title
کد خبر: 234922
00
درمان ورم معده در طب سنتی

ورم معده مزمن یا گاستریت یک عفونت باکتریایی است که باعث التهاب و فرسایش دیواره معده می‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز، با توجه مشکلاتی که ورم مزمن معده ایجاد می‌کند، درمان به موقع و سریع آن ضرورت دارد. در این مواقع بهتر است به پزشک مراجعه کنید. اما در کنار آن رعایت توصیه‌های طب سنتی هم به درمان سریع این بیماری کمک می‌کند. این توصیه‌ها عبارتند از:

 رژیم غذایی ضد التهابی
یکی از راه‌های درمان گاستریت معده مصرف غذاهایی است که از ورم معده جلوگیری می‌کنند. این غذاها شامل کلم بروکلی و روغن زیتون است. از آنجایی که در این بیماری التهاب مخاط معده زیاد می‌شود، غذاهای ضدالتهابی به درمان کمک زیادی می‌کند.

اگرچه محققان معتقدند در کوتاه مدت رژیم غذایی ضدالتهابی به درمان بیماری کمک زیادی نمی‌کند، اما در بلند مدت می‌تواند در بهبود علائم بیماری مؤثر شود. غذاهایی که گاستریت معده را شدیدتر می‌کنند عبارتند از:

غذاهای فراوری شده
غذاهای حاوی گلوتن
غذاهای ترش و اسیدی
محصولات لبنی
غذاهای شیرین
غذاهای ادویه دار
نوشیدنی‌های حاوی الکل

مکمل‌های حاوی سیر

یکی دیگر از راه‌های درمان ورم مزمن معده در طب سنتی مصرف عصاره سیر است. تحقیقات زیادی نشان می‌دهد که این ماده خوراکی سطح علائم ورم معده را به حداقل می‌رساند. اگر سیر خام را خرد کرده و سپس آن را میل کنید و بلافاصله ۲ لیوان آب روی آن بنوشید به درمان این بیماری کمک می‌کند.

اگر از طعم سیر خوشتان نمی‌آید آن را خرد کنید و بعد با یک قاشق کره بادام زمینی و یا در داخل یک خرما میل کنید. شیرینی این غذاها طعم بد سیر را از بین می‌برد.

غذاهای حاوی پروبیوتیک 
غذاهای حاوی پروبیوتیک می‌توانند به هضم غذا کمک کرده و حرکات منظم روده را تحریک کنند. همچنین مکمل‌های پروبیوتیک باکتری‌های مفید دستگاه گوارش را افزایش می‌دهند. همین عامل از شدت پیدا کردن ورم معده پیشگیری می‌کند. از جمله غذاهایی که حاوی پروبیوتیک هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ماست
کلم ترش
کفیر (نوشیدنی حاصل از شیر و دانه‌های کفیر).
مصرف چای سبز با عسل
یکی دیگر از راه‌های درمان گاستریت معده در طب سنتی مصرف چای سبز است. شما می‌توانید این نوشیدنی را یک بار در هفته میل کنید. برای تاثیر بهتر بر روی ورم معده یک قاشق عسل طبیعی را در آن حل کرده و سپس بنوشید. عسل طبیعی به دلیل خاصیت ضدباکتریایی می‌تواند با عفونت معده مبارزه کند. چای سبز هم حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که درد معده را تسکین می‌دهد.

استفاده از روغن‌های گیاهی

یکی دیگر از راه‌های درمان ورم معده مزمن مصرف روغن‌های گیاهی است. زیرا این موادغذایی بر روی سیستم هضم غذا تاثیر مثبت می‌گذارد. البته گفته می‌شود روغن‌های گیاهی را نخورید و فقط روی پوست بزنید. مالیدن روغن روی ناحیه معده به تسکین درد آن کمک زیادی می‌کند.

نوشیدنی دمنوش‌ها 

نعناع فلفلی، زنجبیل، گل میخک و آویشن از جمله گیاهانی هستند که اگر دمنوش آن‌ها را میل کنید به درمان گاستریت معده کمک زیادی می‌کنند. برای این کار هر سه روز یک بار یکی از دمنوش‌های گفته شده را میل کنید.

افزایش وعده‌های غذایی

برای درمان ورم معده نباید در ۳ وعده غذایی به مقدار زیادی غذا بخورید. بلکه به جای اینکه تعداد دفعات غذاخوردن را زیاد کنید. در عوض میزان غذایی را که می خورید کم کنید. همچنین به سراغ غذاهای سبک و کم حجم بروید. غذاهای حاوی کربوهیدرات مثل برنج، سیب زمینی و یا ماکارونی و گوشت‌ها سنگین‌ هستند و ورم معده را تشدید می‌کنند.

پرهیز از استعمال دخانیات 
همان‌طور که گفتیم سیگار و تنباکو باعث بوجود آمدن ورم معده می‌شود. سیگار کشیدن به مخاط معده آسیب می‌رساند و همین عامل فرد را در خطر ابتلا به سرطان معده قرار می‌دهد. همچنین مصرف داروهای ضد درد مثل ایبوپروفن و آسپیرین ‌هم باعث تشدید این بیماری می‌شود.

کنترل استرس
یکی دیگر از راه‌های درمان ورم معده مزمن کاهش استرس است. زیرا استرس بیش از حد باعث افزایش اسید معده می‌شود و این عامل در افزایش درد و سوزش معده تاثیرگذار است. بهترین راه حفظ خونسری و آرامش است.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز