title
کد خبر: 237194
00
می‌توان عوارض داروهای ضدبارداری را کاهش داد

یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد: میزان هورمون موجود در داروهای ضدبارداری می‌ تواند تا ۹۲ درصد کاهش پیدا کرده،ضمن اینکه همچنان به طور موثری از بارداری جلوگیری کنند، عوارض به مراتب کمتری خواهند داشت.

به گزارش بهداشت نیوز،  بیشتر داروهای ضد بارداری حاوی هورمون ‌هایی هستند که می توانند عوارض متعددی برای مصرف کننده ایجاد کنند. محققان در پی پاسخ به این سوال بودند که اگر این روش ها بتوانند سطوح پایین تری از هورمون ها را به بدن ما وارد کنند، چه تاثیری در عملکرد آن ها خواهد داشت؟

به همین دلیل تیمی از محققان طی یک مدل محاسباتی محاسبه کردند که سطوح هورمونی در داروهای ضد بارداری رایج می تواند تا ۹۲ درصد کاهش یافته و همچنان در سرکوب تخمک گذاری موثر باشد.

به گفته برندا لین ا. گاوینا، محقق دکترا در دانشگاه دیلیمان فیلیپین، نتایج این مطالعه می ‌تواند به پزشکان با فرمول ‌سازی‌ های دوز بهینه و برنامه درمانی کمک کند.سطوح پایین تر هورمون های اگزوژن یعنی هورمون هایی که از خارج و توسط دارو به بدن معرفی می شوند، می تواند برخی از خطرات و عوارض جانبی مرتبط با دوزهای بالای پیشگیری از بارداری هورمونی، از جمله تغییرات خلق و خو و ترومبوز را کاهش دهد.

یافته های این تیم مطالعاتی نشان داد: ۹۲ درصد از هورمون ها را می توان در داروهای ضد بارداری مبتنی بر استروژن کاهش داده و همچنین دارو های ضد بارداری مبتنی بر پروژسترون را نیز می توان تا ۴۳ درصد کاهش داد. در این میان نکته مهم این است که اگر این دو هورمون را با هم در قالب یک قرص ترکیبی، استفاده کنید، دوز هر کدام می تواند حتی کمتر باشد.

اعضای این تیم مطالعاتی را محققینی از فیلیپین، دانمارک، جمهوری کره و ایالات متحده تشکیل می دادند. این تیم از مدل محاسباتی برای آزمایش تعامل بین سطوح مختلف هورمون در بدن با سطوح مختلف هورمون ‌های بیرونی استفاده کردند.

در این مطالعه سطح هورمون ۲۳ زن بین ۲۰ تا ۳۴ سال با چرخه قاعدگی طبیعی مورد بررسی قرار گرفت. این مدل همچنین نشان می ‌دهد که دوز های ضد بارداری هورمونی را می‌ توان کاهش داد زیرا فقط مراحل خاصی از چرخه قاعدگی در فرایند بارداری مهم است. این امر نیاز به دوزهای ثابت را کاهش داده و سطح کلی هورمون های اگزوژن را در بدن کم می کند.

گفتنی است این مدل همچنین شواهدی را ارائه می‌ کند که نشان می‌ دهد چنین کاهشی در حالی که تخمک‌ گذاری را سرکوب می ‌کند امکان پذیر است. پژوهشگران امیدوار هستند که نتایج این تحقیقات به پزشکان برای توسعه استراتژی‌های دوز بهتر کمک کند.

شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی  PLOS Computational Biology  منتشر شده است.

منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز