title
کد خبر: 237529
00
تشخیص اختلالات شناختی با یک آزمایش ساده ممکن شد

بر اساس مطالعات جدید دانشمندان آکادمی مغز و اعصاب آمریکا، یک آزمایش ساده، می تواند خطر ابتلا به اختلالات شناختی را سال ها پیش از بروز علائم، پیش بینی کند.

به گزارش بهداشت نیوز، محققان توضیح داده اند، شواهد متعددی وجود دارند که نشان می دهد: اختلالات شناختی در واقع خیلی قبل تر از بروز علائم در افراد، ایجاد می شوند. یافته های ما نشان داد: یک تست حافظه ساده، قادر است خطر ابتلا به اختلال شناختی را مدت ها پیش از اینکه علائم در افراد قابل مشاهده باشند، تشخیص دهد.

پژوهشگران برای این مطالعه، داده های ۹۷۰ نفر با میانگین سنی ۶۹ سال که در ابتدای مطالعه هیچ مشکلی از نظر تفکر یا حافظه نداشتند را مورد بررسی قرار دادند. شرکت کنندگان، یک تست حافظه ساده را انجام دادند و تا ۱۰ سال تحت نظر بودند.

آزمون شامل دو مرحله است. در مرحله اول، چهار کارت به افراد نشان داده می شود که هر کدام، دارای نقاشی هایی از چهار چیز مختلف است. سپس در مرحله بعدی که توانایی شرکت کنندگان در بازیابی اطلاعات را می سنجد، از افراد خواسته می شود تا هر یک از موارد نشان داده شده را به خاطر بیاورند. به ازای هر موردی که شرکت کنندگان به خاطر نمی آورند، نشانه هایی برای راهنمایی به آنها داده می شود.

بر اساس نمرات آزمون، شرکت کنندگان به پنج گروه تقسیم بندی شدند. افرادی که هیچ مشکلی در حافظه نداشتند، در گروه اول قرار می گرفتند. گروه دوم و سوم، شامل افرادی بود که در بازیابی خاطرات، مشکل داشتند. این مرحله می تواند نشان دهنده پنج تا هشت سال قبل از زوال عقل باشد.به گزارش سیناپرس، در گروه چهارم و پنجم، افراد حتی پس از ارائه راهنمایی ها نیز قادر به یادآوری موارد نبودند؛ این مرحله، می تواند یک تا سه سال قبل از زوال عقل رخ دهد.

از میان تمام شرکت کنندگان، ۲۳۴ نفر دچار اختلال شناختی شدند. محققان، پس از تنظیم سایر عواملی که بر خطر آلزایمر تاثیر می گذارند، مثل سن، جنس و تحصیلات، دریافتند که خطر ابتلا به اختلالات شناختی در افراد گروه دو و سه، ۲ برابر، و در افراد گروه چهارم و پنجم، ۳ برابر بیشتر از افراد گروه اول بود.

دانشمندان اظهار داشتند: نتایج مطالعه ما گام مهمی در راه تشخیص سریع اختلال آلزایمر است که می تواند برای افرادی که در معرض خطر بیشتر ابتلا به اختلالات شناختی قرار دارند، مفید باشد.

 یافته های تحقیقاتی در مجله Neurology منتشر شده اند.

منبع: سینا پرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز