title
کد خبر: 236322
00
واکنش سلول‌های انسانی به بی‌وزنی در فضا

محققان دانشگاه ایالتی اوکلاهما در مطالعه اخیر خود، به بینش های جدیدی در رابطه با نحوه واکنش سلول ها به بی وزنی در فضا، دست یافته اند. شرایط گرانش در فضا که به عنوان ریزگرانش شناخته می شود، مجموعه منحصر به فردی از پاسخ های استرس سلولی را ایجاد می کند.

به گزارش بهداشت نیوز، یافته های این مطالعه، نشان داده که پروتئین  SUMO نقش کلیدی در سازگاری سلول ها با ریزگرانش شبیه سازی شده ایفا می کند.

پژوهشگران توضیح داده اند، تحت شرایط گرانش طبیعی، SUMO نقش مهمی در بسیاری از فرآیندهای سلولی از جمله ترمیم آسیب DNA، تنظیم اسکلت سلولی، تقسیم سلولی و گردش پروتئین، و همچنین پاسخ به استرس ایفا می کند. این اولین مطالعه ای است که به بررسی نقش SUMO در پاسخ سلول ها به ریزگرانش پرداخته است.

دانشمندان، برای درک اینکه کدام فرآیندهای سلولی تحت تأثیر استرس ریزگرانش قرار گرفته اند، سطوح بیان پروتئین SUMO را در سلول هایی که تحت شرایط گرانشی مختلفی قرار گرفته بودند، مقایسه کردند. سپس، برای اینکه بفهمند چه چیزی باعث این تغییرات پروتئینی شده است، با استفاده از طیف ‌سنجی جرمی به بررسی دقیق ‌تر این موضوع که کدام یک از این پروتئین‌ ها با SUMO برهم ‌کنش دارند، پرداختند.

پس از تجزیه و تحلیل داده ها، محققان 37 پروتئین را شناسایی کردند که از نظر فیزیکی با SUMO تعامل داشتند. این 37 پروتئین شامل پروتئین هایی بودند که برای ترمیم آسیب DNA مهم هستند و همچنین پروتئین هایی که در تولید انرژی و پروتئین و همچنین حفظ شکل سلول، تقسیم سلولی و گردش پروتئین در داخل سلول ها نقش دارند.

در مرحله بعد، محققان قصد دارند تعیین کنند که آیا فقدان اصلاح SUMO در پروتئین ‌های خاص، زمانی که سلول در معرض ریزگرانش شبیه‌ سازی ‌شده قرار می ‌گیرد، برای سلول مضر است یا خیر.

یافته های تحقیقاتی در نشست سالانه انجمن آمریکایی بیوشیمی و زیست شناسی مولکولی، ارائه شده اند.

منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز