده های خون فعلی مورد استفاده است.

دکتر جای کیژاکداتو (Jay Kizhakkedathu)، استاد و رئیس تحقیقات بخش آسیب شناسی و پزشکی آزمایشگاهی دانشگاه بریتیش کلمبیا و مرکز تحقیقات خون در این رابطه گفت:‌ توسعه MPI 8 نشان دهنده یک پیشرفت بزرگ در زمینه پیشگیری و درمان لخته خون است. ما با هدف قرار دادن یک مولکول خاص درگیر در تشکیل لخته بدون ایجاد اختلال در فرآیند لخته شدن طبیعی، یک رقیق‌ک ننده خون ایجاد کرده‌ ایم که در مدل ‌های حیوانی ایمن ‌تر و مؤثرتر بوده و پتانسیل بسیار زیادی برای بهبود زندگی انسان ‌ها دارد.

باید توجه داشت در حال حاضر آخرین نتایج به دست آمده از این ماده جدید، مبتنی بر نتایج آزمایشگاهی هستند و نه آزمایشات بالینی. به گفته محققان، تحقیقات بیشتری برای تایید اثربخشی مورد نیاز است.

گفتنی است رقیق ‌کننده ‌های خون باید به دقت تجویز و کنترل شوند، زیرا همواره خطر خونریزی همراه با آن ها وجود دارد.

پروفسور جیم موریسی، از محققان این تیم مطالعاتی در رابطه با این رویکرد جدید می ‌گوید: ایده اولیه ماما این بود که پل ی‌فسفات می ‌تواند هدف مطمئن ‌تری برای ارائه درمان مبتنی بر یک داروی ضد ترومبوتیک باشد، زیرا این ماده واکنش‌ه ای لخته شدن را کاهش می ‌دهد. مطالعات انجام شده روی MPI 8 نشان داد که این ماده در جلوگیری از لخته شدن خون در موش ها بسیار موثر است و خطر خونریزی را افزایش نمی دهد.

در خاتمه باید توجه داشت که این دارو نه تنها به عنوان یک گزینه ایمن تر و موثرتر برای شناخته می شود، بلکه در حال حاضر پلتفرم طراحی محققان برای ایجاد MPI 8 منعطف بوده و به طور بالقوه امکان توسعه ترکیبات اضافی با خواص و کارایی مشابه را ارائه می دهد.

منبع: سینا پرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز