title
کد خبر: 235232
00
نکاتی مهم درباره نحوه آماده کردن دمنوش‏ها و جوشانده ‏ها

دمنوش‏ها : اصولاً به بخش و قسمت‏هایی از اندام هوایی گیاه مانند گلبرگ ها و گل‏ها که گاهی همراه با برگ‏های تازه و انتهایی گیاه همراه است اطلاق می‏شود. جوشانده‏ ها: در تهیه جوشانده‏ها از اندام‏های سخت و ضخیم گیاهان مانند ریشه، ساقه و بذر استفاده می‏شود لذا نحوه آماده سازی آنها نیز با دمکردنی‏ها متفاوت است.

به گزارش بهداشت نیوز، دمنوش‏ها: اصولاً به بخش و قسمت‏هایی از اندام هوایی گیاه مانند گلبرگ‎ها و گل‏ها که گاهی همراه با برگ‏های تازه و انتهایی گیاه همراه است اطلاق می‏شود.

جوشانده ‏ها: در تهیه جوشانده‏ها از اندام‏های سخت و ضخیم گیاهان مانند ریشه، ساقه و بذر استفاده می‏شود لذا نحوه آماده سازی آنها نیز با دمکردنی‏ها متفاوت است. قبل از مصرف قسمت‏های گیاه، باید آن را پاک نمود و چوب‏ها و گرد و خاک آن را کاملاً جدا کرد ولی تا حد امکان آن را نشویید؛ زیرا ممکن است ساختار گیاه تغییر یابد. 

 دم کردن گیاه باید در ظرفی انجام شود که مسیر خروج بخار آن مسدود و بسته باشد تا اسانس و جوهره و مواد موثره گیاه از طریق لوله قوری به صورت بخار خارج نشود. برای تهیه جوشانده‏ها و دم کرده‏ها هرگز نباید از ظروف فلزی استفاده کرد. ظروف لعابی برای جوشانده‏ها مناسب‏تر هستند. 

 برای تهیه دمنوش باید مراقب مقدار آب مصرفی بود و میزان آن را به دقت اندازه‏ گیری کرد.   

در تهیه جوشانده‏ها باید گیاه را پس از شستشوی مختصر با آب سرد آنرا در ظرف محتوی آب سرد قرارداده و سپس گرمای آب را به مرحله جوش رساند. اگر مدت جوشاندن مشخص نشده باشد پس از آنکه محلول به مدت چند ثانیه جوشید آنرا از روی حرارت برداشته و برای مدتی آنرا به حال خود بگذارید. برای جوشاندن ریشه و ساقه و پوست گیاهان 5 تا 10 دقیقه کافی است. 

 در تهیه دمکرده‏ها و جوشانده مواد گیاهی چه خشک شده و یا تازه باشند باید به یک میزان از آنها استفاده کرد به دلیل اینکه گیاه تازه دارای مقداری آب در بافت‏های خود می‏باشد ولی میزان ماده موثره آن فعال‏تر عمل می‏کند لذا اثر درمانی آن با نوع خشک شده تقریباً برابر است.   

عصاره‏های حاصل از دم کرده و جوشانده را باید بطور خالص مصرف کرد اما اگر فرد دارای بیماری خاصی نباشد می‏توان آنرا با مقداری عسل شیرین نموده سپس مصرف کرد. 

 گیاهانی که از نظر اسانس قوی هستند، نباید، جوشانده شوند، زیرا مواد موثره گیاه از حرارت 60 درجه سانتی‏گرادربه بالا شروع  به از بین رفتن می‏کنند.   

در استفاده از فرآورده‏های گیاهی نباید زیاده‏روی کرد و اصولاً مقدار معمول استفاده از اغلب آن‏ها یک تا سه لیوان در روز به مدت یک هفته در ماه است. برای مصرف طولانی مدت باید از متخصصان امر مشورت کرد.   

مصرف برخی دمنوشها مانند نعناع بعد از غذا و برخی مانند گل‏گاوزبان و سنبل‏الطیب و دمنوش‏های مفرح و مفید برای کلیه و کبد و قلب و اعصاب پیش از وعده‏های غذایی است. 

 دمنوش‏هایی مانند بادرنجبویه و به لیمو برای اعصاب و افسردگی  مفید است می‏توان روزانه بجای چای از آن استفاده کرد.

گردآرونده:دکتر مریم اهوازی منابع:

1- ناصری محسن.حفظ سلامتی از دیدگاه طب سنتی ایران. 1393. انتشارات طب سنتی ایران.

2- ضیایی سید علی و همکاران. احتیاط مصرف و تداخلات دارویی گیاهان دارویی بر اساس شواهد و مستندات. ویرایش دوم. 1394. انتشارات تیمور زاده

3- تشکری نرگس. دمنوش و درمان. 1396. انتشارات نخبگان.

4- قلی پور جواد علی. مزاج شناسی. 1396. انتشارات مارینا.

5- فتعلی سمیه. بهداشت روان در منابع طب ایرانی. 1396. انتشارات ایرانیان طب.

6- فتاحی محمد و فتاحی بهمن. مبانی گیاهان دارویی. 1389. انتشارات جهاد دانشگاهی تهران.

7- دریایی محمد. درمان بیماریها با سردنوش‏ها و دمنوش‏ها. 1392. انتشارات سفیر اردهال.

8-اعظم خان محمد. نیر اعظم د رشناخت نبض و انواع آن. 1395. انتشارات طب سنتی ایران.   

9- دریایی محمد. دانش نامه طبی مسائل زنان در پرتو طب ایرانی. 1389. انتشارات سفیر اردهال.

10- هافمن دیوید. نسخه‏های گیاهی برای افراد بالای 50 سال.1388. انتشارات مجتمع آموزشی کشاورزی سبز ایران.

11- شبوعی اسماعیل. درمان گیاهی.نشر نیکا. چاپ سوم. 1375.

12- مظفریان ولی‏ا.... فرهنگ نامهای ایران. فرهنگ معاصر.1375.

13- جم زاد زیبا. فلور ایران شماره 76. موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع. چاپ اول. 1391.

14- محمودی بهارک. آشنایی با اسانس های معطر گیاهی و اثرات شفابخش آنها. نور دانش.چاپ اول 1381.

15- زارع زاده عباس. دایره‏المعارف گیاهان دارویی. جلد اول و دوم. وصال.چاپ اول.1383.

16- علی زرگری. گیاهان دارویی. جلد پنجم. دانشگاه تهران. چاپ هفتم.1376.

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز