title
کد خبر: 234540
00
ایران، مرجع جهانی درمان مجروحان شیمیایی است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن تاکید بر تلاش های بی بدیل حوزه داروسازی در دوران کرونا گفت: در این دوره با زحمات تلاشگران داروسازی، شش نوع واکسن با پلتفرم های مختلف در کشور تولید شد.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر بهرام عین اللهی، در پنجمین کنگره یادواره شهدای داروساز و سلامت کشور اظهار کرد: ما امروزه باتحریف تاریخ مواجهیم و باید برای تبیین واقعیات تلاش کنیم. 

 

وی افزود: دانشجویان و نسل جوان ما باید با تاریخ کشور آشناتر شوند، چراکه دشمنان ما به دنبال  تحریف و قلب واقعیت ها هستند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزاری همایش های یادواره را  ضرورتی برای مقابله با تحریف تاریخ  عنوان کرد و گفت: اینگونه جلسات، میراث و دستاوردهای گرانبهای  را به ما یادآوری می کنند. نسل جوان ما در زمان انقلاب حضور نداشتند و ما با روایت تاریخ انقلاب و دفاع مقدس برای آنها مانع از تحریف وقایع  و رواج‌اطلاعات نادرست می شویم. 

 

دکتر عین اللهی با بیان اینکه یکی از برجسته ترین صفحات تاریخ، فعالیت و حضور ایثارگرانه نیروهای  حوزه سلامت است، تصریح کرد: چنانچه بخواهیم دستاوردهای انقلاب را برشماریم، قطعا یکی از پرافتخار ترین حوزه ها ی بعداز انقلاب اسلامی، حوزه سلامت خواهد بود.

 

وی افزود: مقایسه حوزه سلامت قبل و بعداز انقلاب اسلامی محمل آموختنی های بسیاری است، زیرا قبل از انقلاب، به رغم  اینکه جمعیت ما یک سوم جمعیت فعلی بود، تعداد زیادی از بیماران برای درمان های جزیی به خارج از کشور سفر می کردند، در آن دوره، در  بسیاری از شاخص ها، عقب بودیم، در کل کشور فقط 8 دانشگاه علوم پزشکی وجود داشت و تنها 180 هزار دانشجو داشتیم، درحالی که اکنون نزدیک به 4 میلیون دانشجو در تمام رشته ها و 270 هزار دانشجو در رشته های علوم پزشکی داریم. درحال در  حاضر تمام رشته ها و مقاطع در دانشگاه ها آموزش صورت می گیرد  و از حیث نیروی انسانی در وضعیت مطلوبی قرار داریم. 

 

دکتر عین اللهی ادامه داد: در حوزه همکاری های بین المللی در زمینه آموزش می توان به تاسیس شعبه دانشگاه سبطین در عراق اشاره کرد که نیروی انسانی متخصص ما در این دانشگاه مشغول فعالیت است. 

 

وزیر بهداشت با بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت، ایران را در  تمامی شاخص های حوزه سلامت، موفق ترین کشور منطقه   معرفی کرده است، خاطرنشان کرد: دکتر المنظری، مدیر دفتر سازمان جهانی بهداشت در منطقه مدیترانه شرقی، هفته پیش با حضور در اجلاس مدیران انتقال خون کشورهای عضو گروه پنج در تهران، جمهوری اسلامی ایران را کشوری موفق در منطقه معرفی و عنوان کرد که شاخص های بهداشت و درمان ایران باید با کشورهای پیشرفته آمریکایی و اروپایی مقایسه شود و‌ این موفقیت ها با تلاش استادان، متخصصان و دانشمندان حوزه سلامت به حاصل شده است.

 

وی با اشاره به حضور و فعالیت نیروی انسانی کارآمد در کشورمان، گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون، هر مانعی که می توانستند از جمله تحریم ها، برای ما ایجاد کردند، اما ملت ما توانست با قدرت هر چه بیشتر بر موانع ایجاد شده از سوی کشورها، فائق آید و سربلند و پیروز شود.   

 

وی ادامه داد: حماسه دفاع مقدس فصل های مختلفی دارد و‌  فصل سلامت بسیار درخشان است. خدمت به مجروحین در نزدیک ترین فاصله از  خط آتش، جز با ایثار و فداکاری میسر نمی شد. این رشادت ها باید در قالب فیلم، مستند و سریال به تصویر کشیده شود تا نسل جوان بتوانند تجسم کنند و بیشتر با آنها آشنا شوند. 

 

وی درخصوص درمان جانبازان شیمیایی گفت: در هیچکدام از دانشکده های پزشکی آموزش داده نشده بود که جانبازان شیمیایی چگونه باید درمان شوند؛ اما وقتی با تهاجم شیمیایی مواجه شدیم، جوانان دانشمند ما با مطالعه و تحقیق و فراگیری  دانش تخصصی، توانستند بهترین  روش های درمان  جانبازان شیمیایی را به دست آورند. امروزه مقالات مرتبط با درمان مصدومان شیمیایی در جمهوری اسلامی ایران به عنوان منبع شناخته شده و  تمام دنیا به آن استناد می کنند.

 

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: ویروس کرونا در همه دنیا  فرا گیر شد و تمام مردم دنیا را درگیر کرد؛ اما باید دید  که کدام کشور توانست به خوبی با آن مقابله کند.

 

وی افزود: در همه گیری کووید 19، تحریم ها  علیه کشور ما برداشته نشد که این اقدام ناجوانمردانه از سوی قدرت های حاکم، در تاریخ نوشته خواهد شد و به رغم  این که در کواکس نیز مشارکت کردیم، اما هیچ واکسنی به جمهوری اسلامی ایران تحویل داده نشد.

 

دکتر عین اللهی افزود: خوشبختانه دانشمندان جوان، متعهد و متخصص ما در مجموعه های مختلف ، دست به کار شدند و  ما توانستیم بهترین واکسن ها را تولید کنیم.

 

وی گفت: در آغاز دولت آیت الله رییسی، تنها 15 میلیون دُز واکسن عمدتا به کادر سلامت و افراد مسن، تزریق شده بود، اما در دولت سیزدهم به دلیل تامین مقدار کافی واکسن از طریق واردات و تولید داخل و با بسیج مردمی، واکسیناسیون سراسری صورت گرفت؛ به طوریکه در روز  تا یک میلیون و 600 هزار دُز واکسن تزریق می شد.

 

وی با اشاره به رهنمودهای راهگشا و هدایت بخش رهبر معظم انقلاب گفت: صحنه هایی که در حوزه سلامت رقم خورد، در دنیا بی نظیر است. در بسیاری از کشورها، کادر سلامت از بیماران دوری می کردند، اما در جمهوری اسلامی ایران جمعیت عظیم  بیماران با ایثارگری های کادر سلامت، درمان شدند.

 

وی ضمن تاکید بر تلاش های بی بدیل حوزه داروسازی در دوران کرونا، گفت: در این دوره با زحمات تلاشگران داروسازی، شش نوع واکسن با پلتفرم های مختلف در کشور تولید شد.

 

وی با بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت، جمهوری اسلامی ایران را تنها کشور تولیدکننده واکسن در منطقه معرفی کرده است، گفت: با کمک نیروی انسانی متعهد، متبحر و متدین، توانستیم بر کرونا پیروز شویم و این موفقیت در تاریخ پرافتخارمان ثبت شد.

 

لزوم تقویت ارتباط بین دانشکده های داروسازی و صنعت

 

وی با تاکید بر تقویت پیوست های فرهنگی در حوزه سلامت، گفت: دانشکده های داروسازی کشور رشد خوبی دارند، در تمامی مقاطع افراد نخبه و دانشمندی داریم، اما ارتباط بین دانشکده ها و صنعت نیاز به تقویت دارد.

 

رشد ۴۳ درصدی در حوزه دانش بنیان سلامت

 

دکتر عین اللهی با اشاره به رشد 43 درصدی در حوزه دانش بنیان سلامت، گفت: در حوزه دانش بنیان، دانشمندان ما توانستند محصولات با کیفیتی تولید کنند.

 

وی درخصوص تجاری سازی محصولات دانش بنیان، افزود: شرکت ها باید به جوانان در تجاری سازی محصولات تولید شده شان کمک کنند.

 

دکتر عین اللهی در پایان درخصوص دستاوردهای حاصل شده در عرصه دیپلماسی سلامت، گفت: در اجلاس مجمع عمومی سازمان جهانی بهداشت در ژنو، با 10 وزیر بهداشت از کشورهای مختلف مذاکره داشتیم و تمام آنها تقاضای خرید دارو و تجهیزات پزشکی ایرانی را داشتند؛ زیرا به کیفیت  دارو و تجهیزات ایرانی واقف بودند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز