title
کد خبر: 235197
00
یک صمغ با خواص فراوان دارویی

کتیرا صمغی است که به صورت طبیعی یا در اثر شکاف دادن بافت ساقه گونه هایی از گون به دست می آید. ایران مهمترین تولیدکننده کتیراست.

به گزارش بهداشت نیوز، صمغ کتیرا،تراوه خشک شدة طبیعی حاصل از برخـی گونه­های Astragalus بوده و به عنوان یک هیدروکلوئید با کیفیت، در فهرست GRAS قرار دارد.

کتیـرا مـاده ای سـخت، مقاوم، بدون بو و کمی شیرین دارای رنگهای سفید تا قهوه ای بوده و به راحتی قابل پودر شدن است. صمغهای ترشحی، در زمره قـدیمی­تـرین عوامـل قـوام دهنده و پایدارکننده به شمار می­روند. استفاده روز افزون ایـن مـاده در صـنایع مختلـف آن را بـه صـورت مـاده ی ارزشـمند اقتصادی تبدیل کرده است. انتخاب واستفاده از صمغ­هادر فراینـدهای مختلـف مسـتلزم شناسایی ترکیبات موجود در آنها اسـت.آلکـان­هـا بیشـترین ترکیب­های موجود در صمغ کتیراست.

پولگون، ترکیـب دیگـر عصاره صمغ کتیرا گونـه Astragalus calliphysa Bge   اسـت. این ترکیب در بسیاری از روغن­های اسانسـی بـا درصـد قابـل توجهی وجود دارد. پولگون دارای خاصیت ضد بـاکتری و ضـد درد است، به ویژه اینکه روی سوش­های مختلف سالمونلا مؤثر می­باشد پولگون قادر است از رشد کاندیدا آلبیکانس و سالمونلا جلوگیری نماید.

همچنین اثر ضد درد این صمغ به ترکیب پولگون نسبت داده شده است که از طریق مهار اسید آراشیدونیک اسید و سنتز پروستاگلندین­ها و اثر بر اپیوئیدها می باشد.ترکیب دیگر ژرانیول موجود در این صمغ است که اثرات ضد باکتریـایی و ضد قارچی از خود نشان می­دهد.که این تاثیر به خاطر وجود ترکیب کارواکرول می باشد. کارواکرول داری طیف وسیعی از اثرات ضد میکروبی است.

این ماده باعث مهار فعالیت ATPase و افزایش نفوذپذیری غیراختصاصی غشای سلول باکتری می­شود و نه تنها خود باعث مهار جمعیت میکروبی میشود بلکه با افزایش نفوذپذیری غشاء باکتری­ها، آنها را نسبت به سایر مواد ضد باکتری حساس و آسیب پذیر می­نماید.

موضوع مهم دگر در مورد کارواکرول اثرات ضد التهابی و ضد دردی آن است که قابلیت مهار التهاب و تخفیف پروسه­های تخریبی ناشی از آن را دارد. بنابراین با توجه به ترکیبـات موجود در عصاره ایـن صـمغ پتانسـیل بـالقوه بـرای در زمینه پزشکی و صنایع غذایی دارد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز