کد خبر: 2374
تاریخ انتشار: یکشنبه 07 آذر 1395 - 15:56
رئیس جمعیت هلال احمر با تاکید بر این که هلال احمر دستگاه امدادی است، گفت: وظایف پراکنده نباید هلال احمر را از مسئولیت های اصلی بازدارد.
به گزارش «بهداشت نیوز» سید محسن ضیایی در جلسه شورای معاونین این جمعیت که در استان خوزستان برگزار شد، با اشاره به اینکه جمعیت هلال احمر یک دستگاه امدادی پا به کار و آماده است و همین باعث شده وظایف متعددی بر عهده این جمعیت گذاشته شود؛ تاکید کرد: برنامه راهبرد 10 ساله هلال احمر کمک می کند از وظایف اصلی خود منحرف نشویم .
ضیائی افزود: در گذشته هر فردی با جمعیت کار می کرد، درخواستی از جمعیت نداشت و کار برپایه داوطلبی انجام می شد و از این رو مورد اعتماد و وثوق مردم بود.
وی تاکید کرد: اکنون نیز هلال احمر باید روی موضوع فرهنگ داوطلبی برنامه داشته باشد و مردم اگر شفافیت در عملکرد را ببینند و به این باور برسند که مجموعه ای برای مردم خدمت می کند، کمک هایشان را ارائه می دهند، اما در استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های مردمی ضعیف عمل می کنیم.
همه دستگاه های کشور در جهت خدمت رسانی به مردم خوزستان گام بردارند
به گفته ضیائی با توجه به اثرات و تخریب هایی که جنگ در استان خوزستان به یادگار گذاشت، وظیفه ما در این استان سنگین تر است چرا که به واقع جنگ یک نسل را در این استان به عقب انداخت و دولت و همه دستگاه ها باید مسیر خدمت رسانی به مردم خوزستان قدم بردارند.
وی با تاکید بر اینکه بخشی از حیات جمهوری اسلامی ایران در خوزستان است، تصریح کرد: با توجه به موقعیت استراتژیک و شرایط ویژه منطقه، هر مسئولی که بیاید همین حس مسئولیت دوچندان به مردم این مرز و بوم را دارد.
هلال احمر در مسیر رسیدن به اهداف اساسنامه و برنامه مصوب 10 ساله حرکت خواهد کرد
رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه متاسفانه چندین سال است که جمعیت هلال احمر به دلیل وظایف مختلف و غیرمرتبطی که به این نهاد واگذار شده از برنامه های اصلی خود فاصله گرفته و لازم بود تدبیری اندیشیده شود، افزود: اگر آسیب شناسی شود متوجه می شویم ، وظایفی که برعهده جمعیت هلال احمر گذاشته شده در واقع یک عرصه کاری بسیار وسیع با عمق کم است.
ضیائی افزود: این مساله ما را از ماموریت های اصلی باز می دارد و نمی گذارد حرفه ای و در عمق حرکت کنیم و در آنجاهایی که اثرگذار هستیم، ورود کنیم.
برنامه راهبردی هلال احمر؛ یک برنامه بومی است
رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه برنامه راهبردی ده ساله جمعیت هلال احمر به تصویب شورایعالی این جمعیت رسیده است افرود: این برنامه یک برنامه بومی است که از درون جمعیت بیرون آمده و همه کسانی که سالها در درون جمعیت اقدامات کارشناسی انجام داده اند و تجربه و سابقه داشتند، در تدوین این برنامه دخیل بوده اند.
ضیائی با تاکید بر اینکه افق ده ساله برنامه جمعیت با شعار 'ایجاد جامعه تاب آور با ترویج صلح و بشردوستی با استفاده از ظرفیت های جوانان و داوطلبان' ترسیم شده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم همه ما به سمتی حرکت کنیم که کشورمان تبدیل به یک جامعه تاب آور شود.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه بخشی از این جامعه تاب آور که به ظرفیت اجتماعی مربوط می شود و ما باید ظرفیت اجتماعی ایجاد و به مردم وصل بشویم؛ افزود: هر وقت جمعیت هلال احمر از مردم فاصله بگیرد به یک سازمان دولتی و رسمی تبدیل می شود که این ماموریت و هدف جمعیت هلال احمر نیست.
ظرفیت های مردمی را به صحنه بیاوریم
رئیس جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه حرکت براساس برنامه؛ منجر به شاخص سازی و شاخص محوری و فاصله گرفتن از کار غیرحرفه ای و روزمرگی می شود، تصریح کرد: با این روش همه ما متعهد می شویم با زبان برنامه با هم صحبت کنیم و ملاک ما برنامه خواهد بود.
ضیائی با بیان اینکه هلال احمر یک جمعیت مردمی است و این از شاخص های ما است که بتوانیم ظرفیت مردم را به صحنه بیاوریم تصریح کرد: تعداد افرادی که می خواهند کار خیر انجام دهند زیاد است اما باید مسیر را برایشان مشخص کنیم و ارزش گذاری کنیم.
رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه اکثر جمعیت های موفق و غنی دنیا پولی از دولت متبوع خود نمی گیرند و نباید منتظر بودجه های دولتی بود، افزود: باید فکر کنیم چگونه می توان متناسب با ماموریت ها منابع پایدار ایجاد کرد.
ضیائی با اشاره به اینکه تا پایان سال جاری تمام طرح های بالای 80درصد پیشرفت در کشور تمام خواهد شد افزود: اگر کاری را می خواهید شروع کنید ابتدا باید مشخص شود که جزو برنامه های تدوین و تصویب شده 10 ساله هلال است یا خیر و پیش بینی منابع اش را داشته باشید .
به گفته رئیس جمعیت هلال احمر در موضوع تقویت بنیه امداد و نجات باید به بهترین شکل عمل کرد چرا که حاکمیت و مردم ما را براساس اصل امداد و نجات می شناسند.
ضیائی با اشاره به اینکه جمعیت در حوزه پاسخگویی به خوبی ورود پیدا کرده، افزود: اما در حوزه پیشگیری، کاهش خطرپذیری و آمادگی مبتنی بر خطر پذیری ، جای کار بسیاری وجود دارد و این همان بحث نرم افزاری است که باید بیشتر به آن توجه شود و به یقین می توان گفت که آمادگی مردم بسیار مهمتر از پاسخگویی است که هلال احمر هم اکنون مشغول آن است.
طرح سلامت یار؛ خدمت ماندگار هلال احمر
رئیس جمعیت هلال احمر در خصوص ضرورت توسعه طرح 'سلامت یار' در کشور نیز گفت: سلامت یار از جمله خدمات ماندگار هلال احمر خواهد بود که باید بصورت مداوم، توانمندسازی و ظرفیت سازی شود.
ضیائی با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم طرح سلامت یار با جان و رفتار مردم عجین شود و به حالت فرهنگ دربیاید افزود: امیدواریم این طرح به زودی از حالت پایلوت خارج و در همه مراکز درمانی کشور اجرایی شود.
اجرای 26 برنامه پروژه محور طی 5 سال آینده
رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به وجود منطقه آزاد در خوزستان دستور صدور مجوز برای تامین خودروهای مورد نیاز و آمبولانس را داد.
ضیائی با اشاره به انجام 26 برنامه پروژه محور در سند پنج ساله جمعیت افزود: تمام سازمان و ارگان های موفق و مدرن دنیا، کارهایشان را بصورت پروژه ای و دوره ای انجام می دهند و تلاش شده در برنامه پنج ساله این موضوع لحاظ شود.
دست همه امدادگران بی مزد و منت را می بوسم
رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به حضور با جان و دل امدادگران در شرایط سخت و بحران افزود: نمونه این حضور را به عینه در سرمای منفی 18درجه گردنه گدوک، مشاهده کردم و این تنها امدادگران هلال احمر هستند که داوطلبانه و بی مزد و منت هر کاری می توانند برای یاری مردم انجام می دهند و این حجم تلاش قابل تقدیر و تحسین است
منبع: ایرنا
ارسال نظر


نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.