title
کد خبر: 236303
00
رونمایی از یک رایانه کوانتومی برای تحقیقات پزشکی

شرکت آی‌بی‌ام از اولین رایانه کوانتومی جهان که به تحقیقات مراقبت‌های بهداشتی اختصاص یافته است، رونمایی کرد. این رایانه کوانتومی اکنون در اختیار کلینیک کلیولند است.

به گزارش بهداشت نیوز، شرکت آی‌بی‌ام (IBM) و کلینیک کلیولند از یک رایانه کوانتومی رونمایی کردند که می‌تواند نوآوری‌های پزشکی را به شکلی بی‌سابقه پیش ببرد. این رایانه کوانتومی موسوم به Quantum System One برای پردازش حجم زیادی از داده‌ها با سرعت بالا ساخته شده و اکنون در محوطه این کلینیک مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

استقرار این رایانه کوانتومی، بخشی از همکاری ۱۰ ساله بین شرکت IBM و کلینیک کلیولند به نام Discovery Accelerator است.

تام میهالویچ، مدیر کلینیک کلیولند در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: این یک نقطه عطف در مشارکت نوآورانه ما با آی‌بی‌ام است، زیرا ما راه‌های جدیدی را برای استفاده از قدرت محاسبات کوانتومی در مراقبت‌های بهداشتی بررسی می‌کنیم.

یک رایانه کوانتومی جدید

گفته می‌شود که این برای نخستین بار در جهان است که یک رایانه کوانتومی صرفاً به تحقیقات مراقبت‌های بهداشتی اختصاص می‌یابد.

رایانه کوانتومی یک فناوری به سرعت در حال توسعه است که از پدیده‌های کوانتومی برای حل مسائل پیچیده‌ای استفاده می‌کند که رایانه‌های معمولی قادر به حل آنها نیستند.

این رایانه کوانتومی پنج فوت (۱.۵ متر) ارتفاع دارد و از آن برای پیشبرد توسعه پزشکی، شناسایی درمان‌های بیماری‌های پیچیده، یافتن مولکول‌های جدید برای ایجاد داروهای مؤثر، توالی‌یابی ژن‌ها برای پژوهش‌های سرطان و حتی ایجاد شغل در بخش فناوری استفاده می‌شود.

میهالویچ می‌گوید: این فناوری نوید یک انقلاب را در مراقبت‌های بهداشتی و سرعت بخشیدن به پیشرفت مراقبت‌ها، درمان‌ها و راه‌حل‌های جدید برای بیماران می‌دهد. حوزه کوانتوم و سایر فناوری‌های محاسباتی پیشرفته به پژوهشگران کمک می‌کنند تا با تنگناهای علمی تاریخی مقابله کنند و به‌طور بالقوه درمان‌های جدیدی برای بیماران مبتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان، دیابت و آلزایمر پیدا کنند.

هدف برنامه Discovery Accelerator تسریع تحقیقات بهداشتی و علوم زیستی در جهان است. این همکاری که در سال ۲۰۲۱ اعلام شد، با هدف پیشبرد تحقیقات زیست‌پزشکی با ترکیب قدرت هوش مصنوعی، محاسبات ابری ترکیبی و محاسبات کوانتومی طرح‌ریزی شده است.

بر اساس یک بیانیه مطبوعاتی، ابتکارات دیگر در این برنامه همکاری شامل توسعه یک مدل مبتنی بر کوانتوم برای پیش‌بینی خطرات قلبی و عروقی پس از جراحی غیر قلبی، استفاده از هوش مصنوعی برای توالی‌یابی ژنوم و جستجو در پایگاه‌های اطلاعاتی بزرگ هدف دارو برای کمک به بیماران مبتلا به بیماری‌هایی مانند آلزایمر است.

منبع: مفدا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز