title
کد خبر: 237078
00
نکات مهم برای مصرف قرص زینک برای تاثیر بیشتر این دارو

قرص زینک می تواند عملکرد ایمنی بدن ما را به خوبی تنظیم کند و تاثیر زیادی روی آنزیم های بدن و بینایی ما و سوخت و ساز پروتئین ها و کربوهیدارات ها ایفا می کند.

به گزارش بهداشت نیوز، مصرف زینک به ترجیحات شخصی بستگی دارد، مهم نیست که چه زمانی از روز مکمل زینک مصرف شود بدن، روی را دقیقاً به همان روش متابولیزه می کند.

در برخی افراد، مصرف زینک با معده خالی می تواند آنها را بی حال کند، این حالت ممکن است به طور کلی صبحها بیشترباشد. مصرف زینک در شب ممکن است به کیفیت خواب کمک کند.

آزمایش روی بزرگسالان که مشکل خواب داشتند نشان داد افرادی که ترکیبی از ملاتونین، منیزیم و زینک را یک ساعت قبل از خواب در طول هشت هفته مصرف کرده‌اند نسبت به افراد دیگر کیفیت خواب بهتری دارند. همچنین این کارآزمایی بالینی در زنان جوان در حول و حوش سیکل قاعدگی نشان داد مصرف مکمل زینک به میزان دوز تجویز شده در روز به طور قابل توجهی در حال خوب آنها تاثیر داشته است.

آیا می توانید زینک را هر روز مصرف کنید؟
تصمیم به مصرف مکمل زینک یا کمپلکس حاوی روی بستگی به نیازهای فرد دارد. اطمینان از کفایت تغذیه ای این ماده معدنی ضروری و برای حمایت هدفمند از عملکرد سیستم ایمنی، مصرف روزانه آن خوب است اما، باید محتاطانه صورت بگیرد و تا زمانی که دوز توصیه شده را دنبال کنید، مصرف روزانه زینک بی‌خطر است.

چه افرادی کمبود زینک دارند؟
افرادی که بیمار هستند یا روش های تغذیه ای را دنبال می کنند که جذب مواد معدنی را در روده کاهش می دهد، اغلب دچار کمبود روی می شوند.

گیاهخواران اغلب به دلیل اینکه بسیاری از منابع غذایی مانند گوشت را مصرف نمی کنند، دچار کمبود روی هستند. لوبیاها و غلاتی که این افراد مصرف می کنند، دارای ترکیباتی می باشند که مانع از جذب و استفاده کامل روی توسط بدن می شود.

چه کسانی بیشتر به روی یا زینک نیاز دارند؟
زنان شیرده و باردار
افراد دارای فعالیت ورزشی منظم
بیماران دچار مشکلات کبدی و کلیوی
بیماران مبتلابه دیابت
افراد دچار کم‌خونی
افراد مبتلا به عفونت‌ها
افراد دچار سوختگی
بیماران مبتلابه سرطان
افراد مبتلابه نورودرماتیت و پسوریازیس
افراد مبتلا به زخم‌های پوستی
 

چه مواد غذایی را نباید با زینک مصرف کرد؟
برخی از غذاها و سایر مواد معدنی مصرف شده در دوزهای بالا می توانند در جذب زینک اختلال ایجاد کنند، از جمله موارد زیر:

غذاهای پر از سبوس و فیبر
کلسیم
فسفر
مس
اهن
در صورت مصرف این غذاها و مواد معدنی باید سعی کنید مکمل زینک را حداقل دو ساعت قبل یا بعد از آن مصرف کنید.

برای تداخلات دارویی احتمالی (مانند آنتی بیوتیک ها، دیورتیک ها و غیره)، بهتر است مستقیماً با پزشک خود مشورت کنید.

دوز فراموش شده دارو زینک
اگر یک نوبت از این دارو را فراموش کردید، در اسرع وقت آن را مصرف کنید. با این حال، اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است دوز فراموش شده را رها کنید و به برنامه دوز معمولی خود بازگردید و مصرف دوزها را دو برابر نکنید.

اگر مصرف مکمل‌های زینک را برای یک یا چند روز از دست دادید، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد زیرا کمی طول می‌کشد تا بدن‌تان به‌طور جدی روی کم کند. با این حال، اگر متخصص مراقبت های بهداشتی شما توصیه کرده است که زینک را مصرف کنید به یاد داشته باشید که آن را طبق دستور هر روز مصرف کنید.

نگهداری داروی زینک
دور از دسترس اطفال نگه دارید.
دارو را در ظرف دربسته در دمای اتاق، دور از گرما، رطوبت و نور مستقیم نگهداری کنید تا از یخ زدگی نگهداری شود.
داروهای تاریخ گذشته یا داروهایی که دیگر مورد نیاز نیستند را نگه ندارید.

منبع: مفدا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز