title
کد خبر: 234468
00
خواص بینظیر شاهدانه از درمان تب تامیگرن

شاهدانه یکی از قدیمیترین گیاهان اهلی و جزء اولین گیاهانی بوده است که توسط انسان کشت میشده است. به طوری که شواهد باستان شناسی نشان میدهد، استفاده از آن به دوره نوسنگی (period Neolithic) برمیگردد .

به گزارش بهداشت نیوز، شاهدانه با نام علمی Cannabis sativa،گیاهی علفی، یکساله و متعلق به خانواده Cannabacea است و با نامهای  Indian hemp ،Hemp ،Marihuana ، Marijuana hemp Indusدر اروپا شناخته میشود.

این گیاه معمولاً دو پایه بوده و گلهای نر و ماده این گیاه، بر روی پایه های جداگانه قرار دارند و عموماً گلهای نر کمی زودتر از گلهای ماده تشکیل و ظاهر میشوند. البته ارقام یک پایه و هرمافرودیت آن نیز وجود دارد. این گیاه برگهای پنجه ای با پنج تا هفت برگچه دندانه دار دارد و دارای واریته ها و شکلهای مختلف با بوی قوی و مطبوع است و ارتفاع آن به متر 1 -3 میرسد . منشأ اولیه این گیاه در نقاط مرکزی آسیا میباشد و امروزه به علت توسعههای که از نظر پراکندگی پیدا کرده در غالب نواحی گرم و معتدل، کشت و پرورش داده میشود .

موطن اصلی این گیاه ایران، افغانستان، بخشی از جنوب قزاقستان و حتی سیبری میباشد . ایران یکی از رویشگاههای مهم این گیاه ارزشمند به شمار میرود، به طوری که نمونه های خودرو و زراعی آن در استانهای مختلف ایران یافت میشوند. بنابراین، تنوع ژنتیکی گستردهای از این گیاه در ایران وجود دارد . بررسیها نشان میدهد که این گیاه در مناطق غربی، جنوب غربی ایران و همچنین مناطقی از استانهای گیلان، مازندران، بلوچستان، خراسان، بندر گز و اراک کشت میشود.

روغن شاهدانه دارای مقادیر بالای اسیدهای چرب اشباع نشده از جمله گاما لینولئیک اسید است که در صنایع تولید کرمهای آرایشی و سایر فرآورده های آرایشی و بهداشتی مانند مرطوب کننده ها و شامپوها، روغن ماساژ، حالت دهنده ها، لوسیونها و غیره استفاده میشود. محصولات بهداشتی حاصل از شاهدانه نه تنها حساسیت زا نیستند بلکه برای آنها خاصیت ترمیم کنندگی پوست نیز گزارش شده است.

ترکیبات موجود در شاهدانه به درمان درد و تسکین عوارض ناشی از برخی درمانهای پزشکی کمک میکند. کانابیدیول که از مهمترین ترکیبات شاهدانه است موجب تسکین انواع دردهای مزمن و غیرمزمن و درمان تشنج تب دار، التهاب، اضطراب و تهوع میشود. مطالعات اخیر نشان میدهند که ترکیبات مذکور در درمان سرطان سینه و سایر انواع سرطان و تعدیل علائم اسکیزوفرنی و ام. اس، میگرن و روماتیسم و غیره مؤثر میباشند.

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز