title
کد خبر: 234112
00
اگر قصد چربی سوزی دارید در این ساعت روز ورزش کنید

سال ها است که به طور تجربی توصیه می شود بهترین ساعات برای ورزش، ساعات اولیه صبح است. مطالعات انجام شده روی موش های آزمایشگاهی نشان می دهد که انجام ورزش با شدت بالا در صبح ممکن است به افزایش متابولیسم و سوزاندن بیشتر چربی بدن کمک کند.

به گزارش بهداشت نیوز، مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد: اگر قصد لاغری و سوزاندن بیشتر چربی را دارید بهتر است ساعات ورزش و تمرین خود را به صبح زود منتقل کنید.

مطالعه ‌ای که روی موش ‌ها توسط تیمی مشترک از پژوهشگران مؤسسه کارولینسکا در سوئد و دانشگاه کپنهاگ در دانمارک انجام شد، نشان می دهد:ورزش صبحگاهی به جای داشتن فعالیت بدنی در عصر می ‌تواند به سوزاندن بیشتر  چربی ‌های بدن کمک کند.

به گفته محققان، بسیاری از فرآیندهای بیولوژیکی که در بدن ما در حال انجام است، بر اساس ریتم شبانه روزی ما یا همان چرخه ۲۴ ساعته که بخشی از ساعت داخلی بدن است، متفاوت عمل می کند. برای آزمایش این که ریتم ساعت داخلی بدن انسان چگونه بر توانایی برای سوزاندن چربی تأثیر می ‌گذارد، محققان گروهی از موش های آزمایشگاهی را مورد مطالعه قرار دادند.

در این تحقیقات دو گروه از موش ‌ها وادار شدند که در یکی از دو نقطه از چرخه روزانه ‌شان یعنی صبح و عصر به فعالیت بپردازند.  یک چرخه شامل فاز فعال اولیه و یک مرحله استراحت اولیه و جلسات تمرینی با شدت بالا را در صبح بوده و چرخه دوم مشابه این برنامه ولی در عصر اجرا شد.

محققان در پی این مطالعه دریافتند؛ ورزش کردن در اوایل روز بیان ژن ‌های مرتبط با تجزیه چربی بدن موش‌ ها را افزایش داده و میزان متابولیسم آن ها را بیشتر می کند. این موضوع بدان معناست که موش ها نه تنها در طول تمرینات صبحگاهی چربی بیشتری می سوزانند، بلکه در بقیه روز نیز کالری بیشتری مصرف می کنند.

پروفسور جولین از پژوهشگران ارشد این تیم مطالعاتی و استاد گروه پزشکی مولکولی و جراحی و گروه فیزیولوژی و فارماکولوژی، موسسه کارولینسکا در رابطه با موضوع فوق گفت: نتایج بررسی های ما نشان می ‌دهد که ورزش در ساعات صبح می ‌تواند از نظر افزایش متابولیسم و سوزاندن چربی مؤثرتر از ورزش در اواخر روز باشد. به این ترتیب برای افرادی که اضافه وزن دارند ورزش صبحگاهی به مراتب مفید تر است.

به گفته محققان، از آنجایی که موش ها و انسان ها ویژگی های فیزیولوژیکی زیادی دارند، این یافته نشان می دهد که ممکن است اثر مشابهی در انسان نیز دیده شود. با این حال، چندین تفاوت کلیدی در این رابطه وجود دارد، مانند این واقعیت که موش ها شبگرد هستند، بنابراین تحقیقات بیشتری برای اثبات ارتباط بین زمان ورزش و کاهش چربی در انسان مورد نیاز است.

به نظر می ‌رسد زمان‌ بندی مناسب برای تعادل انرژی بدن و بهبود فواید ورزش برای سلامتی مهم است، اما مطالعات بیشتری برای نتیجه‌ گیری قابل اعتماد در مورد ارتباط یافته ‌های این مطالعه با انسان‌ ها مورد نیاز است.
منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز